لزوم جلوگیری از افزایش قیمت معاینه فنی خودروها رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در حالی بر افزایش تعداد مراکز معاینهفنی تأکید دارد که مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران از ظرفیت این مراکز برای معاینهفنی ۳ میلیون و ۶۰۰هزار خودرو در پایتخت خبر میدهد. آلودگی هوا موضوعی که از سالها پیش مطرح است و برای رفع […]
لزوم جلوگیری از افزایش قیمت معاینه فنی خودروها
رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در حالی بر افزایش تعداد مراکز معاینهفنی تأکید دارد که مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران از ظرفیت این مراکز برای معاینهفنی ۳ میلیون و ۶۰۰هزار خودرو در پایتخت خبر میدهد.
آلودگی هوا موضوعی که از سالها پیش مطرح است و برای رفع آن راهکارهای بسیاری از سوی دولتها و شهرداریها مطرح شده اما هنوز راه به جایی نبرده است.
به اعتقاد مسؤولان امر ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل حمل و نقل است که باید به عنوان منبع اصلی آلودگی هوا مورد توجه ویژه قرار گیرد، در این حوزه معاینه فنی به عنوان یکی از اصولی و ضروریترین اقدامات مورد نظر همواره مورد توجه بوده است.
به گزارش خانه ملت، انجام معاینه فنی جهت تعیین تکلیف خودروهای دودزا و آلاینده با اجرای طرح LEZ و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق ثبت آنها توسط دوربینهای ترافیکی از جمله اقداماتی است که طی ماههای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته تا از میزان روزهای آلودگی هوا در پایتخت کاسته شود، اما عمر اجرای آن از روز نخست مهرماه کوتاه بود و به گفته رییس پلیس راهور تهران به دلیل ایجاد ازدحام در مراکز معاینه فنی متوقف و لغو شد.
ضرورت افزایش تعداد مراکز معاینه فنی خودرو به ویژه در تهران در حالی مطرح است که کلیات لایحه هوای پاک در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و یکی از مفاد این لایحه بر کاهش سن معاینه فنی خودرو تأکید دارد، از این رو نمایندگان مردم در مجلس دهم یادآور شدند که تعداد این مراکز که در حال حاضر هم کم نیست باید به تناسب کاهش سن معاینه فنی افزایش یابد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اما با بیان آنکه ظرفیت و آمادگی جهت انجام معاینه فنی تمام خودروها با وجود اجرای طرح LEZ و کاهش سن معاینه فنی وجود دارد، معتقد است: اگر مراجعه به مراکز به صورت منظم در طول سال صورت گیرد مشکلی از نظر کمبود تعداد مراکز وجود ندارد کما اینکه هماکنون هم امکان معاینهفنی ۳میلیون و ۶۰۰هزار خودرو در پایتخت وجود دارد.
مشکلی از نظر تعداد مراکز معاینه فنی خودرو وجود ندارد
مهرداد بائوج لاهوتی، رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس در خصوص وضعیت مراکز معاینه فنی با توجه به اجرای طرح LEZ و تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سالهای گذشته با جوسازیهای صورت گرفته مبنی بر کمبود مراکز معاینه فنی قانون مبارزه با آلودگی هوا اصلاح شد و سن معاینه فنی افزایش یافت.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از نظر تعداد مراکز معاینه فنی خودرو مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: به دنبال تصویب قانون هوای پاک و کاهش سن معاینه فنی و البته همکاری نیروی انتظامی در برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی، تعداد مراکز نیز افزایش خواهد یافت و اگر کمبودی در این زمینه باشد که به نظر میرسد نیست، رفع میشود.
وی با تأکید بر اینکه باید پذیرفت که انجام معاینه فنی خودروها یک اصل است، افزود: البته در شرایط فعلی نباید نسبت به افزایش قیمت معاینه فنی خودرو پرداخته شود، بلکه باید کمک شود که خودروهای مشمول معاینه فنی به این مراکز مراجعه و با حداقل هزینه خودروی خود را معاینه کنند.
رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موافق افزایش قیمت معاینه فنی در شرایط فعلی نیستم، در واقع به این موضوع در زمان دیگری باید پرداخت، در شرایط فعلی باید نسبت به انجام معاینه فنی خودرو تأکید شود.
