عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: واضح است که قیمتگذاری دستوری غلط منجر به زیانده شدن ایرانخودرو شده است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ اظهار کرد: واضح است که قیمتگذاری دستوری غلط منجر به زیانده شدن ایرانخودرو شده است. وی افزود: قیمت بیشتر خودروهای شرکت ایرانخودرو در سال گذشته مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ […]
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: واضح است که قیمتگذاری دستوری غلط منجر به زیانده شدن ایرانخودرو شده است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسن کاکایی؛ اظهار کرد: واضح است که قیمتگذاری دستوری غلط منجر به زیانده شدن ایرانخودرو شده است. وی افزود: قیمت بیشتر خودروهای شرکت ایرانخودرو در سال گذشته مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بوده است. در واقع بیش از ۱۶ ماه بهرغم تورم موجود، قیمت محصولات ایرانخودرو بهروز نشد. با توجه به میزان تورم، در این ماهها ایرانخودرو بهازای هر ۱۰۰ میلیون فروش ۷۰۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرده است. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: اگر قرار است قیمتهای دستوری با هزینه تمام شده محصول تناسب داشته باشد، با توجه به شرایط تورمی کشور باید قیمتها در هر فصل بهروز شود. کاکایی؛ اضافه کرد: یکی از بزرگترین مسائل موجود، گذشتهنگر بودن است و حتی مبنای محاسبه قیمتهایی که در آذرماه برای محصولات ایرانخودرو اعلام شده بود، هزینه تمامشده محصولات در شش ماه پیش از آن بوده است. محاسبات گذشتهنگر در شرایط تورمی، اشتباه بوده و برآورد صحیحی ارائه نمیدهد. وی تصریح کرد: علاوه بر این، قیمت پایه خودرو که در ۱۴۰۰ مبنای محاسب قرار گرفته نسبت به هزینههای تمام شده عقبماندگی داشته داشته است. بنابراین طبیعی است که خودروسازان در هر صورت زیانده شوند. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: تحمیل سبد تولید به خودروسازان نیز منجر به زیاندهی آنان شده است. بهعنوان مثال خودروی پژوپارس زیانده است اما ایرانخودرو همچنان ملزم به تولید آن است چراکه تقاضا برای آن بیشتر است اما خودرویی همچون تارا که میتواند سودده باشد، کمتر تولید میشود، مجموعه این سیاستها زیان ایران خود را افزایش داده است. کاکایی؛ تصریح کرد: سایپا چنین زیانی نکرد چون توانست با بهکارگیری بعضی ترفندها قیمتهای جدیدی اعلام کند. قیمت عمده خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۱ بهروز شد. علاوه بر این، اصولاً قیمت خودروهای سایپا پایینتر است و در مجموع زیان کمتری خواهد داشت. بنابراین علاوه بر مبلغ مطلق، رشد زیان سایپا نیز کمتر از ایرانخودرو است.
ایرانخودرو در حالی ۲۵ بهمنماه برنامه عرضه محصولات خود را در بورس کالا منتشر کرد که تاکنون تعهدی نصفه و نیمه به این برنامه داشته و بسیاری از خودروهایی که وعده داده بود در بورس عرضه نشدند. به گزارش ایسنا، طبق برنامهای که ایرانخودرو در ۲۵ بهمن در مورد عرضه محصولات خود در بورس کالا […]
دیدگاه بسته شده است.