گروه اجتماعی- طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی سالهاست که مطرح شده است. زبانی که در عرصه بینالملل یکی از کارآمدترین زبانهاست و بیشترین گستردگی زبانی را در بین کشورهای جهان دارد. طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی که به امضای ۵۴ نماینده مجلس رسیده بود، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رد شد و […]
گروه اجتماعی- طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی سالهاست که مطرح شده است. زبانی که در عرصه بینالملل یکی از کارآمدترین زبانهاست و بیشترین گستردگی زبانی را در بین کشورهای جهان دارد. طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی که به امضای ۵۴ نماینده مجلس رسیده بود، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رد شد و مرکز پژوهشهای مجلس در بررسی خود ضمن تأکید بر رد این طرح بر ضرورت ایجاد تنوع در آموزش زبانهای خارجی از جمله زبان روسی، آلمانی، فرانسوی ایتالیایی، اسپانیایی و چینی اشاره و راهکارهایی در این خصوص ارائه کرده است.
چین هم اضافه شد
طبق مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سند تحول بنیادین، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود تا علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبانهای عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند. به گزارش مناقصهمزایده، براساس مصوبه هزار و بیست و ششمین جلسه شورایعالی آموزش و پرورش، در راستای عملیاتی کردن راهکار ۵-۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمهتجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی» و اصلاح مصوبه جلسه ۶۷۸ شورایعالی آموزش و پرورش در تاریخ ۲/۸/۱۳۸۱به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود حسب نیازها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوعبخشی به زبانهای خارجی، علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبانهای عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند.
بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف است:
۱- برنامه درسی زبانهای خارجی را به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش برساند.
۲- مواد و منابع آموزشی- تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبانهای خارجی مصوب شورایعالی آموزش و پرورش را با مشارکت سایر بخشهای دولتی و غیردولتی تألیف، تدوین، متناسبسازی یا معرفی کند.
۳- با اولویت برگزاری کلاسهای حضوری، در مناطقی که امکان ارائه حضوری زبانهای غیرانگلیسی وجود ندارد، از طریق آموزشهای غیرحضوری یا ترکیبی اقدام کند.
۴- سازوکارهای لازم برای دانشآموزان متقاضی یادگیری و ارزشیابی زبانهای خارجی غیرانگلیسی را درکانون زبان ایران یا سایر مؤسسات تربیتی-تخصصی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش فراهم کند.
۵- بررسی جامع و کاملی از وضعیت آموزش زبان انگلیسی، همراه با پیشنهادهای کیفی بهبود آموزش زبان ظرف مدت ششماه به شورایعالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
مطابق با تبصره ۱ و ۲ این مصوبه، دستورالعملاجرایی این ماده واحده توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ این مصوبه، مصوبات مغایر در مورد آموزش زبانهای خارجی لغو میشود.
دیدگاه بسته شده است.