علی غلامفراهانی- رتبهبندی معلمان براساس اعلام مسؤولان آموزش و پرورش، فرآیندی است که به منظور ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزشهای ارائه شده در مدارس، انجام میگیرد و در واقع هدف اصلی از آزمون رتبهبندی معلمان، افزایش حقوق نیست ولی منجر به افزایش حقوق معلمان نیز میشود. طرح رتبهبندی معلمان در شورای توسعه مدیریت […]
علی غلامفراهانی- رتبهبندی معلمان براساس اعلام مسؤولان آموزش و پرورش، فرآیندی است که به منظور ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزشهای ارائه شده در مدارس، انجام میگیرد و در واقع هدف اصلی از آزمون رتبهبندی معلمان، افزایش حقوق نیست ولی منجر به افزایش حقوق معلمان نیز میشود. طرح رتبهبندی معلمان در شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و وزارت آموزش و پرورش برای معلمان واجدشرایط، این طرح را اجرا میکند. طبق شیوهنامه نظام رتبهبندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبهبندی شرکت میکنند، با توجه به شایستگیهایی که دارند و امتیازاتی که کسب میکنند، در پنج رتبه قرار میگیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه، از حق و حقوق شغلی بهرهمند هستند.
مشکلات رتبهبندی معلمان
به اذعان برخی از معلمان، شاخصهای رتبهبندی نمیتواند بهصورت دقیق معلمان را مورد ارزیابی قرار دهد و نیاز است معلمان بهصورت حضوری نیز مورد مصاحبه و بررسی قرار گیرند که این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. از سوی دیگر، در فرآیند رتبهبندی، بررسی معلمان بهصورت سیستمی انجام شده است که خطاهای بسیاری هم داشت در حالیکه برای ارزیابی حرفهای نیاز است، ارزیابان موقعیت معلم را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند. عدم تناسب رشته ارزیابان با رشته معلمان، مشکل دیگری است که در فرآیند ارزیابی وجود داشته است. بهعنوان مثال معلم فیزیک را فقط فردی که در رشته فیزیک تحصیل کرده است، در حیطه تخصصی و حرفهای میتواند ارزیابی کند اما در ارزیابی معلمان، این اتفاق نیفتاده است. سومین مورد هم مربوط به «اشکالات آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان» است که این موضوع از سوی رئیس مجلس هم مورد تأکید قرار گرفت و بخش زیادی از مشکلات رتبهبندی به این دلیل است و تا زمانی که آییننامه اصلاح نشود، بررسی اعتراضات معنا نخواهد داشت. همچنین بازهزمانی اجرای رتبهبندی که توسط مجلس در مدت زمان سه ماه تعیین شده برای بررسی ۹۰۰ هزار معلم ناکافی است و در چنین بازهزمانی محدودی، قطعاً اشکالات بسیار ایجاد خواهد شد. با این حال معلمان نسبت به فرآیندهای رتبهبندی، ارزیابی انجام شده توسط ارزیابان، نحوه امتیازات ارائه شده و احتمال کسر رتبههای آنها به دلیل محدودیت اعتبار رتبهبندی، گلایههایی دارند که در ادامه این مطلب، برخی معلمان از مسائل و مشکلات خود در مسیر رتبهبندی سخن میگویند.
رتبهبندی معلمان همچنان در مرحله رسیدگی به اعتراضات
در همین رابطه، وزیر آموزش و پرورش، گفت: رتبهبندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد. رضامراد صحرایی؛ در حاشیه جلسه دیروز (چهارشنبه) هیأت دولت در جمع خبرنگاران، درباره رتبهبندی معلمان، گفت: رتبهبندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات است و در سطح مناطق هم کارشان بالا رفته است. در رسیدگی به اعتراضات باید یک پله بالاتر بررسی شود، اگر کسی رتبه شهرستانی یک و دو دارد، در مرحله اعتراض، باید کشوری پیگیری شود. کار در حال انجام است و از وعده خودمان عقب نیستیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، گفت: از اسفندماه ۱۴۰۱ حقالتدریس را بدهکار بودیم و اکنون نه تنها هیچ بدهی نداریم، بلکه نظم مالی در این حوزه چنان شکل گرفته که حقالتدریس هر ماه را در پایان همان ماه پرداخت کردهایم. به گزارش ایسنا، علی فرهادی؛ در نشستی خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در […]
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: آییننامه جدید رتبهبندی معلمان آماده شده و شیوهنامه اجرای آن نیز از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بهروز شده است. به گزارش ایسنا، علی محبی؛ در نشستی خبری به منظور فرارسیدن هفته پژوهش، با بیان اینکه الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آماده […]
دیدگاه بسته شده است.