مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

انعقاد قرارداد ساخت ۶ فروند کشتی در دریای خزر با روسیه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از انعقاد قرارداد با روسیه برای ساخت شش فروند کشتی در دریای خزر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در حاشیه سومین نشست سه‌جانبه ایران- هند و روسیه در جمع خبرنگاران، درباره توافقات انجام شده با این دو کشور در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با بیان اینکه با تعهد ارائه […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از انعقاد قرارداد با روسیه برای ساخت شش فروند کشتی در دریای خزر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در حاشیه سومین نشست سه‌جانبه ایران- هند و روسیه در جمع خبرنگاران، درباره توافقات انجام شده با این دو کشور در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با بیان اینکه با تعهد ارائه شده توسط بخش‌های خصوصی ایران، هند و روسیه ترانزیت از این مسیر رونق بیشتر می‌گیرد، گفت: درباره سرمایه‌گذاری روسیه در بنادر شمالی کشور به توافقات قابل‌توجهی دست یافتیم و در حال تهیه قرارداد هستیم. وی با اشاره به انجام توافقات با روسیه، درخصوص ورود و ساخت کشتی‌های جدید نیز، گفت: با تسهیلات خوبی که از سوی روسیه برای واردات کشتی در نظر گرفته شد، تاکنون ۳۰ فروند کشتی وارد دریای خزر شده که در کاهش نرخ تمام شده حمل‌ونقل دریایی بسیار تأثیر‌گذار است. صفایی؛ افزود: درباره ساخت کشتی در دریای خزر چه در روسیه و چه در ایران نیز قراردادهایی برای چهار فروند کشتی در ایران و دو فروند کشتی در داخل روسیه، توسط دو کشور توافق و مقرر شد روسیه عدد قابل‌توجهی از فاینانس در اختیار شرکت‌های ایرانی و سایر شرکت‌هایی که قصد ساخت کشتی در روسیه دارند، قرار دهد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: همچنین درباره توسعه ناوگان در دریای جنوب که هند و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را به بندرعباس وصل می‌کند و سرمایه‌گذاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در حال تهیه قرارداد هستیم تا در بنادر شهیدرجایی در مسیر ریلی و فعالیت‌های بندری، ساخت و خرید کشتی و حتی لایروبی سرمایه‌گذاری کنند. وی ادامه‌ داد: در این جلسه به تفاهم‌های جدیدی در این حوزه دست یافتیم و به عملیاتی کردن این توافق‌‌ها نزدیک‌تر شدیم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره حجم ترانزیت دریایی کشور، اظهار داشت: سالیانه بیش از ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال به جنوب انجام می‌شود که به‌طور عمده از طریق دریا وارد شده و از مسیر ریلی و جاده‌ای به سمت شمال ادامه می‌یابد. وی با بیان اینکه همه تلاش ما برای افزایش تسهیلات در حوزه زیرساخت‌ها، روبنایی و رفع مشکلات ترانزیت است، افزود: تاکنون نیز همه کشورهای عضو کریدور شمال به جنوب در همین مسیر فعالیت کردند. صفایی؛ خاطرنشان‌ کرد: پایان سال ۲۰۲۳ جلسه‌ای درباره همه این موضوعات مطرح شده با ۱۳ کشور عضو کریدور شمال- جنوب برگزار خواهد شد و ایجاد دبیرخانه دائمی برای کشورهای عضو نیز از دیگر موضوعات مورد پیگیری است.