ایران از قافله صنعتیسازی ساختمان عقبمانده است براساس آمارهای بهدستآمده در حال حاضر میزان صنعتیسازی در کشور کمتر از ۵ درصد است. به گفته کارشناسان افزایش این میزان مستلزم حل چالشهای و مشکلات پیش روی صنعتیسازی است تا سازندگان با میل و رغبت به اجرای مقوله صنعتیسازی امتنان ورزند. صاحبنظران در این خصوص معتقدند یکی […]
ایران از قافله صنعتیسازی ساختمان عقبمانده است
براساس آمارهای بهدستآمده در حال حاضر میزان صنعتیسازی در کشور کمتر از ۵ درصد است. به گفته کارشناسان افزایش این میزان مستلزم حل چالشهای و مشکلات پیش روی صنعتیسازی است تا سازندگان با میل و رغبت به اجرای مقوله صنعتیسازی امتنان ورزند.
صاحبنظران در این خصوص معتقدند یکی از بزرگترین موانع اجرای صنعتیسازی در ایران عدم قیمتگذاری صحیح است. از آنجاییکه سازنده در قبال اجرای صنعتیسازی سود بالاتری کسب نمیکند از کیفیت و اجرای کار کاسته و به سمت سنتیسازی پیش میرود. در حقیقت باید گفت صنعتیسازی به دلیل حاشیه سود اندک فاقد حامیان سرسخت در بین انبوهسازان و کارفرمایان است.
البته در این میان نباید سوءمدیریت را نادیده گرفت متأسفانه اجراهای ناصحیح و استفاده از برند صنعتیسازی بر ساختمانهایی که فاقد هر نوع صنعتیسازی هستند خطبطلانی بر محور اهمیت و ارزش صنعتیسازی در ایران کشیده است.
در واقع فعالان عرصه صنعتیسازی دغدغه این موضوع را دارند که اجرای ناصحیح و عدم توجیه اقتصادی باعث کمرنگتر شدن این مقوله در ایران باشد. این نگرانی از آنجا بیشتر تشدید میشود که قیمت آن دسته از مصالح ساختمانی که بهعنوان فنآوریهای نوین مطرح است، افزایش نجومی یافته و بنابراین کارشناسان معتقدند که برای اینکه صنعتیسازی راکد و متوقف نماند، باید از سوی دولت مشوقهایی به واحدهای تولید فنآوریهای نوین اختصاص یابد.
در حال حاضر بسیاری از انبوهسازان و کارفرماییان پیشرو در عرصه صنعتیسازی منتظر حمایتهای جدی و عملی در مقوله حل مشکلات پیشرو صنعتیسازی هستند. این عده معتقدند با رشد میزان حجمی و کیفی صنعتیسازی در ایران رسیدن به دستاوردهای بزرگی در مقوله بهینهسازی مصرف انرژی، افزایش عمر و استحکام ساختمان و کاهش مدتزمان سوءهزینه ساختوساز دور از ذهن نخواهد بود.
نبود فرهنگسازی مشکل اصلی صنعتی سازی
عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنراسلامی تبریز با بیان اینکه صنعتیسازی را میتوان یکی از مهمترین نیازهای جامعه ساختمانی ایران دانست گفت: در این زمینه مهمترین راه در استفاده بهینه از پتانسیلهای موجود این صنعت، توجه اساسی به فرهنگسازی در میان مخاطبین و گروههای مختلف این صنعت است.
در این زمینه دبیر کانون سراسری انبوهسازان با بیان اینکه مشکل عمده عدم اجرای صنعتیسازی در ایران ریزدانگی ساختمانها است گفت: صنعتیسازی نیازمند حجم گسترده از ساختمان است، مسکن مهر فرصت مناسبی برای صنعتیسازی بود که متأسفانه این مقوله بهصورت تمام و کمال در آن اجرایی نشد.
فرشیدپور حاجت گفت: منابع کشور در روشهای صنعتی بیش از ۳۰ درصد صرفهجویی و توجیه اقتصادی دارد.
وی بابیان اینکه در حال حاضر دیدگاهها نسبت به انجام مقوله صنعتیسازی بسیار متفاوت است، گفت: از یکسو متولیان امر این مقوله را ازنظر فنآوری تأیید و صحبتهایی از حمایتهای مالی میکند، درحالیکه این مقوله تقاضای چندانی از سوی متقاضیان ندارد؛ اما ناگفته نماند که سرمایهگذاران خارجی طرفدار اجرای آن در ایران هستند. به نظر میرسد دلایل این تناقضگوییها و مهمترین دلیل مغفول ماندن صنعتیسازی، عدمتوجه به مقوله فرهنگ است.
دبیر کانون سراسری انبوهسازان در این خصوص، افزود: موانع فرهنگی، عدم سود مناسب و خواب بیشازحد سرمایه، نبود حمایتها و دانش علمی و دانشگاهی باعث شده کشور ما با این حجم ساختوساز و دانش حرفی برای گفتن در مورد صنعتیسازی در جهان نداشته باشد.
پورحاجت درنهایت گفت: ایجاد کانون صنعتیسازی در مجلس یکی از راهحلهای مطلوب برای تغییر نگرش و اراده در خصوص مبحث صنعتیسازی است.
امیری راد گفت: ایران همچنان از قافله صنعتیسازی عقبمانده و بسیاری از ساختوسازهای کشور به شکل کاملاً سنتی و به دست افراد غیرمتخصص ساخته میشود.
عضو هیأتمدیره و خزانهدار انجمن انبوهسازان استان مرکزی با ابراز تأسف از عدم توجه دولت به انبوهسازان، گفت: هر وزیری در بدو ورود به بدنه دولت اجرای صنعتیسازی را سرلوحه فعالیت خویش لحاظ میکند اما بعد از مدت کوتاهی این حوزه به ورطه فراموشی کشیده میشود، زیرا در خصوص اجرای آن اعتقاد و عزم جدی وجود ندارد.
امیری راد در ادامه افزود: بعد از گذشت ۳ سال از دولت یازدهم هنوز ارادهای قوی از سوی وزیر راه و شهرسازی برای بهبود و پیشرفت وضعیت صنعتیسازی دیده نمیشود و وزیر همچنان خود را وزیر راه میداند تا وزیر راه و شهرسازی. وی تأکید کرد: مسؤولین و متولیان امر باید بدانند موفقیت در مقوله صنعتیسازی نیازمند توجه و اطمینان به بخش خصوصی و انجمنها است.
بازرس کانون سراسری انبوهسازان کشور با بیان اینکه انبوهسازان و کارخانههای تولید تجهیزات نوین نیازمند تسهیلات هستند گفت: تسهیلات تشویقی میتواند انگیزه تولیدکنندگان و انبوهسازان را افزایش دهد.
وی در خاتمه گفت: بهطورکلی توجه به مقوله صنعتیسازی نیازمند دیدگاه عملی و اجرایی یکپارچه در بدنه مدیریت کلان کشور و دستگاههای دولتی و اجرایی است. وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها و نظاممهندسی باید با همدلی، هماهنگی و وضع مقررات فنی و یا تکمیل آن نسبت به صنعتیسازی ساختوساز قدمهای بلندی بردارند؛ زیرا گامهای کوتاه در این مقوله دیده نمیشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.