گروه راهوشهرسازی -رئیس سازمان نقشهبرداری کشور، با بیان اینکه برای تهیه چارتهای دریایی به تکمیل دادههای مکانیدریایی نیازمند هستیم، گفت: بدون مدیریت اطلاعات مکانی دریایی (هیدورگرافی)، توسعه دریامحور ممکن نیست.به گزارش مناقصهمزایده، علی جاویدانه؛ در مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی که با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسانِ رقومی برای دریاها و اقیانوسها، اظهار داشت: امروز بیش […]
گروه راهوشهرسازی -رئیس سازمان نقشهبرداری کشور، با بیان اینکه برای تهیه چارتهای دریایی به تکمیل دادههای مکانیدریایی نیازمند هستیم، گفت: بدون مدیریت اطلاعات مکانی دریایی (هیدورگرافی)، توسعه دریامحور ممکن نیست.به گزارش مناقصهمزایده، علی جاویدانه؛ در مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی که با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسانِ رقومی برای دریاها و اقیانوسها، اظهار داشت: امروز بیش از هر وقت دیگری موضوع نقش دادههای مکانی در اسناد بالادستی و نظام برنامهسازی معلوم است. وی با اشاره به اینکه صنعت هیدورگرافی در صورت خودکفایی ارزآوری قابلتوجهی دارد، از رفع چالشهای فنی مرتبط با مدیریت دادههای مکانی در سال گذشته خبر داد و افزود: این اتفاق منجر به اشتراکگذاری دادههای مکانی با هدف پشتیبانی از تصمیمات در حوزه دریاها و اقیانوسها شده است که ارتباط مستقیمی به امنیت دریانوردی ما دارد. رئیس سازمان نقشهبرداری، گفت: هماکنون تعداد زیادی از دستگاهها در سطح ملی بعد از سالها و با عبور از مشکلات فنی، اطلاعات مکانی خود را به اشتراک گذاشتهاند. جاویدانه؛ با بیان اینکه سیاستهای کلی توسعه دریامحور با موضوع پهنهبندی دریا، کرانه و… وابسته به منابع مکانی است، گفت: برای تحقق سیاستهای توسعه دریامحور نیازمند توسعه سامانه دادههای مکانی هستیم و در این راستا ما به حمایتهای مالی ارگانهای دریایی نیازمندیم. وی متذکر شد که بدون زیرساخت داده مکانی دریایی و آبنگاری و گفت: هماکنون بیش از ۱۹ هزار کیلومتر هیدروگرافی آبراهههای حوضچههای بنادر ملکی از ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
تولید شناورهای آبنگاری افزایش یابد
در ادامه، امیرمجید فخری؛ رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، با بیان اینکه در زمینه اقداماتی که تاکنون درحوزه دریا باید انجام میدادیم عقب هستیم، گفت: وزارت راهوشهرسازی حتماً باید سرمایهگذاری ویژهای را برای هیدروگرافی دریایی انجام دهد؛ اگر میخواهیم پاسخگوی این نیاز باشیم و ناوگروههای مختلف بر پایه زیرساخت چارتهای دریایی تهیه شده در ایران در دریاها به مسیر خود ادامه دهند، باید حجم سرمایهگذاری را در ساخت و تولید شناورهای آبنگاری افزایش دهیم. فخری؛ با ابراز امیدواری از اینکه در برنامه هفتم به موضوع آبنگاری توجه ویژهای شده باشد، تأکید کرد: باید برنامهریزی بلندمدت برای توسعه شبکه آبنگاری داشته باشد. رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، گفت: هماکنون نیازهای حوزه هیدروگرافی گسترده است. اما تجهیرات موجود در بهترین حالت فقط پاسخگوی دادهبرداری در خلیجفارس است و حتی برای دریای خزر با توجه به شرایط خاص شناور مناسب آبنگاری نداریم. به گفته امیر فخری برای دریای عمان و اقیانوس هند و پهنههای آبی بزرگتر شناورهای خاص بزرگ و فلزی و با تجهیزات خاص نیاز است که هم کشور باید این موضوع را برای توسعه دریامحور مدنظر قرار دهد و هم دستگاههایی که مرتبط با این موضوعات هستند. رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تصریح کرد: هماکنون ایران تولیدکننده این شناورهاست. شناور خلیجفارس و شناوری که هماکنون پژوهشگاه اقیانوس شناسی در اختیار دارد صنایع دریایی ساخته است که ظرفیت آبنگاری هم دارد اما هماهنگی لازم برای استفاده از یک شناور در بخش هیدروگرافی لازم است وهم با یک شناور نمیشود کل این نیاز را برطرف کرد. برای دریای عمان و خلیجفارس حداقل به دو شناور احتیاح داریم اما اگر همین الان تصمیم به ساخت بگیرم حدود ۱۰ سال طول خواهد کشید.
دیدگاه بسته شده است.