تحقق برداشت دو میلیارد فوت مکعب گاز با راه‌اندازی دو سکو در پارس جنوبی

تحقق برداشت دو میلیارد فوت مکعب گاز با راه‌اندازی دو سکو در پارس جنوبی   عرشه دو هزار و ۶۰۰ تنی فاز ۲۰ پارس‌جنوبی، با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز، عصر دوشنبه در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس سرپرست طرح توسعه […]

تحقق برداشت دو میلیارد فوت مکعب گاز با راه‌اندازی دو سکو در پارس جنوبی

 

عرشه دو هزار و ۶۰۰ تنی فاز ۲۰ پارس‌جنوبی، با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز، عصر دوشنبه در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس سرپرست طرح توسعه فازهای ۲۰و ۲۱ پارس‌جنوبی با اعلام این خبر گفت: تا کم‌تر از یک هفته دیگر عملیات مهار بندی سکوی فاز ۲۰ به پایان رسیده و این عرشه توسط شناور ابوذر۱۱۰ آماده انتقال به دریا جهت نصب در میدان پارس‌جنوبی می‌شود.

با نصب سکوی فاز ۲۰، ساخت و نصب تمامی سکوهای دریایی فازهای واقع در منطقه پارس یک به پایان رسیده و آخرین قطعه از پازل این بخش از میدان مشترک تکمیل خواهد شد.

علیرضا عبادی درباره برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی دو سکوی فازهای ۲۰و ۲۱ گفت: سکوهای ۲۱ و ۲۰ به ترتیب تا پایان ماه‌های آبان و بهمن سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید تا ظرفیت نهایی برداشت دو میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس‌جنوبی تحقق پیدا کند.

سرپرست طرح توسعه فازهای ۲۰و ۲۱ پارس‌جنوبی، عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی هر دو سکوی این فاز‌ها را نتیجه تلاش متخصصان ایرانی تحت نظارت کامل تیم‌های کنترل کیفیت و بازرس شخص ثالث عنوان کرد.

با استفاده حداکثری از توان نیروهای داخلی، ۶٫۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در ساخت سکوهای فاز۲۰و۲۱ انجام شده است.

این مقام مسؤول با بیان این‌که در تمامی مراحل اجرای این سکو‌ها از توان حداکثری و ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی استفاده شده، تصریح‌کرد: برای اولین بار سیستم کنترل سکو‌ها شامل (ESD، DCS، F&G) توسط یکی از شرکت‌های ایرانی طراحی و ساخته شده است.

او با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم روزانه ۶۰۰ نفر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت سکوهای فازهای ۲۰و ۲۱ گفت: استفاده از توان صد درصدی نیروهای داخلی و انجام ۶، ۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در شرایط آب و هوایی نامناسب، نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی در این عرصه و خودکفایی کشور در ساخت این سازه‌های عظیم دریایی است.

عبادی با بیان این‌که دو میلیون نفر ساعت کار برای ساخت هر کدام از سکوهای فازهای ۲۰و ۲۱ صرف شده، درباره مشخصات فنی و فعالیت‌های اجرایی سکوی فاز ۲۰ گفت: ۱۳۰۰ تن سازه فلزی، ۴۲ هزار اینچ قطر لوله‌کشی، ۶۰۰ تن تجهیزات مکانیکی، ۹۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۹۰۰ عدد تجهیزات برقی و ابزار دقیق در هر سکو نصب شده است.

او همچنین درباره مشخصات فنی جکت سکوی فاز ۲۰ گفت: جکت ۴ پایه و پایل‌ها ۳۲۰۰ تن وزن دارد و برای ساخت آن ۴۶۷ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

عبادی بااشاره به این‌که برای ساخت انسیلاری هرفاز هم ۲۲۳ هزار نفر ساعت زمان صرف شده عنوان کرد: دو هزار و ۲۵۰ تن سازه فلزی، ۴هزار و ۱۰۰ اینچ قطر لوله‌کشی و یک کیلومتر کابل‌کشی در این مرحله انجام شده است.

سرپرست طرح توسعه فازهای ۲۰و ۲۱ پارس‌جنوبی افزود: این بخش از فعالیت‌ها شامل عرشه میانی (BSP) و عرشه مشعل (FSP) هر کدام به وزن ۷۵ تن، دو جکت سه‌پایه BSP و FSP با پایل‌ها هر کدام به وزن ۸۰۰ تن، ۲ پل ارتباطی هر کدام به وزن ۱۶۰ تن و مشعل هر کدام از سکو‌ها به وزن ۱۵۰ تن بوده است.

عبادی به فعالیت‌های اجرایی بخش فراساحل فازهای ۲۰و۲۱ اشاره کرد وگفت: ساخت ۲سکوی دریایی جمعاً شامل ۲۲ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی جمعاً به طول تقریبی ۲۱۰ کیلومتر، دو رشته خط لوله ۴٫۵ اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول جمعاً به طول تقریبی ۲۱۰ کیلومتر و کابل دریایی (فیبر نوری) جهت اتصال سکوهای دریایی به SPIFON1، جمعاً به طول ۲۶کیلومتر در دستورکار بوده است.

 

او در مورد فعالیت‌های انجام شده در این بخش از فازهای ۲۰و۲۱ گفت: ساخت و نصب جاکت‌های اصلی و متعلقات آن و لوله‌گذاری دریایی خطوط لوله ۳۲ و ۴٫۵ اینچ فازهای ۲۰و۲۱ به طول کلی ۲۱۰ کیلومتر به پایان رسیده است.