نبود انگیزه در مدیران شرکت‌های «خصولتی» دلیل از دست رفتن بازار صادراتی

نبود انگیزه در مدیران شرکت‌های «خصولتی» دلیل از دست رفتن بازار صادراتی رییس سابق مجمع واردات گفت: مدیران شرکت‌های شبه‌دولتی یا خصولتی انگیزه یا آشنایی لازم را با بازارهای هدف صادراتی ندارند به همین دلیل برخی از بازارهای صادراتی به دست آمده از گذشته به راحتی از دست می‌روند. محمدرضابرخوردار در گفت‌وگو با پانا تصریح […]

نبود انگیزه در مدیران شرکت‌های «خصولتی» دلیل از دست رفتن بازار صادراتی

رییس سابق مجمع واردات گفت: مدیران شرکت‌های شبه‌دولتی یا خصولتی انگیزه یا آشنایی لازم را با بازارهای هدف صادراتی ندارند به همین دلیل برخی از بازارهای صادراتی به دست آمده از گذشته به راحتی از دست می‌روند.

محمدرضابرخوردار در گفت‌وگو با پانا تصریح ‌کرد: صادرات کالا و خدمات در تمامی بخش‌های صنعت، تجارت ‌و کشاورزی نیازمند پرداخت یارانه است و باید ضمانت‌نامه‌های آن توسط دولت صورت گیرد تا صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه‌ داد: تحریم‌ها نشان داد که بسیاری از کشور‌ها خواستار رشد اقتصادی در ایران نیستند و اگر پتانسیل و ظرفیتی برای صادرات وجود دارد باید حمایت‌هایی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صورت گیرد.

برخوردار در خصوص از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی کشور به دلیل کاهش کیفیت کالاهای صادراتی عنوان‌ کرد: اکثر شرکت‌های صادراتی در کشور خصولتی یا دولتی هستند و مدیران آن‌‌ها چندان با ساختار تولید صادراتی آشنا نیستند بنابراین سازمان ملی استاندارد باید برای تولید صادراتی نه کف کیفیت که مطابق با استاندارد کشورهای هدف صادراتی ضوابطی سختگیرانه تدوین کند.

وی افزود: بازارهای هدف صادراتی باید با اتخاذ تدابیری تداوم داشته باشد اما یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که برخی از شرکت‌های صادراتی خصولتی یا شبه‌دولتی هستند و مدیران آن نه انگیزه لازم و نه آشنایی کافی با بازارهای هدف صادراتی و حفظ بازارهایی که از گذشته وجود داشته را ندارند.

رییس سابق مجمع واردات تصریح‌ کرد: متأسفانه وجود فساد اداری موجب می‌شود تا استانداردهای تولید مطابق با تولید صادراتی بازارهای هدف در کشور وجود نداشته باشد به همین دلیل برخی از بازارهای صادراتی که در گذشته با زحمت زیاد به دست آمده‌اند حفظ نشده و از بین رفته‌اند و رقبا جای ما را در آن بازار‌ها گرفته‌اند.

 

برخوردار در خصوص شرایط تولید صادراتی در بخش خصوصی واقعی، خاطرنشان‌ کرد: بخش‌های خصوصی واقعی به‌طور قطع به گونه‌ای رفتار می‌کنند که تجارت ماندگار داشته باشند و طبیعی است که با چنگ و دندان بازار به دست آمده را حفظ می‌کنند.