حضور مستشاری ایران در سوریه مشروع است

    سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر دولتی که با تروریست می‌تواند مبارزه کند خوب است ولی قابل‌قبول نیست به این بهانه بخواهیم حاکمیت کشوری را نقض کنیم.به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص اظهارات مقامات ترکیه و اصرار آن‌ها بر حضور در عملیات موصل […]

    سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر دولتی که با تروریست می‌تواند مبارزه کند خوب است ولی قابل‌قبول نیست به این بهانه بخواهیم حاکمیت کشوری را نقض کنیم.به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص اظهارات مقامات ترکیه و اصرار آن‌ها بر حضور در عملیات موصل اظهار داشت: بحث تروریسم بحث بسیار مهمی است و هر دولتی که با تروریست می‌تواند مبارزه کند خوب است ولی قابل‌قبول نیست به این بهانه بخواهیم حاکمیت کشوری را نقض کنیم.

وی گفت: هرگونه مشارکت در این مبارزه باید با اطلاع و مجوز دولت مرکزی عراق و هر جای دیگری باشد که در این صورت می‌تواند مورد احترام قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال سفر حسن روحانی به ارمنستان اظهار داشت: اصولاً روابط ما با کشورهای شمالی‌مان روابط خوبی است و به‌طور مستمر تلاش می‌کنیم با توجه به علاقه‌ای که از سوی طرف مقابل هم وجود دارد سطح این روابط را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهیم و در این میان کشور ارمنستان هم جایگاه ویژه‌ای دارد و در بین کشورهای همسایه ما تنها کشوری است که در این حوزه مسلمان نیست و یک کشور مسیحی به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأیید یا تکذیب هدیه جواد ظریف به همتای آمریکایی خود در مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم در رفت و آمدهای دیپلماتیک رد و بدل شدن هدایا در همه سطوح وجود دارد و این براساس فرهنگ مناطق و کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

وی گفت: در خلال مذاکرات هسته‌ای که در مقاطع ویژه و حساسی هم قرار داشتیم مباحث فنی پیچیده‌ای بین ما و طرف مقابل به وجود آمده بود که به خصوص طرفین آمریکایی ادعایی را مطرح کرده بود که ایران در محاسبات خودش در یک مورد خاص دقیق نبوده و این شد مبنای یک گفت‌و‌گو و جدل بین طرفین مذاکره.

قاسمی ادامه داد: در دنیای امروز هدایا هم یک نوع رفتار یا اقدامی تلقی می‌شود که منتقل کننده پیام خاصی به طرف مقابل است. در آن مقطع آقای ظریف کتابی که تصاویر نقاشی‌های استاد فرشچیان را داشت، به همتای آمریکایی خود هدیه داد و پس از ارایه توضیحاتی در خصوص نقاشی‌های ایشان و ریزه کاری‌های موجود در آن به وی گفت که این استاد نقاشی بنا به ملاحظات و ریزه کاری‌هایی که در آثارش وجود دارد گاهی مجبور می‌شود از ذره بینی خاص استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آقای ظریف با این توضیح به جان کری گفت که ایرانی‌ها از گذشته تا به حال انسان‌های دقیق، ریزبین و محاسبه‌گری بوده‌اند و همین توضیح وزیر امور خارجه برای حل و فصل آن موضوع در مذاکره کاملاً مؤثر افتاد و طرف مقابل مجاب به پذیرش مواضع ما در آن مسأله خاص شد.

وی در خصوص مسأله قره‌باغ و نقش ایران در این موضوع اظهار داشت: کلیت موضوع این است که روابط ما با ارمنستان و آذربایجان از یک قدمت تاریخی برخوردار است به‌طور خاص با ارمنستان از دوران صفویه تاکنون ما با یکدیگر ارتباط داشته‌ایم همچنین نگاه ارامنه داخل کشور و ارامنه کشورهای مختلف در جهان به ایران یک نگاه مثبت است که این ظرفیت بالایی را برای ما ایجاد می‌کند که بتوانیم رایزنی‌های خوبی را با همسایگان داشته باشیم.

وی در خصوص روابط میان تهران و اوتاوا اظهار داشت: مذاکرات کارشناسی میان ایران و کانادا ادامه دارد و با حل و فصل برخی مسایل کوچک و باقی مانده میان دو کشور در مرحله نخست باید بر سر این مسأله که بتوانیم دفاتر حافظ منافع در پایتخت‌های دو کشور جهت خدمت‌رسانی به مردم به تفاهم برسیم و پس از آن می‌توانیم گام‌های دیگری را برای برقراری روابط دیپلماتیک‌ برداریم که امیدوارم با توجه به اهمیت بالای این مسأله برای دو طرف گام‌های مثبت و بلندی برداشته شود.

قاسمی در خصوص این سؤال که آیا لغو ویزا میان ایران و روسیه را به زودی شاهد خواهیم بود یا نه، گفت: اراده دو کشور توسعه همکاری‌های دو جانبه و ایجاد تسهیلات کنسولی برای اتباع دو کشور است. امیدواریم در این مسیر گام‌های بیش‌تری برداشته شود و نهایتاً به لغو روادید منجر شود.

وی با بیان این‌که آنچه که مطرح می‌کنند مبنی بر این‌که ایران و روسیه و از حمایت خود از اسد دست‌بردارند پذیرفته شده نیست، اظهار داشت: این یک اقدام اشتباه است چرا که اقدامات مستشاری ما در سوریه با خواست دولت مرکزی آن کشور بوده و کاملاً مشروع است و دیگران نمی‌توانند این حق را از ما سلب کنند.

قاسمی تصریح کرد: این ما هستیم که باید از آن‌ها بخواهیم لطفاً اجازه ندهید تروریست‌های آموزش دیده در اروپا و برخی کشورهای منطقه به سوریه بیایند. به تروریست‌ها تسلیحات ندهید، از آن‌ها حمایت مالی نکنید و اجازه ندهید که آن‌ها مردم بی‌گناه سوریه را قتل عام کنند.

 

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و آمریکا و شکایت برخی زندانیان آزاد شده از ایران در دادگاه‌های آمریکا اظهار داشت: روابط ما با آمریکا متأثر از مسایل متعددی است و ما نمی‌توانیم بگوییم که داستان میان ما و آن‌ها تمام شده است. افرادی که مدعی شکایت علیه ایران هستند، به هر حال تبعه ایران محسوب می‌شوند و نمی‌توانند در دادگاه‌های دیگر کشور‌ها علیه ما اعلام جرم کنند.