گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروسازی در کشور ما عملاً در انحصار قرار دارد و دو خودروساز بزرگ کشور بیشترین سهم از تولید و بازار خودرویی کشور را در دست دارند، از اینسو امکان رقابت خاصی بین این دو خودروساز وجود ندارد. چندین سال است که محصولات قدیمی خود را با بهروزرسانیهای جزیی به […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروسازی در کشور ما عملاً در انحصار قرار دارد و دو خودروساز بزرگ کشور بیشترین سهم از تولید و بازار خودرویی کشور را در دست دارند، از اینسو امکان رقابت خاصی بین این دو خودروساز وجود ندارد. چندین سال است که محصولات قدیمی خود را با بهروزرسانیهای جزیی به اسم محصول جدید به مصرفکننده و بازار ارائه میدهند. از اینرو با توجه به پتانسیلها و نیروهای متخصصی که در این زمینه در کشور وجود دارد، میتوان خودروسازیهای دیگری را احداث کرد و مدیریت آنها را به بخشخصوصی سپرد تا با این کار شاهد تولیدات بهروزی در حوزه خودرو باشیم. البته همه اینها مستلزم آن است که در ابتدا پای مافیای خودرو به این موضوع باز نشود. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه ایرانخودرو و سایپا نمیتوانند خودروی اقتصادی تولید کنند، گفت: باید کنسرسیومهایی متشکل از شرکتهای توانمند داخلی در حوزه قطعهسازی با هدف تولید خودروی اقتصادی تشکیل دهیم. روحا…ایزدخواه؛ درباره تولید خودروی اقتصادی، گفت: اساساً دو خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا نمیتوانند خودروی اقتصادی تولید کنند، زیرا مدیریت و بهرهوری در این دو خودروسازی به شدت پایین است. همچنین این شرکتها هزینههای غیرتولیدی هنگفتی دارند. بنابراین تولید خودروی اقتصادی کار این خودروسازان نیست؛ برای تولید خودروی اقتصادی در تیراژ انبوه باید از این دو خودروساز قطع امید کرد. وی با بیان اینکه برای تولید خودروی اقتصادی باید بخشخصوصی واقعی و مردمی را وارد میدان کرد، پیشنهاد داد: باید کنسرسیومهایی متشکل از قطعهسازان موجود در کشور تشکیل و مزیتها و توانمندیهای آنها به اشتراک گذاشته و تجمیع شود تا این کنسرسیوم به موضوع تولید خودروهای اقتصادی ورود کند. وی اضافه کرد: باید خودروسازیهای داخلی واقعی از کنسرسیومهایی متشکل از قطعهسازان تشکیل شود تا بتوانند در تیراژهای متوسط به بالا خودروهای مذکور را تولید کنند که این پیشنهاد امکانپذیر است و یکی، دو تیم در بخشخصوصی برای این موضوع فعال شده تا کنسرسیومهایی از قطعهسازان مختلف برای تولید خودروی اقتصادی با فناوری بهروز تشکیل شود. البته منظور از خودروسازیهای داخلی خصوصی مانند آنچه در حالحاضر وجود دارد، نیست. در واقع برخی از خودروسازیها با وجود اینکه خصوصی هستند اما در واقع مونتاژکار بوده و همان واردکنندگانی هستند که صرفاً مرحله مونتاژ را در کشور انجام میدهند. این نماینده مجلس، با بیان اینکه ایرانخودرو و سایپا بهشدت در مدیریت خود زمینگیر شدند و بعید است این خودروسازان بتوانند خودروی اقتصادی واقعی تولید کنند، تصریح کرد: پیشنهاد میکنم دولت و وزارت صمت اقدامات لازم برای تشکیل خودروسازیهای جدید را در دستورکار خود قرار دهد تا توانمندیهای موجود در بدنه قطعهسازان کشور تجمیع شود. ایزدخواه؛ با بیان اینکه در حالحاضر قطعهسازان با استانداردهای بالا به تولید مشغول هستند که اگر توان این قطعهسازان تجمیع شود، میتوانند خودروسازیهای قطب سوم و چهارم تشکیل شود، ادامه داد: از آنجاکه سود خودروسازان مونتاژکار نیز در لاکچریفروشی است، بنابراین این خودروسازیها اساساً سراغ تولید خودروی اقتصادی نمیروند. بنابراین باید کنسرسیومهایی متشکل از شرکتهای توانمند داخلی در حوزه قطعهسازی و مجموعهسازی با هدف تولید خودروی اقتصادی تشکیل دهیم. درخصوص واردات خودروی دستدوم نیز عزتا… اکبریتالارپشتی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در رابطه با مزایای واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز، بیان کرد: مجلس بیش از یک سال است که اصل قانون واردات خودرو را وضع کرده، اما در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. وی در ادامه، عنوان کرد: به نظر من مشکل این موضوع این است که بانکمرکزی از یک طرف میگوید ارز ندارم و از سوی دیگر نیز اعلام میکند که باید نزد ما ثبت سفارش کرده و ارز دریافت کنید، اما ما راهحل این موضوع را حضور خود مردم میدانیم، یعنی از منابع خود مردم و ارز منشأ خارجی باید وارد عمل شد و اینگونه مسأله بهراحتی حل خواهد شد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای، در رابطه با تأثیرات واردات خودروهای کارکرده بر بازار داخلی، تصریح کرد: یکی از تأثیرات اینگونه واردات در حوزه رقابت بین تولیدکنندگان است. همچنین تأثیر دیگر آن بر حوزه تقاضاست که آن را برطرف میکند. وقتی مردم متقاضی هستند و تقاضا وجود دارد، اگر تولید داخل و کیفیت و نوع خودرو پاسخگو باشد دیگر تقاضایی وجود نخواهد داشت، اما وقتی تولید داخل پاسخگو نیست تقاضا نیز وجود دارد. اکبری؛ با بیان اینکه ما باید پاسخگوی تقاضای مردم باشیم، تأکید کرد: ما نماینده مردم هستیم و دولت نیز خدمتگزار مردم است، بنابراین باید به نظر مردم توجه کنیم. وی در پایان، با تأکید بر اینکه اگر ما در حوزه تولید و توزیع خودرو نقصی داریم، علت آن دخالتها و تصدی گری دولت است، گفت: دولت در جایی مانند ایرانخودرو پنج درصد سهام دارد اما دخالت او مثلاً ۵۰۰ درصد است که این روند خلاف است. ما بارها تأکید کردهایم که دولت نباید در این حوزه دخالت کند، بلکه باید حمایت، هدایت و نظارت بر این حوزه داشته باشد.
دیدگاه بسته شده است.