ورود شرکت‌های ICT فنلاند به بازار ایران از طریق فاینانس

در جریان امضای تفاهم‌نامه فاوا میان ایران و فنلاند مطرح شد ورود شرکت‌های ICT فنلاند به بازار ایران از طریق فاینانس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند با حضور رؤسای جمهوری دو کشور سند همکاری امضا کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری […]

در جریان امضای تفاهم‌نامه فاوا میان ایران و فنلاند مطرح شد

ورود شرکت‌های ICT فنلاند به بازار ایران از طریق فاینانس

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند با حضور رؤسای جمهوری دو کشور سند همکاری امضا کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور حسن‌روحانی و سائولی‌نینیستوو، رؤسای جمهوری دو کشور ایران و فنلاند، ۴ سند همکاری در بخش‌های ارتباطات و فناوری، محیط‌زیست و سرمایه‌گذاری به امضای طرفین رسید.

یاداشت تفاهم در زمینه ارتباطات و فناوری را محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کایموکانن، وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند امضا کردند.

همچنین ۳ یاداشت تفاهم در بخش‌های انرژی، محیط‌زیست و سرمایه‌گذاری نیز به ترتیب به امضای وزیر نیرو، رییس سازمان جنگل‌های ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و طرف فنلاندی رسید.

شایان ذکر است رییس‌جمهور فنلاند دوشنبه در رأس هیأتی وارد تهران شد و صبح دیروز مورد استقبال رسمی رییس‌جمهوری ایران قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امضای ۴ سند همکاری میان دو رییس‌جمهوری ایران و فنلاند خبر داد و گفت: ما به عنوان دولت، پروژه‌های بسیار بزرگی برای ۵ سال آینده داریم بنابراین طی این مدت سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در حوزه ICT خواهیم داشت.

محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه خود با کای‌موکانین وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند به مراودات مقامات دو کشور طی یکسال اخیر اشاره کرد گفت: حجم روابط میان دو کشور درحال حاضر بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو است که کم‌تر از انتظار دو کشور است که باتوجه به مقدمات خوبی که برای گسترش روابط میان دو کشور به وجود آمده است که امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

واعظی چند توافق میان مقامات دو کشور را قطعی و تعداد دیگر را در حال مذاکره اعلام کرد و ادامه داد: اگر شرکت‌های فنلاندی از جمله نوکیا بخواهد در ایران حضور قوی داشته باشد، باید در ارتباط با سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی تولید و تأمین منابع مالی و تسهیلات بانکی اقدام کند.

مسؤول حوزه ICT کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر می‌رسد زمینه همکاری میان دو کشور در حوزه ICT گسترده است و ما به عنوان دولت، پروژه‌های مهمی بزرگی برای ۵ سال آینده داریم که باید بستری آماده کنیم که اپراتور‌‌ها و شرکت‌ها بتوانند براساس آن به مردم سرویس دهند. بنابراین در ۵ سال آینده سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی در حوزه ICT خواهیم داشت.

وی به تعامل ایجاد شده میان بخش خصوصی دو کشور اشاره کرد و افزود: انشاا… با سندی که فردا امضا می‌کنیم عزم دو دولت برای حمایت از بخش خصوصی را بیش‌تر نشان می‌دهیم و تردید نیست که آنچه مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است از توسعه همکاری‌ها حمایت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشنهادات متعدد شرکت‌های خارجی برای همکاری در حوزه ICT کشورمان، تصریح کرد: طبیعی است که شرکت‌های ایرانی شریکی را انتخاب می‌کنند که مناسب‌‌‌ترین پیشنهادات را با شرایط بازار ایران و به‌خصوص انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و ماهر را ارایه کنند.

وی در پایان افزود: امیدواریم سفر رییس‌جمهوری فنلاند به کشورمان فضای خوبی برای گسترش روابط فراهم کند.

ابراز تمایل شرکت‌های فنلاندی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی

وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند با اشاره به علاقمندی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی، زمینه همکاری در حوزه ICT را بسیار گسترده دانست و گفت: نیز از موضوع جذب سرمایه در عرصه‌های تجاری و صنعتی برای تولید محصولات داخلی شما استقبال می‌کنیم.

کای موکانین وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند در دیدار با محمودواعظی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات ایرانی در رابطه با سند همکاری ICT که میان رییس‌جمهوری‌های دو کشور امضا شد، گفت: باید پروژه‌های بزرگ و عملیاتی ICT میان دو طرف را شناسایی کنیم و در مورد علاقمندی ایران برای سرمایه‌گذاری، ما نیز از موضوع جذب سرمایه در عرصه‌های تجاری و صنعتی برای تولید محصولات داخلی شما استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اقتصاد بزرگ ایران افزود: با وجود شرکت‌های بزرگی که در ایران وجود دارند می‌توانید یک هاب بزرگ در منطقه باشید که بتواند سرمایه‌ها را جذب کند.

وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند با تأکید بر علاقه شرکت‌های فنلاندی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی تصریح کرد: برایم جالب بود که اپراتور‌‌ها و شرکت‌های ایرانی چطور با سرعت توانستند که رشد کنند.

این مقام مسؤول فاینانس را موضوعی مهم دانست و اظهار کرد: همکاری در زمینه ICT بسیار گسترده است و شبکه و اپراتور‌‌ها بخشی از آن محسوب می‌شوند که علاوه بر آن‌‌ها در زمینه‌های دیگری همچون طرح‌های بزرگ نرم‌افزاری همکاری کنیم.

 

وی در پایان شرایط را برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور ترغیب کننده دانست.