طرح‌های دارای توجیه اقتصادی قابل عرضه به سرمایه‌گذاران خارجی استتج

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی‌ و اقتصادی ایران گفت: طرح‌هایی که دارای امکان‌سنجی و قابل ارزیابی‌های مالی، فنی، اجتماعی و زیست‌محیطی و اقتصادی باشد قابل عرضه به سرمایه‌گذاران خارجی است. جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: بعد از برجام شاهد حضور دو موج گسترده از سرمایه‌گذاران خارجی […]

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی‌ و اقتصادی ایران گفت: طرح‌هایی که دارای امکان‌سنجی و قابل ارزیابی‌های مالی، فنی، اجتماعی و زیست‌محیطی و اقتصادی باشد قابل عرضه به سرمایه‌گذاران خارجی است.

جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: بعد از برجام شاهد حضور دو موج گسترده از سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور بودیم.

وی گفت: موج اول مربوط به هیأت‌های دولتی بود که عمدتاً برای زمینه‌سازی و تعریف جدید روابط با ایران وارد شده بودند.

جمالی افزود: موج دوم سرمایه‌گذاران خارجی که به کشور وارد شدند قابل‌قیاس با ماه‌های گذشته نبود و برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به کشور وارد شدند.

وی ادامه ‌داد: باید طرح‌هایی را به آن‌‌ها عرضه کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد و آن‌‌ها بتوانند با اطلاعات درست سرمایه‌گذاری کنند.

جمالی افزود: ورود این سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف اروپایی مثل آلمان‌، فرانسه‌، ایتالیا و نروژ بوده و همچنین از کشورهای مختلف آسیایی مثل هند و چین هستند.

وی گفت: این سرمایه‌گذاران اصولاً در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدناپذیر‌، نیروگاه‌های خورشیدی‌، خودرو، داروسازی و همچنین در زمینه شیلات و صنایع دریایی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

مدیر‌کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی، افزود: بیش‌تر افرادی که اظهار تمایل کردند تا وارد کشور ما شوند مراحل صدور مجوز برای حضور آن‌‌ها به اتمام رسیده است و آن‌‌ها در حال ورود تجهیزات، ماشین‌آلات و نقدینگی به کشور ما هستند.

جمالی ادامه ‌داد‌: برای ورود نقدینگی به کشور از طرف این سرمایه‌گذاران هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند منابع خود را به کشور وارد کنند و در پروژه‌هایی که مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است آن‌‌ها را به‌کار گیرند.

وی افزود: این سرمایه‌گذاران در حال تدارک زمین و مشغول ساخت‌وساز و شروع فعالیت در داخل کشور هستند و به‌طور طبیعی برای این‌که فعالیتی منجر به تولید شود، حداقل یک دوره ۶ ماهه تا یک‌ساله نیاز است.

 

مدیر‌کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی گفت‌: شرکت‌هایی که مجوز سرمایه‌گذاری خود را دریافت کردند، عمدتاً مشغول کارهای مقدماتی هستند و کار خود را برای رسیدن به تولید آغاز کردند.