پژوهشگران گروه مهندسی ساخت و تولید دانشگاه تربیت مدرس، موفق به طراحی و ساخت سامانه تشخیص خودکار و بلادرنگ پلاک خودرو با استفاده از شبکه عصبی پیچشی شدند. در این پژوهش روشی هم برای شناسایی مدل خودرو طراحی شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، مسأله شناسایی خودکار پلاک خودرو به […]
پژوهشگران گروه مهندسی ساخت و تولید دانشگاه تربیت مدرس، موفق به طراحی و ساخت سامانه تشخیص خودکار و بلادرنگ پلاک خودرو با استفاده از شبکه عصبی پیچشی شدند. در این پژوهش روشی هم برای شناسایی مدل خودرو طراحی شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، مسأله شناسایی خودکار پلاک خودرو به صورت بلادرنگ، در سالهای اخیر مورد توجه محققان حوزه بینایی کامپیوتر قرار گرفته است که یکی از علتهای آن تأثیر و نقش بهسزای این فناوری در سیستم حملونقل هوشمند است. در نقاط مختلف دنیا، این سیستمها در حال استفاده هستند اما هنوز هم عملکرد آنها دچار چالش است. فریدهسادات جمالی؛ به برخی از چالشهای سیستم شناسایی پلاک خودرو اشاره کرد و گفت: شرایط روشنایی، شرایط آب و هوایی، زاویه دید دوربین نسبت به پلاک، تعداد پلاک در تصویر، وجود شیء مشابه مانند پلاک، وجود مانع و یا مخدوش کردن پلاک، جعل لاک و… از جمله چالشهای غیرقابل کنترلی هستند که سیستم شناسایی پلاک خودرو با آنها مواجه است. وی درخصوص این پژوهش، یادآور شد: در این پژوهش علاوه بر طراحی و پیادهسازی مدلی بلادرنگ برای شناسایی خودکار پلاک، مدلی برای شناسایی مدل خودرو نیز طراحی شده است. به این طریق خطای تشخیص پلاک به حداقل مقدار ممکن رسیده و از موارد پیشآمده ناشی از تشخیص اشتباه پلاک جلوگیری میشود. این محقق، تشریح کرد: با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه یادگیری عمیق و شبکههای عصبی رخ داده است، در این پژوهش شبکههای عصبی پیچشی مورد استفاده قرار گرفته است. در روش پیشنهادی این پژوهش، شناسایی پلاک خودرو و شناسایی مدل خودرو هر دو در دو مرحله انجام شدهاند. برای شناسایی پلاک خودرو در مرحله اول، مستطیل پلاک در تصویر ورودی تشخیص داده شده است. سپس پلاک خودرو از تصویر ورودی جدا شده و در مرحله بعد شناسههای پلاک تشخیص داده شده است. برای هر دو مرحله از این بخش، از مدلهای یولو که مبتنی بر شبکه عصبی پیچشی میباشد، استفاده شده است. جمالی؛ همچنین اظهار داشت: این مدل با متوسط دقت ۹۵٫۵ درصد و زمان استنتاج ۴۳٫۳ میلیثانیه بر روی کامپیوتر نتایج خوبی را بهدست آورده است. با توجه به سرعت استنتاج بالای مدل ارائه شده و حجم کم آن، مدل مورد نظر قابلیت استقرار بر روی دستگاه روی لبه را دارد. وی تصریح کرد: مدل پیشنهادی برای شناسایی بلادرنگ پلاک خودرو، بر روی برد پیشرفته جتسون نانو پیادهسازی شده که سرعت استنتاج آن حدود شش فریم درثانیه برآورده شده است. دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس، همچنین درخصوص مراحل شناسایی مدل خودرو، گفت: شناسایی مدل خودرو در دو مرحله تشخیص نمای جلویی خودرو و شناسایی مدل خودرو از تصویر برش داده شده مرحله قبل انجام میشود. برای مرحله اول این فرآیند از مدل یولو و برای شناسایی نهایی مدل خودرو از شبکه عصبی پیچشی سیامی با ویژگی اجرایی متناسب، استفاده شده است. این مدل نیز با متوسط دقت۹۲٫۲درصد و زمان پاسخدهی۸۵٫۶ میلیثانیه بر روی کامپیوتر نتایج قابل قبولی را ثبت کرده است. این پژوهش، در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد فریده سادات جمالی؛ با راهنمایی دکتر مجید سادهدل؛ عضو هیأت علمی گروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس، انجام شده است.
دیدگاه بسته شده است.