خرید دلاری مواد اولیه داخلی؛ عامل گرانی قیمت خودرو

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درباره علل وابستگی قیمت خودروهای داخلی به نرخ ارز، علی‌رغم داخلی‌سازی قطعات به بیان توضیحاتی پرداخت. به گزارش خبرخودرو، یوسف حقیقی؛ درخصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر هزینه‌های تولید خودرو در کشور به رغم داخلی‌سازی محصولات خودروسازان، اظهار داشت: یکی از علل وابستگی […]

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درباره علل وابستگی قیمت خودروهای داخلی به نرخ ارز، علی‌رغم داخلی‌سازی قطعات به بیان توضیحاتی پرداخت. به گزارش خبرخودرو، یوسف حقیقی؛ درخصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر هزینه‌های تولید خودرو در کشور به رغم داخلی‌سازی محصولات خودروسازان، اظهار داشت: یکی از علل وابستگی قیمت خودروهای داخلی به نرخ ارز، تعیین قیمت مواد اولیه داخلی براساس نرخ‌های جهانی است. به‌عنوان مثال علی‌رغم اینکه کشور ما از تولیدکنندگان مس در دنیاست اما قیمت این مواد اولیه تابعی از شاخص قیمت جهانی فلزات است. وی افزود: علاوه بر این تعیین نرخ ارز برای عرضه مواد اولیه داخلی در بورس کالا به‌نحوی است که قیمت ریالی مواد اولیه معادل قیمت جهانی برای تولیدکننده تمام می‌شود و عملاً تولیدکنندگان از مزایای تولید مواد اولیه داخلی مانند مس و فولاد بی‌بهره مانده‌اند. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در ادامه به چالش‌های تأمین مواد اولیه فولادی برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: خرید مستقیم ورق‌های فولادی از شرکت فولادمبارکه تابع شرایط خاصی است به‌طوری‌که هر تولیدکننده دارای سهمیه مشخصی بوده و این شرکت به بهانه افزایش تقاضا نسبت به عرضه تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت خود را به صورت مستقیم در اختیار تولیدکنندگان داخل قرار می‌گیرد و عملاً تولیدکنندگان ناچار به تأمین بخش عمده نیاز خود از بازار آزاد هستند. حقیقی؛ با بیان اینکه خرید ورق‌های فولادی به وفور و با قیمت‌های تقریباً دو برابر از بازار آزاد امکان‌پذیر است و مسؤولین نیز بر این سیاست غلط واقف هستند، تصریح کرد: متأسفانه بخش عمده مواد اولیه فولادی در اختیاری افرادی قرار می‌گیرد که نه‌تنها مصرف‌کننده فولاد نیستند، بلکه با فروش آن در بازار آزاد سودهای کلان به جیب می‌زنند. وی در ادامه، از رشد نرخ ارز نیز به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت تمام قطعات خودرو یاد کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه بخشی از قطعات مورد استفاده در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به صورت خرید از خارج تأمین می‌شوند به تبع با رشد نرخ ارز، قیمت تمام شده کالا نیز توسط قطعه‌ساز داخلی افزایش پیدا خواهد کرد. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، عنوان کرد: واردات بدون انتقاال ارز از دیگر روش‌ها برای کاهش ارزبری در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی است که متأسفانه دولت با هدف کنترل بازار ارز، آن را ممنوع کرده است. حقیقی؛ در پایان با بیان اینکه دولت با به‌کارگیری این سیاست در کنترل بازار ارز نیز موفق عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان داخل به سختی تأمین می‌شود باید شرایطی فراهم کرد که تأمین ارز از انحصار دولت و بانک مرکزی خارج شده و با واردات بدون انتقال ارز هم نیاز ارزی تولیدکنندگان داخل رفع شده و هم از ایجاد بحران در بازار ارز جلوگیری خواهد شد.