مهدی قرهداغلی – با توجه به قیمتگذاری دستوری، عدم واردات و عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار خودرو، شیوههایی که تاکنون دولت برای فروش خودرو بهکار گرفته، نهتنها کمکی به تولیدکننده نکرده، سودی هم برای مصرفکننده نداشته، بلکه منجر به افزایش روزبهروز تقاضای نهفته و کاذب در بازار خودرو شده و شرایط طوری […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به قیمتگذاری دستوری، عدم واردات و عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار خودرو، شیوههایی که تاکنون دولت برای فروش خودرو بهکار گرفته، نهتنها کمکی به تولیدکننده نکرده، سودی هم برای مصرفکننده نداشته، بلکه منجر به افزایش روزبهروز تقاضای نهفته و کاذب در بازار خودرو شده و شرایط طوری شده که حرف اول و آخر را دلالان و سوداگران میزنند تا روزانه سودهای کلانی به جیب بزنند. به گزارش مناقصهمزایده، قیمتگذاری دستوری، نهتنها باعث افزایش زیان خودروسازان میشود بهطوری که در حالحاضر زیان انباشته صنعت خودروسازی بیشتر ۱۳۰ هزار میلیارد میباشد، منجر به ایجاد انحصار و افزایش تقاضای کاذب و عدم توسعه خودروسازان را به دنبال دارد. آزادسازی قیمت نهتنها منجربه از بین رفتن سوداگری و تقاضای کاذب و کمک به خودروساز برای افزایش تولید میشود، بلکه سرمایهگذار نیز ترغیب میشود که به این صنعت ورود کند. زیرا اگر قیمت خودرو آزاد شود و خودروساز، سهامدار و واردکننده سود ببرند، شاهد ورود سرمایهگذاران به صنعت خودروسازی میشویم. در این باره، عادل نجفزاده؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درخصوص قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو، گفت: همانطور که در دنیا قیمت خودرو حاصل هزینه تمامشده تولید به علاوه سود متعارف و کاملاً شفاف است، ما نیز باید با شفافسازی قیمت تمامشده خودرو و زیانهای تحمیل شده به خودروسازان نسبت به حذف قیمتگذاری دستوری و ایجاد مزیتهای رقابتی در صنعت خودرو اقدام کنیم. نجفزاده؛ اظهار داشت: قیمتگذاری دستوری و تفاوت قیمت تمامشده تولید و فروش خودرو، موجب تحمیل زیان انباشته به خودروسازان و عدم دسترسی مصرفکننده به خودرو شده است. در حالی که دولت میبایست در یک فضای رقابتی و با هدف حمایت از تولید داخل زمینه جوینت شدن خودروسازان جهانی با خودروسازان داخلی را فراهم کند. وی با بیان اینکه اقتصاد دستوری در همه دنیا مردود است، افزود: ضمن تأکید بر ایجاد رقابت در صنعت خودرو از مسیر واردات با قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو مخالف بوده و لازم است مسأله قیمتگذاری در صنعت خودرو را یکبار برای همیشه حل کرد. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم شفافسازی قیمت تمامشده خودرو، عنوان کرد: همانطور که در دنیا قیمت خودرو حاصل هزینه تمام شده تولید به علاوه سودمتعارف و کاملاً شفاف است، ما نیز باید با شفافسازی قیمت تمامشده خودرو و زیانهای تحمیل شده به خودروسازان نسبت به حذف قیمتگذاری دستوری و ایجاد مزیتهای رقابتی در صنعت خودرو اقدام کنیم.
دیدگاه بسته شده است.