بهانه بانک‌ها برای صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

بهانه بانک‌ها برای صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا به عنوان یکی از نقشه‌های اصلی خروج از رکود، خودش دچار رکود در عرضه و تقاضا شده است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی علت آن را عدم ابلاغ درست این طرح به بانک‌ها و بی‌تمایلی مسؤولان به گسترش مخاطبان و هجوم […]

بهانه بانک‌ها برای صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا به عنوان یکی از نقشه‌های اصلی خروج از رکود، خودش دچار رکود در عرضه و تقاضا شده است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی علت آن را عدم ابلاغ درست این طرح به بانک‌ها و بی‌تمایلی مسؤولان به گسترش مخاطبان و هجوم تقاضا می‌داند.

حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که برخی بانک‌ها به بهانه عدم تمدید قرارداد تمدید اعتبار مربوط به‌کارت‌های اعتباری با بانک مرکزی از صدور کارت اعتباری خرید کالای داخلی خودداری می‌کردند، گفت: حدود دو هفته است که بانک مرکزی به بانک‌ها موضوع تمدید اعتباری کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی را ابلاغ کرده است ولی که قراردادی که بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل وجود دارد تا چندی پیش هنوز توسط بانک صادرات امضا نشده بود اما دو بانک دیگر قرارداد‌ها را امضا کردند و تحویل دادند.

وی در ادامه بعد از ابلاغ، بانک مرکزی امضای قرارداد‌ها را به صدور کارت‌های اعتباری بی‌ربط دانست و تصریح‌کرد: این ابلاغیه بین بانک مرکزی، شعب بانک‌ها به درستی انجام نشده است و این قراردادهای تمدیدی ربطی به صدور کارت‌های اعتباری ندارد اما خیلی از بانک‌ها به بهانه عدم امضای قرارداد با بانک مرکزی اقدام به صدور کارت‌های اعتباری نمی‌کنند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: خیلی از مردم به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و از بانک‌ها می‌شنوند که تمدید این طرح به ما ابلاغ نشده است و مردم را به سمت کارت‌های ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی عام سوق می‌دهند که ماهیت این کارت‌‌ها با کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی متفاوت است و کمک چندانی به تولید نمی‌کند.

غزنوی طرح کارت‌های اعتباری را بهترین راه خروج از رکود دانست و اظهار‌کرد: موضوع کارت اعتباری خرید کالای داخلی از اهمیت افتاده است، در حالی که کارت‌های اعتباری به اعتقاد تولیدکنندگان و کارشناسان بهترین شیوه حمایتی از تولید‌کنندگان با تحریک تقاضای مؤثر مولد است که ناموفق جلوه داده شد.

وی در ادامه با تشریح تفاوت کارت‌های عام و کارت‌های خرید کالای داخلی گفت: کارت‌های عام تحریک تقاضا خواهند داشت اما تحریک تقاضای آن‌‌ها مولد نیست و به رشد تولیدات ملی که رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت کمکی نخواهد کرد، در حالی که فقط پول کشور را خارج خواهد کرد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن بیان این‌که با برخی حمایت‌ها می‌شود این طرح را احیا کرد و نمی‌توان گفت مختومه شده است، موضوع عدم استقبال از کارت‌‌ها را لزوما مربوط به بانک‌ها ندانست و گفت: موضوع کم اقبالی مربوط به بانک‌ها نیست، بلکه این طرح آنقدر تکرار و گفته شده که از حساسیت افتاده است و رسانه‌ها هم حساسیت خود را نسبت به این طرح از دست داده‌اند، در صورتی که این طرح ایمن‌‌ترین و بهترین روش برای خروج از رکود است.

وی ادامه‌داد: همه کشورهای دنیا این روش را تجربه کردند که در دوران رکود با تحریک تقاضا اوضاع را بهبود ببخشند؛ به عنوان مثال دولت چین در دوران رکود با قیمت بیش‌تر کالای تولید کننده را می‌خرید و با قیمتی پایین‌تر به مردم با ۶ سال قسط می‌فروخت.

غزنوی، تولیدکنندگان را نسبت به این طرح مشتاق دانست و در موانع پیش‌روی آن گفت: تولیدکنندگان هنوز از شرکت در این طرح استقبال می‌کنند، فقط این طرح دو مشکل دارد؛ اول این که باید ابلاغ آن به درستی از سوی بانک مرکزی اتفاق بیفتد و دیگر این‌که دامنه شمول این طرح محدودیت غیرمنطقی دارد و تا زمانی که این محدودیت ادامه داشته باشد این بساط هم ادامه دارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تأکید بر لزوم افزایش گستره دامنه مخاطبان افزود: اگر اعتبار ۴۲۰۰ میلیارد تومانی با میانگین ۴ میلیون تومان بخواهد وام داده شود، یک میلیون و ۵۰ هزار نفر باید کارت اعتباری دریافت کنند، در حالی که کل مخاطبی که برای کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده حدود ۱۰۰ نفر هستند که شرایط دریافت آن را دارند.

 

وی افزود: علت این مخاطب اندک موضوع بازگشت پول و تضمین‌های بانکی نبوده بلکه امروز برخی مسؤولان که از جوابگو بودن می‌ترسند و نمی‌خواهند هجومی که درمورد وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به وجود آمد را تجربه کنند و این روش را ترجیح دادند؛ به‌طوری که با وجود این که می‌بینند فقط حدود یک درصد بیش‌تر اقبال نشان ندادند اما حاضر به تغییر این رویکرد نیستند.