در صورت عدم تأمین ارز، خودروسازان قادر به ایفای تعهدات نخواهند بود

گروه خودرو- با توجه به موضوع تأمین ارز در حوزه قطعه‌سازان و احتمال روبه‌رو شدن با بحران باید این موضوع را در نظر گرفت که دولت هرچه زودتر فکری به حال این صنعت کند. در همین خصوص، دبیر انجمن خودروسازان ایران، نسبت به افت تولید خودرو و عدم تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده در […]

گروه خودرو- با توجه به موضوع تأمین ارز در حوزه قطعه‌سازان و احتمال روبه‌رو شدن با بحران باید این موضوع را در نظر گرفت که دولت هرچه زودتر فکری به حال این صنعت کند. در همین خصوص، دبیر انجمن خودروسازان ایران، نسبت به افت تولید خودرو و عدم تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده در سامانه یکپارچه در صورت عدم تأمین ارز هشدار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد نعمت‌بخش؛ با بیان اینکه عدم تأمین ارز به موضوعی نگران‌کننده برای مدیران خودروسازی کشور تبدیل شده است، عنوان کرد: علی‌رغم مکاتباتی که با وزارت صمت برای تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودرو داشتیم، اما این مهم تاکنون انجام نپذیرفته است. وی افزود: به منظور تسریع فرآیند تأمین ارز اخیراً نیز مکاتبه‌ای با وزیر جدید صمت داشته‌ایم و امیدواریم تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان به سرعت در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد چراکه در غیر این صورت نه تنها رشد تولید خودرو در سال‌جاری محقق نشده، بلکه دستیابی به تیراژ تولید سال گذشته نیز دور از ذهن خواهد بود. دبیر انجمن خودروسازان ایران، همچنین نسبت به عدم تحویل به‌موقع خودروهای پیش‌فروش شده در سامانه یکپارچه در صورت عدم تأمین ارز هشدار داد و تصریح کرد: در صورت عدم تأمین ارز صنعت خودرو، خودروسازان نیز قادر به ایفای تعهداتی که دولت با فروش تجمعی خودرو در سامانه یکپارچه برای آن‌ها ایجاد کرده است، نخواهند بود. نعمت‌بخش؛ با اشاره به لغو بخشنامه بانک‌مرکزی مبنی بر تخصیص ارز به صنعت خودرو بر مبنای دو سال گذشته، یادآور شد: مکاتبات انجمن خودروسازان با بانک‌مرکزی مبنی بر اینکه تخصیص ارز بر مبنای دو سال گذشته با توجه به افت تولید خودرو به سبب شیوع کرونا و همچنین تغییر میزان ساخت داخل قطعات و تعرفه واردات قطعات CKD در دو سال اخیر، مبنای درستی نیست موجب لغو این بخشنامه از سوی بانک مرکزی شده اما همچنان دغدغه جدی ما نسبت به تأمین ارز باقی است. وی در ادامه، به انتظارات انجمن خودروسازان ایران از وزیر جدید صمت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه انجمن‌ها در هر رشته صنعتی متشکل از افرادی متخصص و باتجربه هستند و قانون‌گذار نیز کارگزاران را مکلف به مشورت و همفکری با انجمن‌ها کرده است، از مهندس علی‌آبادی؛ به عنوان وزیر جدید صمت انتظار می‌رود از تجربیات انجمن‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در راستای رفع مشکلات صنعت خودرو استفاده بیشتری کنند چراکه انجمن‌ها به چالش‌های این صنعت و راهکارهای رفع آن واقف هستند. دبیر انجمن خودروسازان ایران، بر احیای شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو از سوی وزیر جدید صمت تأکید کرد و گفت: تشکیل شورای سیاست‌گذاری خودرو و برگزاری جلسات ماهانه با مدیران خودروسازی کشور که از زمان مرحوم دکتر نژادحسینیان آغاز شد، کمک بزرگی به رفع مسائل و مشکلات صنعت خودرو کرد و امیدواریم وزیر جدید صمت نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و به کمک خرد جمعی به رفع چالش‌ها در صنعت خودرو که پس از صنعت نفت و بانکداری سومین صنعت با گردش مالی بالاست، اقدام کنند.