شرایط و ضوابط واردات خودروهای کارکرده برای تمامی افراد جامعه

واردات تمام خودرو‌ها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط‌زیست دارد. همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک‌مرکزی برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید. براساس این […]

واردات تمام خودرو‌ها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط‌زیست دارد. همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک‌مرکزی برسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید. براساس این مصوبه؛ موارد زیر به‌عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شوند:

ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز می‌باشد.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند(۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم‌الرعایه نمی‌باشد.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودرو‌ها (عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت،معدن‌وتجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت،معدن‌وتجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود: تبصره ۶- ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو، کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (درخصوص ماشین‌آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است.

واردات خودروهای کارکرده چگونه است؟

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است؛ آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودرو‌ها و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آن‌ها به پیشنهاد وزارت، صنعت،معدن‌وتجارت با همکاری بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. علاوه بر این، حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است. و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودرو‌ها باید دارای تأییدیه استاندارد و محیط‌زیست باشند.

نحوه تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض

ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده و یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار درخصوص ماشین‌آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد. البته حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات براساس ارزش نو سال ساخت) اعمال شده است. حقوق ورودی خودروی سواری در سال ۱۴۰۲ مأخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. به‌طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به‌شرح ذیل است:

– بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد

– بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد

– بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد

– بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد

– بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد

– بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

 

هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده

– ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

– یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال‌احمر

– عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

– عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی

– عوارض ریالی واردات مینی‌بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری

– عوارض واردات خودروهای سواری به‌میزان پنج درصد ارزش فوب

– در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی دو درصد مالیات علی‌الحساب

علاوه بر این هزینه استاندارد معادل هشت‌درهزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک‌و‌نیم (۱٫۵) درصد ارزش خودرو (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد. منظور از سواری شامل سورای معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده(۱) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) می‌باشد. واردات تمام خودرو‌ها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط‌زیست دارد. همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک‌مرکزی برسد.