بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید

گروه خودرو- یک خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده و با در کنار هم قرار گرفتن قطعات منفصله، می‌توان گفت که یک خودرو تولید شده است که در این فرآیند تشکیل، علاوه بر خودروساز، قطعه‌سازان هم از اهمیت به‌سزایی برخودار هستند. صنعت قطعه‌سازی در کشور ما قدمت بالایی دارد و از این‌رو می‌توان گفت […]

گروه خودرو- یک خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده و با در کنار هم قرار گرفتن قطعات منفصله، می‌توان گفت که یک خودرو تولید شده است که در این فرآیند تشکیل، علاوه بر خودروساز، قطعه‌سازان هم از اهمیت به‌سزایی برخودار هستند. صنعت قطعه‌سازی در کشور ما قدمت بالایی دارد و از این‌رو می‌توان گفت که ستون خودروسازان داخلی است. اما چند سالی می‌شود که مشکلات مالی گریبان این حوزه را گرفته و باعث شده آن‌ها به سختی بتوانند به حیات خود ادامه دهند و زیان‌های چندین میلیاردی که از سوی خودروسازان به آن‌ها تحمیل می‌شوند را تحمل کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، علی یکه‌فلاح؛ عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور، مشکل مهم این صنعت را تأمین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان در حال‌حاضر به ۶۰ هزار میلیارد رسیده است. علی یکه‌‏‌فلاح؛ تأکید کرد: قطعه‌سازان بار‌‌ها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفته‌تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند، اما این امر به گردش مالی نیازمند است، زیرا قطعه‏‌سازان براساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند، می‏‌توانند قطعه تولید کنند. این فعال صنعت قطعه‌‏سازی، ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح سیاست‌‌ها به‌منظور توسعه صنعت قطعه‌‏سازی، تأکید کرد: اگر خواهان رونق صنعت قطعه‏‌سازی هستیم، خودروساز باید کاملاً از قطعه‌سازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرویش بگذارد، قطعه‌سازی را به اهلش بسپارد و خصوصی‌سازی واقعی شود، زیرا این حجم مطالبات، می‌تواند هر صنعتی را زمین‏‌گیر کند. یکه‌‏فلاح؛ گفت: همان‌طور که اشاره شد، مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور موضوع تأمین منابع مالی و ارزی است. اگر این مشکل در صنعت وجود نداشت، تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه نیز می‌رسید. این عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان، همچنین آثار سوء تورم بر صنعت قطعه‌سازی را بسیار بیشتر از صنعت خودروسازی دانست و افزود: قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‏‌کنند. قطعه‌سازان مجبورند با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماه‌های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدد خریداری کنند. یکه‌فلاح؛ اضافه کرد: در سال‌های گذشته تحریم‌های سنگینی که علیه ایران اعمال شد و برخی سوءمدیریت‌‌ها صنعت خودرو را به این وضع کشانده است، اما همچنان می‌توان به این صنعت امیدوار بود. وی گفت: اگر دولت از مدیریت دستوری بازار‌‌ها و صنایع دست‌بردارد و اجازه دهد صنایع به صورت آزاد و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند، صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور با سرعت بالایی شروع به رشد می‌کنند و حتی میزان صادراتشان افزایش خواهد داشت. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور، هفته صنعت و معدن را فرصت مناسبی برای بررسی و حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دانست و گفت: در راستای گسترش این دو صنعت و تولید خودرو‌های باکیفیت، باید همکاری نزدیکی بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد. یکه‌فلاح؛ افزود: ورود نخبگان دانشگاهی کشور و متخصصان بیشتر به این صنعت، راهکار مناسبی است که می‌تواند در‌های توسعه و نیز همگامی با پیشرفت‌های جهانی را به روی خودروسازان و زنجیره تأمین خودرویی کشور باز کند.