عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمتگذاری دستوری را عامل زیاندهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو […]
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت خودرو باید بر مبنای هزینه تمام شده تولید خودرو و لحاظ کردن نرخ ارز و تورم در کشور تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، محمد سرگزی؛ قیمتگذاری دستوری را عامل زیاندهی در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و تورم دو عامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو هستند، قیمت خودرو از سوی شورایرقابت و یا هر نهاد دیگری باید براساس بهای تمام شده خودرو و لحاظ کردن قیمت قطعات وارداتی که تحت تأثیر نرخ ارز هستند و همچنین نرخ تورم در کشور تعیین شود. وی با اشاره به تأثیر قیمتگذاری دستوری بر زیان انباشته ۲۱ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو طی ۹ ماهه سال گذشته، تأکید کرد: قاعدتا وقتی قیمتهای اعلامی از سوی شورایرقابت و یا سایر نهادهای متولی کمتر از قیمت تمام شده خودروساز است، دولت از طریق یارانهای که در اختیار خودروساز قرار میدهد مکلف به جبران زیاندهی خودروسازان از جمله ایرانخودرو است. بر این اساس هم از زیاندهی در صنعت خودرو ممانعت شده و هم خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز وهامون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین با توجه به تأثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات وارداتی خودرو دولت میتواند امتیازاتی را در بخش واردات قطعات در اختیار خودروسازان قرار دهد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت جبران زیاندهی خودروسازان از مسیر قانونی و به عبارتی اجرای ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی که در گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نیز بر آن تأکید شده است، اظهار داشت: اینکه دولت موظف به اجرای قانون است قابل انکار نیست اما مسائل صنعت خودرو را باید به صورت ریشهای حلوفصل کرد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با همکاری دفتر اقتصادی، در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمتگذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوری که برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه در دو روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو توسط سخنگوی شورایرقابت منتشر شد، همین خبر کافی بود تا بازاری که پس از مدتها توانست کمی آرامش قیمتی به خود ببیند، دوباره تبدیل به انبار باروت گردد و خیز افزایش قیمت در بازارهای غیررسمی شروع شود و […]
هفته گذشته شورایرقابت در جلسه ۶۳۲، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری (مصوب ۵۴۳) را اصلاح کرد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری، از این پس نظارت شورایرقابت درخصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمتهای محاسبه شده توسط سازمان حمایت را رأساً ابلاغ کند و در […]
چند وقتی است که بحث حذف قیمتگذاری دستوری خودرو به صورت جدی از سوی وزارت صمت مطرح شده است؛ در آخرین اظهارنظرها نیز منوچهر منطقی؛ معاون حملونقل این وزارتخانه، اعلام کرده بود که طبق سند تحول خودرو، قیمتگذاری دستوری این محصول تا پایان سال لغو و اختیار قیمتگذاری به هیئت مدیره خودروسازان واگذار میشود. به […]
دیدگاه بسته شده است.