یا اصلاحات یا کناره‌گیری

با تجمع گسترده مردم عراق در مرکز شهر بغداد، مقتدی صدر، چهره مذهبی شیعیان عراق زمانی که به نظر آخرین اخطار خود برای اجرای اصلاحات جامع، مبارزه با فساد، برکناری وزرا و تشکیل دولتی تکنوکرات را متوجه حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور کرد، توانست اشتیاق هزاران تجمع کننده را شعله‌ور سازد. به گزارش ایلنا، روزنامه […]

با تجمع گسترده مردم عراق در مرکز شهر بغداد، مقتدی صدر، چهره مذهبی شیعیان عراق زمانی که به نظر آخرین اخطار خود برای اجرای اصلاحات جامع، مبارزه با فساد، برکناری وزرا و تشکیل دولتی تکنوکرات را متوجه حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور کرد، توانست اشتیاق هزاران تجمع کننده را شعله‌ور سازد.

به گزارش ایلنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در سرمقاله خود با عنوان «الصدر و هشدار اخیرش به العبادی: یا اصلاحات یا کناره‌گیری» نوشت، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تابستان سال گذشته و پس از اعتراضات گسترده مردم، وعده اجرای اصلاحاتی سیاسی و اقتصادی را داد اما خیلی زود با مقاومتی مستمر و چالش‌های قانونی برای اجرای اصلاحات مواجه شد.

وی در ماه جاری میلادی تعهد داد دولتی تکنوکرات را جایگزین وزرایی کند که براساس گرایش‌های سیاسی‌شان انتخاب شده بودند اما این وعده نیز بدون پیشرفتی از حرکت بازماند.

صدر که جناح الاحرار به ریاست وی ۳۴ کرسی پارلمان و ۳ پست وزارتی را به دست آورده، در جمع مردم گفت: نخست وزیر پس از خیزش مردم در معرض امتحان است. امروز او ملزم به اجرای اصلاحات ریشه‌ای و نه اقدامات ظاهری و نامه‌نگاری اداری است.

وی در ادامه با اشاره به اعضای دولت گفت: سرقت و فساد برای شما کافی است.

صدر پس از آن که همراه با تظاهرکنندگان شعارهایی در رد فساد و تأکید بر اصلاحات و مبارزه با مفسدان سر داد، در سخنرانی خود تهدید به انتفاضه مردمی کرد و گفت: امروز ما در نزدیکی دیوارهای منطقه الخضرا هستیم و فردا مردم داخل آن خواهند بود.

صدر در سخنرانی خود به العبادی یادآور شد که اجتناب مرجعیت عالی قدر شیعیان از حمایت علنی در جریان تظاهرات سابق را می‌توان این گونه تفسیر کرد که وی این بار از جانب مرجعیت سخن می‌گوید به ویژه‌ آن‌چه به مختار گذاشتن العبادی میان اقدام واقعی یا ارایه استعفایش مربوط می‌شود.

در حالی که برخورد‌ها میان نخست وزیر و بیش‌تر احزابی که مخالف خواسته وی برای تشکیل دولتی تکنوکرات هستند، بالا گرفته و این احزاب می‌خواهند العبادی اصلاحات را از خود شروع کند و از پستی که با سهمیه‌بندی‌های طایفه‌ای در آن قرار گرفته استعفا کند، صدر تلاش می‌کند با استفاده از این مسایل به راس محفل سیاسی عراق بازگردد.

برخی بر این باورند که تهدیدات صدر مبنی بر یورش به منطقه الخضرا تنها یک تبلیغ سیاسی توخالی است، زیرا العبادی پیش از این اعلام کرده بود که این منطقه که شامل مقرهای دیپلماتیک از جمله مقر دولت و دستگاه امنیتی است به روی مردم باز است.

اما ملاک واقعی که امکان تحقق اصلاحات مورد نظر با استمرار روند سیاسی را حفظ می‌کند همان مسأله‌ای است که بسیاری را در مورد امکان تحقق این امر دچار تردید کرده است زیرا احزاب و نمایندگان پارلمان که راهکارهای سیاسی سازنده و راهبردی دارند در عمل نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند و اکثرشان به شکل رسمی و یا از سوی مردم متهم به فساد هستند.

العبادی با وجود این‌که پیش از این اقداماتی را در راستای اجرای اصلاحات انجام داده بود از جمله کاهش پست‌های وزارتی از ۳۳ به ۲۲ و کاهش تعداد گارد حفاظتی مسؤولان اما در جریان نشستی که چند روز قبل در آن حاضر شد، نتوانست از پارلمان مجوز اجرای اصلاحات گسترده را بگیرد.

و قابل توجه است که مرجعیت عالی قدر شیعیان عراق اخیراً تصمیم گرفته که از دخالت علنی در فعالیت احزاب خودداری کرده و سخنرانی‌های سیاسی متداول خود در روزهای جمعه را متوقف کند که این امر به ناامیدی وی از نخست وزیر برمی‌گردد.

 

بعید نیست صدر با وجود دشواری نتایج احتمالی از جمله شکست روند سیاسی، برای حفظ حداقل نفوذ و اعتبار در میان مردمی که به سطحی بی‌سابقه‌ای از احساس ناکامی رسیده‌اند، از مرجعیت برای برکناری العبادی چراغ سبز را دریافت کرده باشد.