ثروتمندان کم‌تر به دیگران خیره می‌شوند

ثروتمندان کم‌تر به دیگران خیره می‌شوند طی یک پژوهش جدید که محققان با استفاده از عینک گوگل برای ردیابی نگاه افراد انجام دادند، مشخص شد که افراد ثروتمند نسبت به افرادی که از نظر اجتماعی در طبقه پایین‌تری قرار دارند کم‌تر به دیگران نگاه می‌کنند. به گزارش ایسنا به نقل از لایو ساینس، محققان این […]

ثروتمندان کم‌تر به دیگران خیره می‌شوند

طی یک پژوهش جدید که محققان با استفاده از عینک گوگل برای ردیابی نگاه افراد انجام دادند، مشخص شد که افراد ثروتمند نسبت به افرادی که از نظر اجتماعی در طبقه پایین‌تری قرار دارند کم‌تر به دیگران نگاه می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایو ساینس، محققان این پژوهش می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد که طبقه اجتماعی افراد بر میزان توجه‌شان به اطراف و دیگران تأثیر دارد.

آن‌ها تأکید کردند که برای یافتن دلیل این‌که چرا افراد ثروتمند کم‌تر به دیگران نگاه می‌کنند نیازمند انجام تحقیقات بیش‌تری هستیم.

اما یک دلیل که در حال حاضر می‌تواند این امر را توجیه کند این است که افرادی که در طبقات اجتماعی بالاتر قرار دارند نسبت به دیگر انسان‌ها دارای «ارتباط انگیزشی» کم‌تری هستند.

ارتباط انگیزشی یک اصطلاح در روانشناسی است که نشان‌دهنده میزان توجه یک فرد به یک چیز یا یک فرد دیگر است.

از آنجایی‌ که مدت زمان نگاه و توجه یک فرد به چیزی نشان‌دهنده میزان اهمیت آن موضوع برای فرد است، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که طبقات اجتماعی در این میزان اهمیت، نقش به‌سزایی دارند.

 در این پژوهش، محققان از ۶۱ فرد خواستند تا عینک گوگل را استفاده کرده و در شهر نیویورک قدم بزنند. عینک گوگل دارای یک دوربین ویدیویی در نزدیکی چشم راست بوده که تمام چیزهایی که توسط کاربر مشاهده می‌شود را به صورت ویدیو ضبط می‌کند.

در این پژوهش به شرکت‌کنندگان گفته شده بوده تا بر روی هر چیزی که توجه آن‌ها را جلب می‌کند، متمرکز شوند.

علاوه بر این، محققان از شرکت‌کنندگان سؤالاتی برای ارزیابی طبقه اجتماعی آن‌ها کردند تا ببینند که آن‌ها به کدام دسته از طبقه‌بندی اجتماعی که شامل فقرا، طبقه کارگر، طبقه متوسط، طبقه متوسط به بالا و یا طبقه مرفه و ثروتمند می‌شود تعلق دارند.

محققان دریافتند که طبقه اجتماعی فرد با تعداد دفعات نگاه کردن او به دیگران ارتباط ندارد، اما با این‌که چه مقدار و در مجموع چه مدت زمانی صرف نگاه کردن به افراد مختلف می‌شود، مرتبط است.

افرادی که خود را متعلق به یک طبقه اجتماعی بالاتر می‌دانند زمان کم‌تری را صرف نگاه کردن به دیگران می‌کنند و در مقایسه کسانی که خود را متعلق به یک طبقه اجتماعی پایین می‌دانند زمان زیادی را با نگاه کردن به اطراف و دیگران می‌گذرانند.

البته عینک گوگل تنها توانایی این را دارد که جهت چرخش سر کاربر را نشان دهد و نمی‌تواند به درستی مسیر نگاه کاربر را دنبال کند به همین دلیل محققان یک پژوهش دیگر را برای تکمیل این پژوهش در آزمایشگاه و با استفاده از فن‌آوری ردیابی چشم انجام دادند.

آن‌ها در این پژوهش حرکت چشم ۷۶ شرکت‌کننده‌ای که در حال نگاه به تصاویری از شهر نیویورک بودند را ضبط کردند.

 در این پژوهش نیز مجدداً مشخص شد افرادی که متعلق به طبقات اجتماعی بالاتر هستند در مقایسه با سایر افراد در طبقات پایین‌تر اجتماع کم‌تر به افراد موجود در تصاویر نگاه می‌کنند.

در نهایت، محققان می‌خواستند تعیین کنند که آیا افراد این کار را آگاهانه یا به صورت غیرارادی انجام دادند.

 آن‌ها از حدود ۴۰۰ نفر خواستند که به تصاویر موجود بر روی صفحه رایانه نگاه کنند که هر تصویر دارای یک چهره همراه با ۵ جسم بود.

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تعیین کنند آیا این دو عکس یکسان بوده یا این‌که بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

نتایج به دست آمده نشان داد که افرادی با طبقه اجتماعی بالاتر مدت زمان بیش‌تری را صرف کردند تا متوجه تغییر بین چهره‌های موجود در تصاویر شوند در حالیکه این امر در مورد افراد طبقات پایین جامعه صدق نکرده و آن‌ها به سرعت متوجه این تغییرات شدند.

همچنین مشخص شد که این افراد از نوع رفتار خود آگاه نبوده و کاملاً ناخودآگاه این رفتار را از خود نشان می‌دهند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که طبقه اجتماعی، مانند دیگر اشکال فرهنگ می‌تواند عملکرد شناختی انسان را در سطح عمیق‌تری شکل دهد.

محققان این پژوهش قصد دارند تا مطالعات بیش‌تری را در کشورهای دیگر و با استفاده از فن‌آوری واقعیت مجازی برای درک بهتر ارتباط بین طبقه اجتماعی و توجه بصری انجام دهند.

 

مقاله اصلی این پژوهش در Live Science منتشر شده است.