برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو‌های برقی در تعداد بالا چیست؟

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، از آغاز برقی‌سازی حمل‌ونقل شهری خبر داد و گفت: این طرح در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، درخصوص اینکه ۵۰ هزار خودروی برقی و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، به چه صورت تأمین خواهد شد، آیا توسط تولیدکنندگان داخلی تولید یا مونتاژ خواهد شد؟ گفت: با همکاری شهرداری برای ورود خودرو‌‌ها […]

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، از آغاز برقی‌سازی حمل‌ونقل شهری خبر داد و گفت: این طرح در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، درخصوص اینکه ۵۰ هزار خودروی برقی و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، به چه صورت تأمین خواهد شد، آیا توسط تولیدکنندگان داخلی تولید یا مونتاژ خواهد شد؟ گفت: با همکاری شهرداری برای ورود خودرو‌‌ها و موتورسیکلت‌های برقی به شهر، برنامه‌های جدی در دستور کار داریم. وی گفت: به دلیل اینکه شهر تهران به خاطر مسائل زیست‌محیطی که در برخی از ایام سال وضعیت بسیار ناهنجاری دارد و شاید مهم‌ترین دلیل آن، همین خودرو‌‌ها باشند، این برنامه ابتدا از تهران آغاز می‌شود. علی‌آبادی؛ افزود: روند برقی‌سازی، تابع شرایط خاصی است خوشبختانه شهرداری تهران و آقای زاکانی علاقه زیادی به این موضوع نشان دادند و همکاری بسیار خوبی میان وزارت صمت و شهردای تاکنون انجام شده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده‌ایم. وی اضافه کرد: سرعت و میزان فعال‌سازی خودرو‌‌ها و موتورسیکلت‌های برقی باید با توجه به شرایط و مسائل فنی بررسی شود. وزیر صمت، با اشاره به اینکه نخستین کاری که قرار است انجام دهیم تأمین زیرساخت‌هاست، گفت: در اقصی‌نقاط شهر تهران، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق وجود دارد. البته اقدامات اولیه فنی با هماهنگی وزارت نیرو انجام شده است. علی‌آبادی؛ افزود: سعی خواهیم کرد که از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم اما، خود خودروسازان نیز حائزاهمیت هستند به این صورت که هر کدام از خودروسازان آماده‌تر باشند در اولویت قرار خواهیم داد. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چالش‌هایی درخصوص نحوی فروش، قیمت و زمان تحویل خودرو وجود دارد برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو‌های برقی در تعداد بالا چیست؟ گفت: رویکرد و برنامه وزارت صمت این است که در زمینه کیفیت و کمیت متناسب با نیاز جامعه اقداماتی انجام دهد با توجه به این که بحث خودرو‌های برقی یکی از بحث‌های جدی در سطح جهان است و این تحول در حال شکل‌گیری است، اولویت اول ما پرداختن به موضوع خودرو‌های برقی است، اما در سایر زمینه‌ها هم کماکان مکاتباتمان را دنبال و اطلاع‌رسانی دقیق خواهیم کرد.  علی‌آبادی؛ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه خبر‌هایی درخصوص ایجاد پنج هزار جایگاه شارژِ خودرو‌های برقی منتشر شده آیا تجهیزات آن تولید داخل خواهد بود؟ گفت: بررسی‌‌ها نشان می‌دهد شاید پنج هزار ایستگاه شارژ نیاز داشته باشیم، اما این که الان با چه برنامه‌ای می‌توانیم به این پنج هزار برسیم متناسب با استقبال جامعه خواهد بود؛ زیرا نمی‌شود که خودرو برقی باشد، اما جایگاه شارژ نباشد. لذا برنامه‌ریزی لازم و کار کارشناسی باید توسط کارشناسان وزارت صمت و شهرداری انجام شود. وزیر صمت، ادامه داد: با توجه به اینکه فناوری‌های مورد نیاز و به روز در ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در کشور وجود دارد و برخی از شرکت‌ها نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند می‌توان گفت تجهیزات از داخل تأمین می‌شود، اما در زمینه خودرو ممکن است که در بدو این کار، از خودرو‌های خارجی هم استفاده کنیم، ولی رویکرد اصلی، استفاده از تولید داخلی است..