با تولید ۲ میلیون خودرو در سال دیگر نیازی به واردات نیست

گروه خودرو- بازار خودرویی کشور، در طی چند سال اخیر با موانع و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است که این مشکلات بعضاً با بی‌فکری و بی‌تدبیری به جان این صنعت افتاده است و هرسال نسبت به سال قبل وضعیت در این حوزه بغرنج‌تر می‌شود. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از شعار‌های وزارت […]

گروه خودرو- بازار خودرویی کشور، در طی چند سال اخیر با موانع و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است که این مشکلات بعضاً با بی‌فکری و بی‌تدبیری به جان این صنعت افتاده است و هرسال نسبت به سال قبل وضعیت در این حوزه بغرنج‌تر می‌شود. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از شعار‌های وزارت صمت این دولت، افزایش کیفیت و میزان تولید خودرو‌های داخلی بود که رفته‌رفته نیز بحث واردات خودرو نیز به آن اضافه شد تا پس از سال‌ها شاهد ورود خودروهای خارجی جدید در کشور باشیم. اما با گذشت زمان، همچنان این بحث به واقعیت نپیوسته و فقط تولید خودرو‌های داخلی مقداری افزایش یافته که آن هم با گزارشات و ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، خبر از ‌آن می‌دهد که خودروسازان کیفیت را فدای کمیت کرده‌اند و فقط تیراژ خود را افزایش داده‌اند. اما سهم مصرف‌کننده واقعی که هزینه یک خودروی نسبتاً خوب را پرداخت می‌کند و ماه‌ها منتظر می‌ماند و با هزار و یک ماجرا، خودرویی را تحویل می‌گیرد که به محض روشن کردن خراب می‌شود، این نیست. در همین خصوص، سیدابراهیم رئیسی؛ از پیگیری واردات خودرو و در کنار آن افزایش تولید داخلی خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدابراهیم رئیسی؛ در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی بهتری در پیش خواهیم داشت اعلام کرد که باید تولید خودرو را افزایش داده و همچنین خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم. این یعنی ما هر دو راه‌حل را انتخاب و دنبال می‌کنیم. رئیس‌جمهوری همچنین اضافه کرد که به سمت تولید ۱٫۷ میلیون خودرو در سال در حال حرکتیم. اگر به تولید دو میلیون خودرو در سال برسیم، دیگر نیازی به واردات هم نخواهیم داشت. دولت هم تولید خودرو و هم واردات خودرو را با جدیت دنبال می‌کند و در این مدت در افزایش تولید خودرو موفق بودیم. رئیسی؛ در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای آمریکای لاتین نیز، اشاره کرد و گفت: چرا باید تراکتورسازی هفت سال و خودروسازی ما ۹ سال در ونزوئلا تعطیل و نیمه‌تعطیل بماند؟ گسترش ارتباطات فناوری، رونق بازار محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله دستاوردهای مهم سفرهای برون‌مرزی اخیر است. صحبت‌های رئیس‌جمهوری درخصوص افزایش تولید و واردات به صورت توأمان در حالیست که اواخر خردادماه ۱۴۰۲ با تصویب مجلس، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خودرو مجاز اعلام شد. از طرفی، چندی پیش نیز عباس علی‌آبادی؛ وزیر جدید صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به اینکه واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت وانحصار است، اظهار کرد که در حوزه کالاهای ‌های‌تک و کالاهای راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد، سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن سیاست باید عمل شود اما در موضوعاتی که نه مزیت اقتصادی و نه مزیت رقابتی داریم، باید به سمت تعامل با دنیا برویم. بنابر گفته وزیر صمت، مجلس نقطه‌نظرات خود را در حوزه واردات ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبه‌ای در این حوزه داشته که در همین راستا ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد. همچنین نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، علت کاهش قیمت خودرو را افزایش تولید داخل و ایجاد امیدواری در واردات خودرو عنوان کرد و گفت: سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته و به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. تولید در سال ۱۴۰۰ بالغ بر۹۰۰ هزار خودرو بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو رسید. از طرف دیگر امیدواری نسبت به واردات خودرو در جامعه ایجاد شده است. همچنین براساس آمارهای تولید سالیانه انواع خودرو که اخیراً دولت منتشر کرده است میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده است و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل روند کاهشی به خود گرفته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱، فروردین‌ و اردیبهشت ماه، ۵۲ هزار و ۶۸۹ دستگاه خودروی ناقص، در خردادماه ۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه، تیر ۲۰ هزار و ۷۹۰ دستگاه، مرداد ۷۶۶۸ دستگاه، شهریور ۲۳۲۵ دستگاه خودروی کف پارکینگ است که از مهر تا اسفند همان سال نیز میزان خودروهای کف پارکینگ صفر بوده است. در سال ۱۴۰۰ نیز، فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۳۲ هزار و ۲۱۵ دستگاه، خرداد ۱۴۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه، تیر ۱۳۷ هزار و ۲۶۱ دستگاه، مرداد ۱۳۰ هزار و ۸۵۴ دستگاه، شهریور ۱۴۹ هزار و ۴۸۸ دستگاه، مهرماه ۱۵۹ هزار و ۳۸ دستگاه، آبان‌ماه ۱۶۵ هزار و ۶۱ دستگاه، آذرماه ۱۷۲ هزار و ۶۴۶ دستگاه، دی‌ماه ۱۵۹ هزار و ۳۵۱ دستگاه، بهمن‌ماه ۱۲۸ هزار و۱۲۶ دستگاه و اسفندماه نیز ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه خودروی کف پارکینگ داشتیم.