قاچاقچیان در جامعه دارای جایگاه و پایگاه هستند

رییس اتاق اصناف ایران گفت: بازرسین اصناف کشور در ۳ هفته نخست اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، تنها به اطلاع‌رسانی و ارشاد واحدهای صنفی در خصوص کالای قاچاق می‌پردازند. علی فاضلی در گفت‌وگو با تجارت نیوز با اشاره به اجرایی شدن بازرسی واحدهای صنفی توسط خود اصناف از هفته گذشته گفت: در مرحله نخست […]

رییس اتاق اصناف ایران گفت: بازرسین اصناف کشور در ۳ هفته نخست اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، تنها به اطلاع‌رسانی و ارشاد واحدهای صنفی در خصوص کالای قاچاق می‌پردازند.

علی فاضلی در گفت‌وگو با تجارت نیوز با اشاره به اجرایی شدن بازرسی واحدهای صنفی توسط خود اصناف از هفته گذشته گفت: در مرحله نخست این طرح، بازرسین اصناف با مراجعه به واحدها، تنها به ارشاد و اطلاع‌رسانی در خصوص مختصات کالای قاچاق و نیز لزوم جمع‌آوری آن از سطح صنوف کشور می‌پردازند.

وی افزود: براساس قانون نظام صنفی کشور، کار بازرسی و رصد واحدهای صنفی برعهده بازرسین اتحادیه‌ها و اصناف کشور گذاشته شده که این وظیفه شامل دو بخش است که بخش نخست آن همان اطلاع‌رسانی و ارشاد به واحدهای صنفی البته در ۳ هفته نخست اول است.

فاضلی با اشاره به این‌که بر اساس تعریف ارایه شده کالای قاچاق کالایی است که فاقد شناسنامه‌ و اسناد مستدل از منابع خارجی و داخلی و نیز فاکتور باشد‌، اظهارکرد: از هفته آینده و همزمان با پایان یافتن بخش نخست این طرح، مبارزه با کالای قاچاق در واحدهای صنفی و جمع‌آوری آن‌‌ها از طرف ارسال گزارش بازرسین به مراجع ذی‌صلاح آغاز می‌شود.

وی ادامه‌ داد: از هفته آینده دیگر هیچ واحد صنفی نمی‌تواند به بهانه نداشتن آگاهی از این‌که کالای قاچاق به چه کالایی اطلاق می‌شود، اقدام به عرضه و خرید و فروش چنین کالایی در واحد خود کند.

به گفته رییس اتاق اصناف ایران، براساس طرح واگذاری بازرسی اصناف به بازرسین خود اصناف و اتحادیه‌ها، اولویت ما رصد و نظارت بازار لوازم خانگی و گوشی موبایل است.

وی ادامه‌داد: البته کار مبارزه با قاچاق کالا‌، از آن جهت مشکل می‌شود، که بدانیم بخشی از کالاهای بدون شناسنامه وفاکتور، اجناسی هستند که به صورت کوله‌بری و کالای همراه مسافر وارد بازار شده و به فروش می‌رسد.

 

فاضلی گفت: متأسفانه کسانی که مبادرت به قاچاق گسترده کالا به کشور می‌کنند، عموماً افرادی هستند که دارای جایگاه و پایگاهی در جامعه هستند که این مسأله هم موجب می‌شود تا مسیر مبارزه و جمع‌آوری کالای قاچاق در کشور، مسیر سخت و غیر‌آسانی باشد.