دریافت ضامن و وثیقه برای کارت اعتباری با ماهیت طرح بانک مرکزی در تضاد است

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز دریافت ضامن و وثیقه برای کارت اعتباری با ماهیت طرح بانک مرکزی در تضاد است احمداسدزاده در مورد درخواست وثیقه برای دریافت کارت اعتباری گفت: نباید برای دریافت این کارت‌‌ها از متقاضی ضامن یا وثایقی خواست چرا که در این صورت ماهیت اعتباری بودن خود را از دست داده و […]

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

دریافت ضامن و وثیقه برای کارت اعتباری با ماهیت طرح بانک مرکزی در تضاد است

احمداسدزاده در مورد درخواست وثیقه برای دریافت کارت اعتباری گفت: نباید برای دریافت این کارت‌‌ها از متقاضی ضامن یا وثایقی خواست چرا که در این صورت ماهیت اعتباری بودن خود را از دست داده و مانند تسهیلات یا وام‌های بانکی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز درباره کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی که ارایه آن از سوی دولت یازدهم مطرح شده است به تراز گفت: امروزه در همه جای دنیا گرفتن این وام‌‌ها یا کارت‌های اعتباری به عنوان حق ذاتی یک شهروند تلقی می‌شود. یعنی این طور نیست که ما بگوییم این کارت یا اعتبار به این فرد تعلق گرفته و به فرد دیگر نباید تعلق بگیرد.

اسدزاده تصریح‌ کرد: بانک باید صرفاً قدرت بازپرداخت فرد متقاضی را آن هم از طریق فیش حقوقی اعتبارسنجی کرده و بعد از این‌که مطمئن شد این فرد شاغل است با اعطای این کارت‌های اعتباری به وی موافقت کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان ‌کرد: نباید برای دریافت این کارت‌‌ها از متقاضی ضامن یا وثایقی از این قبیل خواست چرا که در این صورت ماهیت اعتباری بودن خود را از دست داده و مانند تسهیلات یا وام‌های بانکی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان‌کرد: این فرهنگ باید جا افتاده و دولتمردان و مردم بدانند ارایه و داشتن کارت اعتباری کار خیلی بزرگی نبوده و امتیاز مهمی نیز محسوب نمی‌شود لذا افراد گیرنده آن نیز حتماً نباید امتیاز ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: این‌که قشر خاصی از مردم توسط دولت جدا شده و دولت بگوید این قشر خاص مثلاً بازنشسته‌ها یا کارمندان فلان اداره نمی‌توانند و کارمندان اداره دیگر می‌توانند از این کارت‌‌ها استفاده کنند باعث تبعیض خواهد شد.

اسدزاده اظهار‌ کرد: لذا به نظرم بهتر است بانک مرکزی فقط جنبه تنظیم مقررات این طرح‌ را انجام دهد و بانک‌ها نیز حتماً موظف شوند در راستای سیاست‌های دولت و بانک مرکزی حرکت کنند.

 

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: انشاا… فرهنگ استفاده از کارت‌های اعتباری و تزریق نقدینگی در مواقع لازم در کشور‌مان جا افتاده و رایج شود.