ظرفیت معاینهفنی ۳میلیون و ۶۰۰هزار خودرو درپایتخت وجود دارد
سیدنوابحسینیمنش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفتوگو با خانهملت در خصوص وضعیت مراکز معاینه فنی با توجه به اجرای طرح LEZ و تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، گفت: در هر شیفت کاری در مراکز معاینه فنی تهران با احتساب ۴۰ خط موجود، قابلیت نظارت بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود دارد در حال حاضر اگر همه مراکز دو شیفته شوند بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰هزار خودرو را میتوانیم نظارت و برای آنها برگه معاینه فنی صادر کنیم البته به شرط توزیع مناسب در سال.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، تصریح کرد: تعداد مراکز معاینه فنی موجود در پایتخت به اندازه تمام خودروهای در حال تردد در تهران هست، اما مشکل در مراجعه نامتناسب خودروها است، متأسفانه خودروها در روزهای خاصی از سال مانند روزهای پایان سال یا روزهای اوایل شهریور ماه به این مراکز مراجعه میکنند.
ایجاد ۵ خط سیار معاینه فنی خودرو تا دو ماه آینده
وی افزود: با برنامهریزی و مطالعات انجام گرفته مشخص است که به دنبال کاهش سن معاینه فنی به دو سال پس از تصویب جزییات لایحه هوای پاک، یک میلیون خودرو به تعداد خودروهای مشمول معاینه فنی در پایتخت افزوده خواهد شد، با توجه به این موضوع دستور ایجاد ۵ خط سیار معاینه فنی در تهران صادر شده و تا دو الی ۳ ماه آینده اجرایی خواهد شد.
حسینیمنش با بیان اینکه خطوط اضافه در کنار تمامی مراکز معاینه فنی خودرو در تهران تعبیه شده، یادآور شد: با این شرایط مراکز ۴ خطه به مراکز ۶ خطه تبدیل خواهند شد، همچنین فراخوان داده شده و شرکتهای خصوصی علاقهمند به سرمایهگذاری در این بخش دعوت شدند که تاکنون حدود ۵ شرکت دارای اراضی مناسب این دعوت را پذیرفتند.
رییس ستاد معاینه فنی ادامه داد: شرکتهای سرمایهگذاری خصوصی در صورتی که بتوانند آییننامه ماده سوم وزارت کشور در خصوص دستورالعمل اجرای مراکز معاینه فنی را انجام دهند، میتوانند نسبت به ایجاد مراکز اقدام کنند.
هزینه تمام شده معاینه فنی خودرو در تهران ۳۳ هزار تومان
وی در خصوص هزینه انجام معاینه فنی، تصریح کرد: هماکنون به ازای انجام معاینه فنی هر خودرو در تهران قیمت تمام شدهای در حدود ۳۳ هزار تومان دریافت میشود، شهرداری تهران سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان سوبسید جهت هزینههای جاری معاینه فنی تهران پرداخت میکند، در واقع هزینه فعلی کفاف هزینههای جاری را نمیدهد اما امیدواریم با اصلاح قانون معاینه فنی در هیأت وزیران قیمت جدید اعلام شود.
حسینیمنش معتقد است: هزینه تمام شده انجام معاینه فنی خودرو باید به سمت و سویی رود که توجیهپذیر باشد تا بخش خصوصی نیز علاقهمند به ایجاد مراکز معاینه فنی خودرو شود، در حال حاضر انجام معاینه فنی در کشورهایی چون ترکیه حدود ۹۰ هزار تومان است اما در کشور ما این قیمت بسیار کم است، البته وزارت کشور و هیأت وزیران قیمت را تعیین میکند و ما تنها پیشنهادات خود را ارایه خواهیم کرد.
تحقق نوبتدهی آنلاین برای مراجعه به مراکز معاینه فنی در هفته جاری
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها در تهران، یادآور شد: پیشنهادات لازم برای اینکه بتوانیم نوبتدهی آنلاین را فعال کنیم در دستور کار داریم و در هفته جاری این اقدام را عملیاتی خواهیم کرد، نوبتدهی آنلاین سبب ایجاد نظم در مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی خواهد شد، همچنین برنامهریزی جهت توزیع مراجعات به ماههای قبل و بعد در زمانهای پیک مراجعات صورت خواهد گرفت اما در هر صورت میزان مراجعات در یک ساعت مشخص موجب زحمات بسیار میشود چراکه شهروندان مجبور به انتظار کشیدن در صفهای طولانی میشوند.
وی در خصوص دستاورد یک ماهه اخیر انجام معاینه فنی در تهران، افزود: میزان مردودیها و نقص فنی خودروهای که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند به واسطه تست آلایندگی حدود ۷ درصد بوده است، اما در ماه گذشته به واسطه اجرای طرح LEZ میزان مذکور از ۷ درصد به ۱۵درصد افزایش پیدا کرد، هرچند پیشبینی ما ۱۰ درصد بود، بنابراین خودروهای معیوب و فرسوده به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و نقص آنها برطرف شده است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها در تهران، تصریح کرد: اجرای کامل طرح LEZ سبب میشود ۱۰ درصد سهم آلودگی هوا که به دلیل عدم معاینه فنی بود، اصلاح شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.