قیمت‌گذاری خودرو باید مبتنی بر هزینه تمام‌شده تولید خودرو باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمت‌گذاری دستوری را عامل زیان‌دهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو […]

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمت‌گذاری دستوری را عامل زیان‌دهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو عامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو هستند، قیمت خودرو از سوی شورای‌رقابت و یا هر نهاد دیگری باید براساس بهای تمام شده خودرو و لحاظ کردن قیمت قطعات وارداتی که تحت تأثیر نرخ ارز هستند و همچنین نرخ تورم در کشور تعیین شود. وی با اشاره به تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر زیان انباشته ۲۱ هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو طی ۹ ماهه سال گذشته، تأکید کرد: قاعدتا وقتی قیمت‌های اعلامی از سوی شورای‌رقابت و یا سایر نهادهای متولی کمتر از قیمت تمام شده خودروساز است، دولت از طریق یارانه‌ای که در اختیار خودروساز قرار می‌دهد مکلف به جبران زیان‌دهی خودروسازان از جمله ایران‌خودرو است. بر این اساس هم از زیان‌دهی در صنعت خودرو ممانعت شده و هم خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز وهامون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین با توجه به تأثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات وارداتی خودرو دولت می‌تواند امتیازاتی را در بخش واردات قطعات در اختیار خودروسازان قرار دهد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت جبران زیان‌دهی خودروسازان از مسیر قانونی و به عبارتی اجرای ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی که در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بر آن تأکید شده است، اظهار داشت: اینکه دولت موظف به اجرای قانون است قابل انکار نیست اما مسائل صنعت خودرو را باید به صورت ریشه‌ای حل‌وفصل کرد.