مرمت آسفالت ۲۹ بزرگراه پایتخت

معاون شهرداری تهران خبر داد مرمت آسفالت ۲۹ بزرگراه پایتخت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اقدامات این معاونت در زمینه مرمت آسفالت بزرگراه‌ها، مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو در پایتخت را تشریح کرد و گفت: برای مرمت روکش آسفالت ۲۹ معبر بزرگراهی ۶۰۰ هزار تن آسفالت مورد نیاز است. به گزارش باشگاه […]

معاون شهرداری تهران خبر داد

مرمت آسفالت ۲۹ بزرگراه پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اقدامات این معاونت در زمینه مرمت آسفالت بزرگراه‌ها، مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو در پایتخت را تشریح کرد و گفت: برای مرمت روکش آسفالت ۲۹ معبر بزرگراهی ۶۰۰ هزار تن آسفالت مورد نیاز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علیرضاجاوید سال گذشته در بازدید بامدادی خبرنگاران از روند اقدامات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بیان این‌که مرمت آسفالت بزرگراه‌ها و مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو با هم‌‌ت شرکت یادمان سازه و سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در حال انجام است، گفت: توجه به آسفالت همواره یکی از غددغه‌های شهروندان بوده است و عمده گلایه شهروندان به مدیریت شهری نیز به موضوع مشکلات آسفالت در معابر محل‌های و بزرگراهی بوده است.

وی با بیان این‌که نگهداشت معابر و بزرگراه‌ها همواره مورد توجه مدیریت شهری بوده است، گفت: براساس آیین‌نامه‌ها، نگه‌داشت و مرمت معابر محلی و شریان‌های منطقه‌ای بر عهده شهرداری مناطق و معابر فرامنطقه‌ای و بزرگراهی نیز برعهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه کرد: در ابتدای این دوره مدیریت شهری یعنی از سال ۸۴ تا ۸۸ و در زمان مدیریت احمددنیا مالی به عنوان معاون فنی شهرداری تهران، وظیفه آسفالت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها بر عهده معاونت فنی بود و تقریباً در این دوره کلیه آسفالت معابر شهر مورد مرمت و تعویض قرار گرفت، به گونه‌ای که می‌توان گفت در پایان این دوره ۴ساله تقریباً وضعیت آسفالت‌‌ها به کیفیتی مناسب رسیده بود.

وی با بیان این‌که در راستای سیاست‌های تمرکززدایی مدیریت شهری از نیمه دوم سال ۸۸ نگهداشت معابر بزرگراهی و آزادراهی به مناطق ۲۲ گانه سپرده شد و به مدت ۷ سال نگهداشت نیز ادامه یافت، گفت: در سال ۹۴ بررسی‌هایی صورت گرفت تا مجدداً نگهداشت و مرمت آسفالت شبکه بزرگراهی به معاونت فنی و عمرانی بازگردد که بر همین اساس، طرح مشترکی از سوی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران و گروهی از کارشناسان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد تا نسبت به ارتقای کمی و کیفی آسفالت و همچنین بهبود بر موضوع نگهداشت آزادراه‌ها مطالعاتی انجام دهند که سرانجام با تعامل با کمیسیون عمران شورای شهر و البته حمایت مازیارحسینی که آن زمان مشاور عالی شهردار تهران در حوزه عمران شهر بود، بودجه مرمت آسفالت بزرگراه‌ها در سال ۹۵ به تصویب رسید.

به گفته معاون شهرداری تهران، سال ۹۴ در یک بررسی کارشناسی گسترده علاوه بر احصای وضع موجود، نقاط قوت و ضعف در موضوع نگهداشت آسفالت بزرگراه‌ها انجام شد و سرانجام برای سال ۹۵ و ۹۶ برنامه‌ای تهیه شد که یک‌بار دیگر به‌طور کامل موضوع مرمت آسفالت بزرگراه‌ها انجام گیرد تا در پایان این دوره مدیریت شهری شاهد کیفیت مطلوب آسفالت بزرگراه‌ها باشیم.

وی در ادامه به موضوع بودجه برای انجام این مهم اشاره و اظهار کرد: در موضوع ارتقای کیفیت آسفالت که شامل ترمیم، لکه گیری، مرمت و زیرسازی آسفالت می‌شود به بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی نیازمند هستیم که پیشنهاد ما برای ارتقای وضعیت آسفالت در سال ۹۵ به شورای شهر ۱۵۰ میلیارد تومان بود که نهایتاً با نظر مساعد شورا و با توجه به اولویت‌بندی‌های انجام شده و همچنین نگاه انقباضی شورا به بودجه ۹۵ نهایتاً ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آسفالت شبکه بزرگراهی در سال ۹۵ مورد تصویب قرار گرفت.

وی با بیان این‌که پس از تصویب بودجه در شورای شهر یک برنامه ۶ ماهه در نظر گرفته شد و ۱۸ پیمانکار بخش خصوصی نیز انتخاب شدند، گفت: ۲۹ بزرگراه در سطح تهران پایش شدند که عملیات بهسازی، ترمیم و روکش آسفالت بر آن‌ها انجام می‌گیرد که این بزرگراه‌ها در اقصی نقاط تهران و حتی بزرگراه‌های حاشیه و حریم تهران را نیز شامل می‌شوند.

برآورد ما این است که ۵۰۰ هزار الی ۶۰۰ هزار تن آسفالت برای فاز نخست لازم است و کار طی ۶ ماه از تیر ماه آغاز شده و تا پایان آذرماه نیز ادامه دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص انواع و اقسام آسفالت‌های موجود نیز اظهار کرد: مرکز ژئوتکنیک و مقاومت مصالح این معاونت دارای آزمایشگاه‌های زیادیست که کیفیت آسفالت، نحوه و انواع و اقسام آن را مورد بررسی تخصصی قرار می‌دهد، حتی موقعی که آسفالت برای لکه‌گیری و روکش در سطح معابر انجام می‌شود، این مرکز نسبت به نمونه‌گیری از آسفالت و کنترل کیفیت آن اقدام می‌کند و اگر کیفیت آسفالت مناسب نباشد نسبت به جریمه پیمانکار اقدام خواهد شد بنابراین کیفیت آسفالت حتی پس از آن‌که در معابر مورد استفاده قرار گرفت، بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.

جاوید در ادامه در خصوص مشکل جمع شدن آسفالت در ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی گفت: مشکل جمع شدن آسفالت در معابر پر تردد و به ویژه در ایستگاه‌های اتوبوس تندرو که وزن بالایی دارند و ترمزهای زیادی داشته و در فواصل زمانی نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند، به وفور دیده می‌شود هرچند که معتقدیم سیستم بی‌آرتی بسیار جدید است و تجربه قبلی در این زمینه نداشته و در سال‌های اخیر نگهداشت ایستگاه‌ها با روش‌های متفاوتی توسط شهرداران مناطق انجام می‌گرفته که برخی ناموفق بوده است.

 

جاوید با تشریح آخرین وضعیت مرمت آن گفت: تونل توحید، سازه‌ای افتخارآمیز است که تنها مسیر شمال به جنوب شهر تهران است که دو سال زمان برای احداث آن در نظر گرفته شد اما مشکل عدم آب‌بندی کامل به ویژه در سقف آن را شاهد بوده‌ایم که موجب نشت آب در برخی مواقع می‌شد که هم اکنون با استفاده از دانش دانشگاه تهران و به روش تزریق از داخل در حال بهسازی هستیم که این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا دو ماه آتی عملیات بهسازی تونل توحید به اتمام برسد و مطمئن باشید پس از پایان این عملیات کنترل‌های لازم انجام خواهد گرفت.