۷۷ درصد بدهی نفتی مربوط به ۳ ایرلاین است

مدیرعامل شرکت پخش ۷۷ درصد بدهی نفتی مربوط به ۳ ایرلاین است مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی اظهار‌کرد: به‌طور کلی شرکت‌های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که ۷۷ درصد آن مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است. به گزارش ایسنا، منصور ریاحی در نشست خبری روز […]

مدیرعامل شرکت پخش

۷۷ درصد بدهی نفتی مربوط به ۳ ایرلاین است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی اظهار‌کرد: به‌طور کلی شرکت‌های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که ۷۷ درصد آن مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است.

به گزارش ایسنا، منصور ریاحی در نشست خبری روز گذشته، به ارایه گزارشی از آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰ میلیون لیتر گاز مایع در کل کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته ۰٫۶درصد رشد داشته است. همچنین مصرف بنزین در کشور روزانه ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است که ۳٫۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی در مورد مصرف نفت سفید و نفت گاز و نفت کوره نیز اظهارکرد: میزان مصرف نفت سفید ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر است که نسبت به سال گذشته ۱۱٫۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در حال حاضر حدود ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر نفت گاز در کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۱٫۷ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان مصرف نفت کوره نسبت به سال گذشته ۶۸٫۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که روزانه ۱۷۸ میلیون لیتر فرآورده نفتی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع می‌شود، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است و ۴٫۵ میلیارد لیتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش داشته و سوخت گاز جایگزین سوخت مایع شده است.

واردات روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین به کشور

ریاحی در مورد میزان بنزین وارداتی توضیح داد: روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود. شکافی بین تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد. تولید پالایشگاه‌های کشور روزانه ۵۹٫۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است، در حالی که میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است به همین دلیل باید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره)، ۱۲ میلیون لیتر و گاز طبیعی ۲۰۰ میلیون لیتر در نیروگاه‌های کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر این‌که مصرف سوخت مایع در کشور ۶۰ درصد کاهش داشته است، اظهارکرد: جایگزین سوخت مایع گاز طبیعی شده که اقدام بسیار مثبتی است. به‌طور کلی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر فرآورده در ۷ ماه گذشته در نیروگاه‌های کشور کم‌تر مصرف شده است و این امر به کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست کمک می‌کند.

۱۳ شرکت خصوصی صاحب صلاحیت شدند

وی در ادامه در مورد جزییات ارایه‌ مجوز به شرکت‌های صاحب صلاحیت جهت احداث جایگاه‌های زنجیره‌ای (برند)، توضیح داد: یکی از برنامه‌های استراتژیک شرکت ملی پخش ارایه مجوز به شرکت‌های خصوصی برای احداث جایگاه است و با تغییرات استراتژیکی که صورت گرفت قرار شد شرکت ملی نفت از انحصار کامل پخش فرآورده‌های نفتی خارج شود و پخش فرآورده‌های نفتی به صورت نیمه‌انحصاری، نیمه‌رقابتی و در نهایت رقابتی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه‌داد: این تغییرات استراتژیک در مأموریت شرکت ملی پخش صورت گرفت و در حال حاضر ۱۷ شرکت در این زمینه صاحب صلاحیت شمرده شدند. هدف از این طرح این است که نقش تصدیگری بخش دولتی را کاهش دهیم و برای این منظور بخش خصوصی که ۲۰ درصد اقتصاد کشور را برعهده دارد باید به عنوان متقاضی عرضه اعلام تمایل کرده و تغییر ساختار دهد. این موضوع نیاز به ساختار دارد که به تدریج در حال شکل‌گیری است.

ریاحی تصریح‌کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که صاحب صلاحیت شمرده شدند دارای مخازن، اسکلت خصوصی و غیره هستند.

وی در ادامه با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی گفت: جلسات نتیجه‌بخشی با سازمان هواپیمایی کشور و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در زمینه‌ بدهی این شرکت‌ها برگزار شده است. در این جلسه در مورد بدهی سوخت جاری و بدهی سنواتی این شرکت‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که طبق آخرین آمار کل بدهی شرکت‌های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، اظهار‌کرد: ۷۷ درصد این بدهی مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است که برای این شرکت‌ها یک نقشه راه تعیین شده است و بدهی‌های جاری این شرکت‌ها چند ماه است که به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

ریاحی از مذاکره با بانک‌ها برای پرداخت بدهی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: طبق مذاکره‌ای که با بانک‌ها داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که روزی که بلیت برای مسافر صادر می‌شود سهم سوخت‌ آن مشخص شده و به صورت مستقیم وارد خزانه شوند. بانک‌ها از این طرح استقبال کردند و اجرای این طرح منوط به موافقت سازمان هواپیمایی کشور و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی است. در حال حاضر پیشنهاد مذکور مورد توافق قرار گرفته و نیاز به‌کار کارشناسی دارد.

وی در مورد بدهی سنواتی شرکت‌های هواپیمایی نیز، اعلام‌کرد: قرار است بدهی سنواتی شرکت‌های هواپیمایی به غیر از ۳ شرکت ایران‌ایر، آسمان و ماهان تا پایان امسال به‌طور کامل تسویه شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: طبق تبصره ۲۳ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ شرکت‌های هواپیمایی ۱۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند که باید طلب خود را در قالب این تبصره دنبال کند. البته پرداخت این پول توسط دولت مربوط به ذکر نام شرکت‌ها است، اما در این تبصره نام شرکت‌ها ذکر نشده بود.