یحیی آلاسحاق حملونقل بینالمللی کشور نباید انحصاری باشد رییس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: برای برقراری مجدد ارتباط با شرکت مرسک، در کنار استفاده از امکانات این شرکت بینالمللی کشتیرانی باید دقت کرد تا منحصراً حملونقل کالاهای صادراتی و وارداتی ما در اختیار این شرکت قرار نگیرد. به گزارش تجارت نیوز، یحییآلاسحاق با بیان اینکه […]
یحیی آلاسحاق
حملونقل بینالمللی کشور نباید انحصاری باشد
رییس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: برای برقراری مجدد ارتباط با شرکت مرسک، در کنار استفاده از امکانات این شرکت بینالمللی کشتیرانی باید دقت کرد تا منحصراً حملونقل کالاهای صادراتی و وارداتی ما در اختیار این شرکت قرار نگیرد.
به گزارش تجارت نیوز، یحییآلاسحاق با بیان اینکه موضوع حملونقل یکی از ضرورتهای شبکه ارتباط بینالملل در حوزه اقتصاد است، گفت: بنابراین یا باید سیستم حملونقل کشور قوی، مسلط و گسترده باشد، یا اینکه از ظرفیتهای حملونقل موجود در دنیا استفاده کنیم.
رییس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در دنیا نهادهای بینالمللی عامل مهمی هستند، افزود: مرسک یکی از این شرکتهای بزرگ است که تقریباً شبکه حملونقل جهانی را در اختیار دارد.
این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به قطع همکاری شرکت مرسک در زمان تحریمها با ایران اظهارکرد: این تصمیم در نتیجه هماهنگی با تصمیمات غرب و استکبار درمورد تحریمهای بینالمللی علیه ایران بود که علاوه بر تحریم کشتیرانی شامل تحریم بانک، بیمه و… موارد هم میشد.
آلاسحاق در رابطه با همکاری مشترک شرکت کشتیرانی بینالمللی مرسک با ایران بیانکرد: در کنار استفاده از امکانات این شرکت بینالمللی باید دقت کنیم، تا منحصراً در اختیار این شرکت قرار نگیریم.
رییس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای استفاده از امکانات حمل و نقل این شرکت در صادرات فولاد، سیمان، پتروشیمی و یا واردات اقلام اساسی مثل گندم، ذرت نباید قرارداد انحصاری با این شرکت منعقد کرد، افزود: از امکانات این شرکت میتوان با در نظر گرفتن تمام ملاحظات استفاده کرد، اما منحصراً در اختیار این شرکت قرار گرفتن خطرناک است.
این کارشناس مسایل اقتصادی تصریحکرد: جنس و ذات این شرکتها به گونهای است که ابزار دست قدرتهای سیاسیاند، بنابراین باید در استفاده از امکانات آنها دقت کامل صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که قطع ارتباط همکاری شرکت مرسک در زمان تحریمها چقدر به اقتصاد ما آسیب رساند، گفت: این موضوع به کل اقتصاد ما برمیگردد، چرا که با قطع رابطه همکاری این شرکت در زمان تحریمها هزینه حملونقل ما بسیار افزایش یافت.
آلاسحاق تصریح کرد: حملونقل ۱۵ تا ۲۶ درصد از هزینههای صادرات و واردات را تشکیل میدهد.
این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به حجم صادرات حدود ۹۰ میلیارد دلاری کشور اظهار کرد: این رقم در حد اقتصاد کشور نیست و باید افزایش یابد که البته برای افزایش آن نیازمند فراهم کردن زیرساختهای حملونقل هستیم.
وی تصریحکرد: در زمان تحریم با توجه به راکد بودن وضعیت صادرات و واردات کمبود زیرساختها زیاد احساس نمیشد، اما در پسا تحریم با توجه به اینکه به دنبال توسعه تجارت هستیم، لزوم توسعه زیرساختهای صادراتی از جمله حملونقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی بیشتر احساس میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.