در پی کمبود تقاضا روی داد ، واردات سیمان دریایی سیمان دریایی یکی از انواع سیمان بهشمار میرود که به شکلی تخصصی تولید میشود. این سیمان در سازههای دریایی مانند تونلهای دریایی یا اسکلهها کاربرد دارد. ایران نیاز داخلی خود به این نوع سیمان را از خارج از کشور و از طریق رأسالخیمه یکی از […]
در پی کمبود تقاضا روی داد ، واردات سیمان دریایی
سیمان دریایی یکی از انواع سیمان بهشمار میرود که به شکلی تخصصی تولید میشود. این سیمان در سازههای دریایی مانند تونلهای دریایی یا اسکلهها کاربرد دارد. ایران نیاز داخلی خود به این نوع سیمان را از خارج از کشور و از طریق رأسالخیمه یکی از شهرها و شیخنشینهای هفتگانه امارات تأمین میکند.
به گزارش مایننیوز، موضوعی که در نمایشگاه صنایع دریایی ایران برای حمل این سیمان مورد توجه قرار گرفته و نیازمند کشتیهای خاص در این زمینه شده است. البته موضوعی که باید به آن توجه کرد، این موضوع است که تأمین سیمان دریایی در داخل کشور آیا نیازمند دانش یا فناوری خاصی است که مجبور به واردات و بهدنبال آن تجهیز و کمک گرفتن از صنایع دریایی در این زمینه باشیم؟
عمده سیمان تخصصی دریایی از رأسالخیمه تأمین میشود
تأمین سیمان تخصصی مورد نیاز زیرساختهای سکوهای نفتی و تأسیسات دریایی با استفاده از کشتیهای فلهبر هوشمند و انتقاد از تعلل سازمان بنادر در صدور مجوز پرچم برای مالکان ایرانی کشتیها از مسایلی بود که در نمایشگاه صنایع دریایی مطرح شد. به گزارش سیمان خبر، محمدحسین جهانیان اظهارکرد: برای ساختوسازهای عمرانی، ساختمانی، مصارف عمرانی نفتی بهویژه شرکتهای وابسته وزارت نفت و شرکتهای تزریقات زیرآبی سیمان در حوزه تأسیسات دریایی، مصرف سیمان در ایران زیاد است.
وی ادامه داد: یکسری از سیمانها در کشور تولید میشود و برخی از انواع سیمانهای تخصصی در خارج کشور نظیر کشورهای حاشیه خلیجفارس تولید شده که عمده سیمان تخصصی دریایی از رأسالخیمه تأمین میشود. این فعال حوزه حملونقل دریایی کشور گفت: در این کشورها تولید سیمان تخصصی مخصوص استفاده در آبهای شور و برای بهکارگیری در تأسیسات دریایی انجام میشود، ضمن آنکه به سیمان تولیدی ایران نیز نیاز دارند؛ در این زمینه در قبال صادرات سیمان به این کشورها سیمان مخصوص زیرساخت تأسیسات دریایی وارد کشور میشود.
جهانیان بیان کرد: هماکنون انتقال چنین سیمانهایی به ایران با استفاده از سیستم حملونقل جادهای و دریایی انجام میشود، به صورتی که از کارخانه پس از بستهبندی به صورت جمبوبگ از طریق جاده به اسکله جابهجا میشود، این سیمانها از آنجا بارگیری شده و پس از آن با کشتی به بنادر ایران میآید، در بنادر کشور نیز پس از تخلیه از سوی ناوگان جادهای بارگیری شده و به سمت محل دپو میرود.
تولید سیمان دریایی در داخل کشور بهصرفه نیست
این موضوع که چرا با وجود واحدهای فراوان تولید سیمان در کشور و انباشته شدن انبارها از سیمان، سیمان دریایی در داخل تولید نمیشود را با معاون فنی انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران در میان گذاشتیم. نادر غفاری ابتدا درباره کاربرد سیمان دریایی و خاص بودن این سیمان عنوانکرد: سیمان دریایی جزو سیمانهای خاص و تخصصی بهشمار میرود.
