فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مالک بیش از ۱۰ درصد ارزش بازار بورس

    گروه فن‌آوری اطلاعات-جایگاه شرکت‌های بخش فاوا در بورس اوراق بهادار در پاییز سال ۹۴ براساس تحلیل‌های آماری ارایه شد. اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری ۱۰٫۷ درصد از ارزش کل بازار بورس و ۳٫۵ درصد از ارزش کل بازار فرابورس در اختیار شرکت‌های فاوایی بوده است. به گزارش […]

 

 

گروه فن‌آوری اطلاعات-جایگاه شرکت‌های بخش فاوا در بورس اوراق بهادار در پاییز سال ۹۴ براساس تحلیل‌های آماری ارایه شد.

اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری ۱۰٫۷ درصد از ارزش کل بازار بورس و ۳٫۵ درصد از ارزش کل بازار فرابورس در اختیار شرکت‌های فاوایی بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این بازه زمانی ۳ماهه بیش از ۳درصد کل معاملات بورسی و بیش از ۱٫۸ درصد معاملات فرابورسی متعلق به این شرکت‌ها بوده است؛ نکته جالب این‌که هر دو بازار بورس و فرابورس در زمینه حجم سهام معاملاتی در این بازه زمانی تنها دو درصد از کل سهام مبادله شده خود را به شرکت‌های فاوا اختصاص داده‌اند.

راندمان اقتصادی حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات سال‌هاست به مدد فعالیت گسترده کمپانی‌های ICT و همچنین گذر از جامعه صنعتی به اطلاعاتی ثابت شده است و از این حیث شرکت‌های ایرانی نیز در مسیر چنین جریانی با خودباوری بیش‌تر، زمینه ساز سرمایه‌پذیری‌های جدید برای کشور شده‌اند.

رشد مداوم بازار این حوزه و سودآوری برندهای معتبر بازار ایران باعث شده تا کمپانی‌های فاوا در میان عناوین برتر بازار سرمایه قرار گیرند؛ شکل‌گیری فرابورس در کنار بازار اصلی هم به نوبه خود کمک شایانی به جذب سرمایه‌های با تکیه بر ریسک بود که در کنار رشد سودآوری شرکت‌های آی‌تی باعث شود روند سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه بیش از پیش شود.

ارزش سهام معاملاتی شرکت‌های فاوای فرابورسی بیش از بورسی‌‌‌ها بوده و ۱۳٫۲ درصد به نسبت ارزش سهام کل معاملات ثبت شده است در حالیکه این شاخص برای بورسی‌‌‌ها ۳٫۵ درصد است.

در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس ابزارهایی مانند عرضه‌های اولیه سهام، عرضه انواع اوراق بدهی برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه تمام در بازار اولیه، از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت، اجاره، اسناد خزانه و… امکانات مناسبی برای جذب سرمایه و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هستند که بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی در راستای ارتقا و تأمین مالی خود از آن بهره می‌برند.

براساس مستندات و گزارشات سازمان بورس و اوراق بهادار، طی ۲۰ روز کاری آذر ماه سال جاری ارزش معاملات در مقایسه با آبان ماه ۱۲ درصد و از ۱۴۵۳۵ به ۱۶۲۲۹ میلیارد ریال رسید. حجم سهام معامله شده هم از ۸۲۳۵ به ۹۰۱۳ میلیون سهم معادل ۹ درصد افزایش یافت.

از ابتدای سال جاری متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات برابر با ۶۳۷ میلیون سهم و ۱۲۳۴ میلیارد ریال بوده است؛ در آذر ماه دفعات معاملات برابر با دو درصد در مقایسه با آبان ماه کاهش یافت و از ۵۸۵ به ۵۷۵ هزار دفعه بالغ گردید.

شاخص بورس در پایان آذر ماه نسبت به آبان ماه به میزان ۱۳۷۱ واحد برابر با دو درصد کاهش و از ۶۲۸۸۹ واحد به ۶۱۵۱۹ واحد رسید.

ارزش بازار در پایان آذرماه در مقایسه با آبان ماه به میزان ۶۸۳۱۶ میلیارد ریال برابر با ۳ درصد کاهش یافت و از ۲۷۲۹۸۰۷ به ۲۶۶۱۴۹۲ میلیارد ریال رسید.

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۸ شرکت و ارزش بازار ۷۳۵ هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد؛ گروه بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۴۱ هزار میلیارد ریال و مخابرات با ۲۲۰ هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

حال عملکرد شرکت‌های فعال بخش فاوا در بازار بورس در ۳ ماهه سوم سال جاری به شرح زیر است:

شرکت پست بانک ایران

حجم سهام معامله شده: ۱۶۳۱۶۱۸۶۰ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۱۸۳۹۰۲میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۱۴۷۵۱

شرکت مخابرات ایران

حجم سهام معامله شده: ۱۵۶۶۱۲۷۴۷ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۳۵۷۳۸۴ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۶۸۳۳

شرکت ارتباطات سیار ایران

حجم سهام معامله شده: ۲۰۸۰۷۵۴۱ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۶۰۶۷۳۲ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۴۲۹۷

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان

حجم سهام معامله شده: ۱۲۸۴۳۸۵۶ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۳۵۹۹۹ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۱۹۰۴

شرکت ایران ارقام

حجم سهام معامله شده: مرقام: ۳۸۷۵۸۷۶ سهم مرقامح: ۳۹۲۹۴۳۲ سهم

ارزش سهام معامله شده: مرقام: ۸۶۰۳ میلیون ریال مرقامح: ۴۲۲۳ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: مرقام: ۱۰۱۱ مرقامح: ۱۸۴

شرکت کارت اعتباری ایران کیش

حجم سهام معامله شده: ۲۴۱۶۹۱۰۷ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۹۰۱۷۶ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۳۳۹۳

شرکت خدمات انفورماتیک

حجم سهام معامله شده: ۵۸۷۲۴۹۲ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۸۸۷۴۳ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۱۹۵۳

شرکت داده‌پردازی ایران

حجم سهام معامله شده: ۲۰۱۳۸۴۳۸ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۲۱۸۸۶ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۳۲۶۲

کارخانجات تولیدی شهید قندی

حجم سهام معامله شده: ۱۰۶۴۹۰۶۳۱ سهم

ارزش سهام معامله شده: ۲۱۰۴۰۵ میلیون ریال

تعداد دفعات معامله: ۱۵۰۷۸

همانطور که مشاهده می‌شود بیش‌ترین درصد حجم معاملات از گروه فاوا مربوط به پست بانک با ۳۱٫۱ درصد و کم‌ترین درصد متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک با ۱٫۱ درصد بوده است.

ارزشمند‌‌ترین معاملات این گروه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران با ۳۶٫۵ درصد و کم‌ترین نیز مربوط به شرکت ایران ارقام با ۰٫۸ درصد بوده است.

شرکت ارتباطات سیار ایران توانسته با کسب ۴۱٫۱ درصد از ارزش بازار این بخش، لقب ارزشمند‌‌ترین بازار گروه فاوا را نیز به دست آورد.

در مجموع حجم سهام معاملاتی فاوا در بازار بورس ۵۲۴ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۸۷۳ سهم، ارزش سهام معاملاتی فاوا ۱۶۶ میلیارد و ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تعداد دفعات معاملاتی فاوا ۵۶ هزار و ۲۹۱ و ارزش بازار فاوا ۲۸ هزار و ۵۰۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در ۳ ماهه سوم سال جاری بوده است.

 

منابع:( TasnimNews.com).(Seo.ir).(Sena.ir)