نباید طرح شبنم، ر‌ها می‌شد

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی نباید طرح شبنم، ر‌ها می‌شد با توجه به واگذاری طرح برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه به اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است طرح مقابله با قاچاق کالا به اهداف خود نرسد. برای آگاهی از چند و چون […]

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی

نباید طرح شبنم، ر‌ها می‌شد

با توجه به واگذاری طرح برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه به اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است طرح مقابله با قاچاق کالا به اهداف خود نرسد. برای آگاهی از چند و چون برخورد اصناف با قاچاق کالا در سطح بازار، پایگاه خبری اتاق اصناف تهران گفت‌وگوی با صادق فیض‌آبادی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی به عنوان یکی از اتحادیه‌های فعال در این زمینه، انجام داده است که ماحصل آن‌را در زیر می‌خوانید.

+آیا از جانب اعضای اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک نسبت به شیوه اجرای طرح برخورد با فروش اجناس قاچاق، اعتراضی مطرح شده است؟

هیچ اتحادیه یا صنفی برای مقابله با قاچاق کالا و عرضه آن در سطح کلان مخالفتی ندارد، اما مشکل اصلی این است که در ابتدای اجرای طرح هنوز بستر مناسبی برای اجرایی شدن برنامه وجود نداشت و همین نکته می‌توانست روند فعالیت روزمره اعضای اتحادیه‌ها را با چالش جدی روبه‌رو کند.

+یعنی شما با واگذاری مسؤولیت به خود اتحادیه‌ها موافق هستید؟

بله؛ ببینید، بازرسان اتحادیه‌ها و کارشناسان هر اتحادیه با توجه به شناخت دقیقی که از صنف خود دارند، واقعاً می‌توانند کارشناسانه با معضل قاچاق برخورد کنند در حالی که اگر بخواهیم عمومی با مشکل مواجه شویم، نتیجه مناسبی نخواهیم داشت. به این دلیل که روابط تجاری و همچنین ارتباطات اقتصادی اصناف در سطح کلان و خرد واقعاً امری تخصصی است. به عنوان مثال، وقتی یک خرده‌فروش برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود به بازار عمده‌فروشی مراجعه می‌کند، تشخیص این‌که یک کالا دارای مدارک مثبته قانونی است برای او بسیار سخت و دشوار است و شاید ناخواسته در نگاه کلی با چالش مواجه شود.

+پیشنهاد شما برای اجرای طرح جمع‌آوری اجناس قاچاق از سطح بازار چیست؟

قبلاً طرحی با عنوان شبنم داشتیم که خریداران می‌توانستند با استناد به آن، خریدهای مطمئنی داشته باشند اما این طرح گرچه مشکلاتی داشت، ولی ر‌ها شد در حالی که از همین طریق یا شیوه‌های مشابه می‌توانیم بازار را اداره و خرده‌فروشان یا همان عرضه‌کنندگان کالا را کنترل کنیم. پس پیشنهاد ما این است که طرح‌های مشابه یا همان طرح، دوباره برقرار شود تا خریداران کالا با یک معیار مشخص و قابل اعتماد بتوانند به کسب‌وکارشان ادامه دهند.

+آیا فاکتور رسمی در این زمینه می‌تواند کمک کند؟

فاکتور رسمی در مجموع، مناسب است اما سؤال اینجاست که آیا همه فروشندگان، فاکتور رسمی ارایه می‌کنند؟ هستند برخی افراد که برای کاهش مالیاتشان خریداران را تشویق به خریدهای بدون فاکتور رسمی می‌کنند، بنابراین هنوز نمی‌توان به فاکتور رسمی هم تکیه کرد. البته اگر طرح نصب صندوق مکانیزه عملی شود، شاید مشکلات بسیاری برای مقابله با کالاهای قاچاق برطرف شود، ولی هنوز این طرح هم دقیق و کامل اجرایی نشده است.

+شما اعتقاد دارید بستر مناسب را بازرسان و کارشناسان اتحادیه‌ها می‌توانند مهیا کنند؟

برخی فعالیت‌ها از عهده اتحادیه‌ها و بازرسان خارج است و دولت باید در این زمینه قوانین را در نظر داشته یا مصوب کند، اما آن‌چه بازرسان یا کارشناسان می‌توانند انجام دهند، مربوط به آگاهی‌بخشی به فعالان صنفی نسبت به خصوصیات کالاهای غیرقانونی و قانونی است تا جایی که خرده‌فروشی‌‌ها یا همان سطح عرضه، آگاهانه نسبت به خریدهایشان اقدام کنند، هرچند همکاری این بازرسان با نهادهای قانونی دیگر نیز به بهبود نتیجه منتج خواهد شد.

+در صنف شما، عمده اجناس قاچاق به چه طریق وارد کشور می‌شود؟

اگر واقعیت را بخواهید ورود کالا از طریق کوله‌بری واقعاً قابل توجه نیست و نباید به این سمت حرکت کنیم، ولی درباره کم‌اظهاری در گمرک، مشکلاتی هست که قبول داریم، اما باید ببینیم ریشه اصلی چیست؟ به نظر من، ریشه اصلی ناهماهنگی ارگان‌های مرتبط و ناظر بر واردات است.

برای واردات کالا در بخش‌های مختلف معمولاً ارگان‌هایی غیر از گمرک فعالیت دارند مثل استاندارد و … اما ناهماهنگی در میان این نهاد‌ها می‌تواند زمان ترخیص کالا‌ها را آن‌چنان بالا ببرد که بعضاً ورود کالا از طریق قانونی هیچ وجه‌های برای واردکنندگان اقتصادی نداشته باشد و ناخودآگاه پای آن‌ها به مسیرهایی نامتعارف باز شود.

به عنوان مثال اگر به برخی کالا‌ها توجه داشته باشید به‌رغم این‌که این کالا‌ها دارای تعرفه‌های بسیار کمی هستند، ولی باز هم حجم قابل توجهی قاچاق در این زمینه صورت می‌گیرد که دلیل اصلی همین وقت‌کشی در نهاد‌ها و ناهماهنگی میان آن‌هاست.

+پس این‌که برخی اصناف نسبت به کاهش کالا در بازار اعتراض داشتند به این دلیل بوده است؟

 

دقیقاً مشکل همین است، چون کارشناسان و فعالان اقتصادی، مشکلات واردات کالا را می‌دانند. نه این‌که قاچاق زیاد است و نباید با آن مقابله کنیم. به عنوان مثال، اکنون در زمینه گیرنده‌های دیجیتال کمبود زیادی در بازار داریم آن‌هم فقط به این دلیل که حجم قابل توجهی از کالا در گمرکات مختلف ‌مانده است.