برای مثال اگر قرار است یک تونل مانند تونل مانش در فرانسه ایجاد شود بهطور یقین نیازمند سیمان خاص مانند سیمان دریایی است، چراکه در دریا باید یک سازه بتنی ایجاد کرد که آن سازه نیازمند ویژگیهایی خاص است. از اینرو تونلهای دریایی یا هر سازه بتنی مانند نصب اسکلههای دریایی نیازمند سیمان دریایی هستند. غفاری با اشاره به این موضوع که در ایران هیچ مشکلی برای تولید سیمان دریایی وجود ندارد، عنوانکرد: بهطور کلی تولید سیمانهای خاص در ایران با هیچ مشکلی روبهرو نیستند، چراکه در کشور هم فناوری و هم توان تولید آنها وجود دارد. اما نکته قابل توجه در این زمینه تأکید بر این موضوع است که برای تولید چنین سیمانی باید به یک حجم قابل توجه و منطقی از تقاضا رسید که تولید آن با توجیه اقتصادی همراه باشد. غفاری در ادامه تأکیدکرد: بنابراین اگر برخی سیمانهای خاص را وارد میکنیم بهدلیل نیاز پایین کشور به آنهاست.
تولید سیمان تخصصی سبب خروج از رکود میشود؟
معاون فنی انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران در پاسخ به این پرسش که برای خروج رکود سیمان پیشنهاد استفادههای مختلف و تخصصیتر از سیمان شده است، از اینرو بهتر نیست با تولیدهای تخصصی از سیمان راهی برای خروج از رکود آن یافت، گفت: یکی از راهکارهای خروج از سیمان، استفاده از سیمان بهجای محصولات دیگر است. برای مثال بهتر است بهجای آسفالت از سیمان استفاده شود. با توجه به این موضوع در حال حاضر نیز با وزارت راه و شهرسازی به تفاهمنامههایی رسیدهایم و هماکنون نیز چند نمونه در حال اجرایی شدن است که به جای روکش آسفالتی از روکش سیمانی استفاده کنیم. یا ساخت بلوکهای سبک ساختمانی میتواند بهعنوان استفاده جدید مورد نظر قرار گیرد تا از این طریق بتوان به استفادههای بیشتر از سیمان رسید. غفاری تأکیدکرد: برای خروج رکود سیمان باید به فکر استفادههای جدید از سیمان بود، اما بهطور حتم این به معنای تولید سیمانهای تخصصی در داخل کشور نیست.
صادرات سیمان دریایی برای ما مقدرو نیست
غفاری در پاسخ به این سؤال که سیمان دریایی برای کشورهای همجوار دریا میتواند کاربرد داشته باشد، حال با توجه به این موضوع آیا نمیتوان سیمان دریایی تولید و به کشورهای حوزه خلیجفارس صادر کرد، گفت: موضوع صادرات را باید تا حدودی از تولید آن تفکیک کرد، چراکه موضوع صادرات علاوه بر موضوع اقتصادی تا حد زیادی با مسایل سیاسی و اجتماعی گره میخورد.
با توجه به این موضوع کشورهای عربی بهدلیل وجود اتحادیه عرب و رابطهای که این کشورها با یکدیگر دارند، ترجیح میدهند به از نظر اقتصادی و گمرکی روابط تجاری و واردات و صادرات را بین خودشان گسترش دهند. وی اظهار امیدواری کرد: البته با توجه به راهی که وزارت نفت در پیش گرفته بود و با توجه به فعال شدن سکوهای نفتی بیشتر، واحدهای سیمانی در تهران و سایر واحدهای سیمانی این امکان را دارند که بتوانند سیمان دریایی تولید کنند، چراکه با ایجاد این سکوها تولید این سیمانها نیز اقتصادی و بهصرفه خواهد شد. تناژ هماکنون سیمان معمولی در کورههای اقتصادی ۳هزار تن است. اما زمانی که تناژ تولید پایین باشد، تولید دیگر همراه به صرفه اقتصادی نخواهد بود.
برای مثال بخشی از سیمانهای چاههای نفت که بهطور تقریبی نیاز آن در کشور زیاد است را تولید میکنیم. اما برخی از سیمانهای چاه نفت که همراه با مصرف پایین است را تولید نمیکنیم و این به آن معنا نیست که تولید یا دانش فنی آن را نداشته باشیم. تولید داخلی باید همراه با صرفه اقتصادی باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.