معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد؛

انعقاد قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ اظهار کرد: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه‌آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی […]

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ اظهار کرد: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه‌آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل‌‏ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه‌‏آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد. معاون حمل‏‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه با اشاره به جایگاه حمل‏‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‏‌های کلی بخش حمل‏‌ونقل ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری و قوانین برنامه‌های پنج ‏ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور پرداخت. وی با اشاره به بند اول سیاست‏‌های کلی بخش حمل‏ونقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: ایجاد نظام جامع حمل‏‌ونقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش‏‌های آن با اولویت دادن به حمل‏‌ونقل ریلی با توجه به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی‏‌های زیست‌محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت‏‌ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا در صدور کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان‏‌دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است. افندی‌زاده؛ افزود: علاوه بر این، در قوانین برنامه‌های پنج‏‌ساله توسعه کشور نیز به فراخور، احکام و تبصره‌هایی درخصوص حمل‏‌ونقل ریلی و سهم آن از جابه‌جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است. معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: تحقق تمامی این موارد علی‌‏الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت‌های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضاست. وی با برشمردن برخی چالش‏‌های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل‌توجه طرح‌‏های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و تصریح کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت‏‌بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده‌ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل‏‌ونقل بود که این موضوع در دستور کار طرح جامع حمل‌ونقل کشور قرار گرفته است. افندی‌زاده؛ اظهار کرد: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل‏‌ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور با همکاری شرکت راه‏‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت. لذا با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این عرصه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد. معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: علاوه بر این، معاونت حمل‌ونقل در فاز سوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور، شبکه یکپارچه حمل‏‌ونقل کشور را در اثر رقابت و هم‌‏افزایی شیوه‌های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهم‌ترین موضوعات در سطح برنامه‏‌ریزی راهبردی حمل‌‏ونقل کشور است. وی در انتها، با اشاره به جایگاه حمل‌‏ونقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از طریق ایجاد درآمدهای پایدار، خاطرنشان کرد: با عنایت به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم درخصوص تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم‌‏های دو و چندجانبه صورت گرفته درخصوص افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین‏‌المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده و این مسأله در مطالعات طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور مدنظر قرار گرفته است.