بهدنبال مُهر تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر موضوع واردات خودروهای کارکرده، سخنگوی سابق وزارت صمت و کارشناس اقتصادی، به بررسی زوایای مختلف این طرح و بیان نکاتی درباره این قانون (واردات خودروهای کارکرده) پرداخت. پس از حدود دو ماه از تصویب لایحه دوفوریتی خودروهای وارداتی و صدور اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت، روز […]
بهدنبال مُهر تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر موضوع واردات خودروهای کارکرده، سخنگوی سابق وزارت صمت و کارشناس اقتصادی، به بررسی زوایای مختلف این طرح و بیان نکاتی درباره این قانون (واردات خودروهای کارکرده) پرداخت. پس از حدود دو ماه از تصویب لایحه دوفوریتی خودروهای وارداتی و صدور اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت، روز یکشنبه (۱۱ تیر ماه) مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عدم مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد و مُهر تأیید اجازه واردات این دست خودروها را با عدم مغایر خواندن آن با سیاستهای کلی، زد. به گزارش ایسنا، بر این اساس باتوجه به عدم مخالفت هیچ نهادی از وزارت صمت و مجلس تا مجمع تشخیص، چنانچه بانکمرکزی هم تأیید نهایی را به لحاظ تأمین ارز لازم برای واردات را بدهد، ورود خودروهای کارکرده به کشور با هدف تنظیم بازار در کنار خودروهای نو خارجی، حتمی خواهد بود و طبق پیشبینی کارشناسان این حوزه، روند کاهش قیمت خودروها در بازار رقم خواهد خورد. درباره موضوع واردات خودروهای کارکرده، امید قالیباف؛ سخنگوی سابق وزارت صنعت،معدنوتجارت و کارشناس اقتصادی، به بیان نکاتی درباره این طرح که با عدم مخالفت مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… تبدیل به قانون خواهد شد و دولت مجاز به واردات خودروهای کارکرده در کنار واردات خودروهای نو خواهد بود، پرداخت. به گفته وی، در وهله اول، در حالحاضر با تأیید شوراینگهبان و مجمع تشخیص مصوبه مجلس قانونی و لازمالاجراست. مرحله بعد ابلاغ قانون به دولت و گام بعد تهیه آییننامه اجرایی و در نهایت ابلاغ به وزارت صمت برای اجراست که هر مرحله زمانبر است؛ بنابراین بعید است که حداقل تا دو ماه دیگر قابلیت اجرا داشته باشد. قالیباف؛ افزود: این درحالیست که در اجرای این طرح، موانع جدی پیش روی قانون وجود دارد که بایستی بررسی و رفع شوند؛ مهمترین آنها عبارت از تأمین ارز (که بانکمرکزی به راحتی تأمین نخواهد کرد؛ مگر آنکه اجازه دهد منشأ ارز خارجی باشد)، اخذ مجوزهای سازمان محیطزیست و استاندارد است؛ بنابراین بنظر بنده من اجرای قانون واردات خودرو کارکرده (با فرض وضع موجود ارزی و تحریمی) کار سادهای نخواهد بود اما شدنی است. سخنگوی سابق وزارت صمت، تأکید کرد: نکته مهم دیگر این است که اینکه آییننامه اجرایی چگونه تنظیم شود نیز دارای اهمیت است؛ اگر آنطور که پیشتر، در پیشنویس پیشنهادی وزارت صمت آمده بود، افراد حقیقی حتی بدون داشتن کارت بازرگانی بتوانند خودرو وارد کنند، میتوان به اثر تنظیم بازاری این قانون خوشبین بود اما اگر نظیر قانون واردات خودروهای نو، آییننامه سختگیرانه تنظیم شود، خود قانون به مانع اجرای آن تبدیل خواهد شد و کماثر میشود. این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: در هر حال اثر روانی قانون در همین دو سه روز گذشته هم با ریزش قیمت خودروهای خارجی کارکرده در بازار قابل مشاهده است که اگر به موانعی که اشاره شد، توجه نشود، مجددا میتواند قیمتها را افزایش دهد.
برای استمرار کاهش قیمتها؛ اجرای مصوبه واردات از مناطق آزاد پیشنهاد میشود
قالیباف؛ یادآور شد: سال گذشته، مصوبه خوبی در مورد واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد وجود داشت که در نهایت مجمع تشخیص آن را رد کرد؛ فلذا پیشنهاد و راهکار این است که به جهت تسریع در واردات خودروی کارکرده و استمرار کاهش قیمتها، همان مصوبه اجرایی شود.
در حالی که گمرک همچنان با تعرفههای سال گذشته عوارض خودروهای وارداتی را محاسبه میکند، وزیر صمت در نامهای صریح به معاون حقوقی رئیسجمهور، این رویه را مغایر مصوبه دولت خوانده و دستور اعمال تعرفههای ۱۴۰۴ را صادر کرده است. به گزارش ایسنا، بر این اساس کشمکش بر سر تعرفه واردات خودرو بالا گرفته و […]
تغییرات مکرر تعرفه واردات خودرو، نشانهای از بیثباتی سیاستگذاری اقتصادی است؛ وضعیتی که بازار، واردکنندگان و مصرفکنندگان را در بلاتکلیفی فرو برده است. به گزارش مهر، در سال ۱۴۰۳، حقوق ورودی خودروهای وارداتی بسته به نوع و حجم موتور آنها، از چهار درصد برای خودروهای برقی تا ۱۳۵ درصد برای خودروهای بنزینی با حجم موتور […]
رئیس کل گمرک، گفت: با اجرای مصوبه مجلس هیچ مشکلی برای ترخیص خودروهای وارداتی وجود ندارد و جانبازان و بازرگانان نیز میتوانند بدون هیچ محدودیتی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. به گزارش مناقصهمزایده، فرود عسگری؛ در تشریح آخرین وضعیت اجرای قانون مجلس برای واردات خودرو، گفت: با تصویب قانون واردات خودرو از سال ۱۴۰۰ […]
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از فراهم شدن امکان واردات خودروهای با حداکثر پنج سال ساخت و نیز خودروهای غیرآمریکایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی از خارج کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، رضا مسرور؛ با اشاره به آخرین آییننامه ابلاغی واردات خودرو، اظهار کرد: در […]
دیدگاه بسته شده است.