عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمتگذاری دستوری را عامل زیاندهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو […]
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمتگذاری دستوری را عامل زیاندهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو عامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو هستند، قیمت خودرو از سوی شورایرقابت و یا هر نهاد دیگری باید براساس بهای تمام شده خودرو و لحاظ کردن قیمت قطعات وارداتی که تحت تأثیر نرخ ارز هستند و همچنین نرخ تورم در کشور تعیین شود. وی با اشاره به تأثیر قیمتگذاری دستوری بر زیان انباشته ۲۱ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو طی ۹ ماهه سال گذشته، تأکید کرد: قاعدتا وقتی قیمتهای اعلامی از سوی شورایرقابت و یا سایر نهادهای متولی کمتر از قیمت تمام شده خودروساز است، دولت از طریق یارانهای که در اختیار خودروساز قرار میدهد مکلف به جبران زیاندهی خودروسازان از جمله ایرانخودرو است. بر این اساس هم از زیاندهی در صنعت خودرو ممانعت شده و هم خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز وهامون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین با توجه به تأثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات وارداتی خودرو دولت میتواند امتیازاتی را در بخش واردات قطعات در اختیار خودروسازان قرار دهد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت جبران زیاندهی خودروسازان از مسیر قانونی و به عبارتی اجرای ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی که در گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نیز بر آن تأکید شده است، اظهار داشت: اینکه دولت موظف به اجرای قانون است قابل انکار نیست اما مسائل صنعت خودرو را باید به صورت ریشهای حلوفصل کرد.
در سالهای اخیر صنعت خودرو در کشور به جای توجه بر نوآوریهای فنی، جذب سرمایه، توسعه صادرات یا تقویت رشد اقتصادی، بیشتر حول محور ثبتنام، قرعهکشی و اعلام نتایج تخصیص خودرو و… متمرکز بوده است. این وضعیت موجب شده که عمده اخبار، پرسشها و مطالبهگری عمومی صرفاً بر این فرآیندها معطوف شود. به گزارش ایرنا، […]
گروه خودرو- سخنگوی شورایرقابت، گفت: شورایرقابت بر فرآیند قیمتگذاری خودرو نظارت تام دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوكلی؛، درخصوص اینكه آیا این افزایش قیمت طبیعی و در مسیر قانونی بوده كه شورایرقابت دستورالعمل مزبور را تأیید كرده است، افزود: این تلقی شاید تلقی دقیقی نباشد، شورایرقابت بر فرآیند […]
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با همکاری دفتر اقتصادی، در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمتگذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوری که برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه در دو روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو توسط سخنگوی شورایرقابت منتشر شد، همین خبر کافی بود تا بازاری که پس از مدتها توانست کمی آرامش قیمتی به خود ببیند، دوباره تبدیل به انبار باروت گردد و خیز افزایش قیمت در بازارهای غیررسمی شروع شود و […]
دیدگاه بسته شده است.