رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: با واردات اتوبوسهای دستدوم مخالف نیستیم اما مخالفت ما با وارد کردن اتوبوسهای با استاندارد یورو۴ با ۱۵ سال سن است. به گزارش ایرنا، داریوش گلعلیزاده؛ درباره ماجرای واردات اتوبوسهای دستدوم و مخالفت این سازمان، اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر اعلام کردند که […]
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: با واردات اتوبوسهای دستدوم مخالف نیستیم اما مخالفت ما با وارد کردن اتوبوسهای با استاندارد یورو۴ با ۱۵ سال سن است. به گزارش ایرنا، داریوش گلعلیزاده؛ درباره ماجرای واردات اتوبوسهای دستدوم و مخالفت این سازمان، اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر اعلام کردند که قرار است یکهزار دستگاه اتوبوس دستدوم را وارد کشور و در ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران به کار گیرند، سازمان محیطزیست با اصل کار مخالف نیست اما حرف ما این است که خودروهایی که وارد میشوند، نباید از رده خارج باشند. وی افزود: براساس این تصمیم، قرار است از یکهزار دستگاه اتوبوس ۶۵۰ دستگاه با استاندارد یورو۵ و عمر سه سال و ۳۵۰ دستگاه باقیمانده هم با استاندارد یورو۴ و عمر بالای ۱۵ سال باشند، سازمان محیطزیست با بخش اول آن یعنی اتوبوسهای یورو۴ مشکلی ندارد اما روی بخش دوم یعنی اتوبوسهای یورو۳ با سن ۱۵ سال مخالفت داریم. وی ادامه داد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوسها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوسها مربوط نمیشود، بلکه در کارکرد موتور آنهاست. بنابراین نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمیکند، همچنین میخواهند فیلتر جاذب دوده روی موتور این اتوبوسها نصب کنند که اگر در روند کار از روی خودرو برداشته شود هم مشکلی در کارکرد خودرو ایجاد نمیکند چون سیستم اخطار نمیدهد. گلعلیزاده؛ گفت: در حالی که تولید خودروهای با استاندارد یورو۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده است اما حالا میخواهند خودروهایی با استاندارد یورو۴ و سن بالای ۱۵ سال وارد کنند در حالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانهای روی آنها نصب نشده است. وی اظهار داشت: ضمن اینکه اتوبوس یک وسیله حملونقل پرپیماش است، بنابراین اتوبوسی که ۱۵ سال کار کرده مشخص است که فرسوده شده حالا ما از آنها استفاده کنیم؟ از اینرو با آن ۳۵۰ خودرویی که یورو۳ هستند، مخالفیم، متأسفانه شاید هم بخشی وارد شده باشد بدون اینکه مجوز محیطزیست را بگیرند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: تیرماه سال گذشته با وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری تهران مکاتبه و تأکید کردیم خودروهای وارداتی باید حداقل یورو۵ باشند حتی اگر پنج سال ساخت هم نباشند باز مشکلی نداریم اما باید یورو۵ باشند و اگر قرار است فیلتر جاذب دوده داشته باشند باید کارخانهای باشد و روی سیستم نصب شده باشد نه اینکه به صورت دستی روی آنها نصب شود و در صورت برداشتن هم هیچ اختلالی در روند کارکرد خودرو ایجاد نشود، سالهای گذشته بر روی ۵۰ اتوبوس در تهران فیلتر دوده نصب کردند اما الان کجا هستند؟ همه از روی خودروها برداشته شدند. وی تأکید کرد: مشکل آلودگی هوا در تهران بر روی کارکرد موتور خودرو است نه بدنه؛ حالا شهرداری میخواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از هشت میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده هزینه کند در حالی که مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمیشود. گلعلیزاده؛ اظهار کرد: گفته میشود که ۱۲ اتوبوس یورو۴ با سن بالا وارد کردند و در حال بازسازی هستند، اما هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیطزیست نگرفتهاند این در حالیست که گمرک هیچ خودرویی را ترخیص نمیکند، مگر اینکه مجوز سازمان محیطزیست و استاندارد را داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه با این حساب چگونه این تعداد را وارد کردند، اظهارداشت: شاید بهعنوان خودروهای اسقاطی توانستند وارد کنند، الان کجای دنیا اتوبوس با سن ۱۵ سال کار میکند؟ ما در ایران سن فرسودگی اتوبوسها را ۱۰ سال اعلام کردیم چون جزء خودروهای پرپیمایش هستند و زود فرسوده میشوند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، گفت: بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه اجازه داده تا اتوبوس، مینیبوس، کامیون و ون با سن پنج سال وارد شود و گفته شده که حداقل باید یورو۵ باشد، حالا چه اتفاقی افتاده که شهرداری میخواهد برای تهران با این حجم آلودگی اتوبوس یورو۴ آن هم با سن ۱۵ سال وارد کند. این در حالیست که تا قبل از سال ۱۳۸۴ حتی خرید اتوبوس دیزلی نو هم ممنوع بود. وی تأکید کرد: سوختهای فسیلی انتشار آلایندگی دارند حتی اگر استانداردها هم رعایت شود، تهران انباشت آلایندگی دارد و دیگر توان آلودگی بیشتر را ندارد و حالا به جای اینکه بیاییم به سمت ناوگان حملونقل عمومی پاک برویم برخلاف آن عمل میکنیم، این مغایر سیاستهای قانون هوای پاک است.
دیدگاه بسته شده است.