نرخ سود تسهیلات در اقتصاد شفاف توسط بانک‌ها تعیین می‌شود

حریری نرخ سود تسهیلات در اقتصاد شفاف توسط بانک‌ها تعیین می‌شود یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی‌ و صنایع ‌و معادن ایران از شرایط نامساوی تجار برای دریافت تسهیلات با سود ۱۸ درصد خبر داد. مجیدرضاحریری در گفت‌وگو با نسیم اقتصاد درباره تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش تجارت گفت: متأسفانه این وام‌‌ها […]

حریری

نرخ سود تسهیلات در اقتصاد شفاف توسط بانک‌ها تعیین می‌شود

یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی‌ و صنایع ‌و معادن ایران از شرایط نامساوی تجار برای دریافت تسهیلات با سود ۱۸ درصد خبر داد.

مجیدرضاحریری در گفت‌وگو با نسیم اقتصاد درباره تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش تجارت گفت: متأسفانه این وام‌‌ها تنها به بخش تولید ارایه می‌شود و بخش واردات از آن استفاده نمی‌کند.

وی با بیان این‌که عملکرد سیستم بانکی کشور با نرخ‌های دستوری جای شبهه دارد، افزود: این‌که آیا هر فعال اقتصادی در شرایط مساوی، بدون رابطه، بدون زیرمیزی و بدون رابطه‌های فساد برانگیز می‌تواند از این نرخ سود ۱۸ درصدی معروفی که گفته‌اند بهره‌مند شود یا خیر جای سؤال دارد.

نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران ‌و چین تصریح کرد: گزارش‌هایی از فعالان اقتصادی به ما می‌رسد که بانک‌ها با روش‌هایی در برخی موارد بین ۸ الی ۹ درصد بالاتر از نرخ مطرح شده از فعالان اقتصادی دریافت می‌کنند.

وی ادامه‌داد: با وجود این اخبار یعنی نرخ سود ۱۸ درصدی به کسانی می‌رسد که رابطه خوب دارند یا از مراکز قدرت و یا از طریق فساد اداری می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

این فعال اقتصادی عنوان‌ کرد: به نظر من این‌که اقتصاد شفاف، رقابتی و آزاد شود به این معنی است که وقتی شما در یک اقتصاد آزاد و شفاف قرار می‌گیرید، دیگر کسی نمی‌گوید نرخ سود بانک چند است؟ بلکه این بانک است که تشخیص می‌دهد با شرایط رقابتی وام را باید چند درصد ارایه کند.

 

وی افزود: در این شرایط دیگر قرار نیست، هر جا که امضا طلایی تعریف می‌کنند برای عده‌ای از جامعه امتیاز ویژه قائل شویم و اگر من بتوانم یک امضا بگیرم و جزو آن بخش از جامعه شوم، می‌توانم از این امتیاز‌ها استفاده کنم. در واقع در این شرایط شما دارید یک محل فساد ایجاد می‌کنید و به معنی این است که دارندگان امضا طلایی همیشه یک پای فساد اداری مالی هستند.