تولید خودروهای برقی در کشور نیازمند نقشه‌راه است

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: تولید خودروهای برقی و اشاعه استفاده از آن‌ها در کشور، نیازمند نقشه‌راه مشخص و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد ایستگاه‌های شارژ است. به گزارش ایرنا، بابک کریمخان؛ افزود: در هیچ کجای جهان سراغ نداریم که سیاست‌گذار خودرو بخواهد به‌یک‌باره‌ از تولید خودروهای […]

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: تولید خودروهای برقی و اشاعه استفاده از آن‌ها در کشور، نیازمند نقشه‌راه مشخص و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد ایستگاه‌های شارژ است. به گزارش ایرنا، بابک کریمخان؛ افزود: در هیچ کجای جهان سراغ نداریم که سیاست‌گذار خودرو بخواهد به‌یک‌باره‌ از تولید خودروهای احتراق داخلی، به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کند، بلکه ابتدا خودروهای هیبریدی یا دست‌کم تولید موتورسیکلت‌های برقی اشاعه داده می‌شود و ما نیز نیازمند چنین رویکردی هستیم. این عضو هیأت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان، یادآور شد: در گذشته ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی در جزیره کیش به‌عنوان نمونه و پایلوت مطرح شد تا مزایا و معایب آن با هم دیده شود؛ به‌طور مثال موضوع ایستگاه‌های شارژ این خودرو‌ها بسیار مهم است و نمی‌توان آن‌ها را در منازل شارژ کرد. وی ادامه‌داد: چنانچه حتی زیرساخت‌‌ها مدنظر در شهری همچون تهران فراهم شود، آن‌گاه حرکت دادن این خودرو‌ها به دیگر شهر‌ها در صورت نبود امکانات، مسأله دیگری است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. کریمخان؛ گفت: ما امروز حتی در زمینه تولید و استفاده عموم از موتورسیکلت‌های برقی توفیقی نداشته‌ایم و اگر قرار بود حرکتی در این زمینه آغاز شود، باید از موتورهای برقی آغاز می‌کردیم؛ اما می‌بینیم مردم همچنان موتورهای بنزینی را به‌صرفه می‌دانند. وی در عین حال، تصریح‌ کرد: امکانات قطعه‌سازان کشور نیز برای تولید اجزا و قطعات خودروهای برقی به‌روز و مناسب نیست، زیرا ماشین‌آلات و خطوط تولید موجود مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است و باید به‌روزرسانی شود. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، اظهار داشت: حتی اگر امروز خودروهای بنزینی جدید وارد کشور شده یا در کشور تولید شود، قطعه‌سازان باید برای تولید اجزا و قطعات آن‌ها آمادگی‌های لازم را کسب کنند و به تغییر خطوط و امکانات بپردازند و این مهم درباره خودروهای برقی که به‌یک‌باره با تحول در فناوری آن‌ها مواجهیم جای خود دارد. وی گفت: در خوشبینانه‌‌ترین حالت، در کوتاه‌مدت می‌توان اجزا و قطعات این خودرو‌ها را به صورت سی.کی.دی از دیگر کشور‌ها وارد کرد و به مونتاژ آن‌ها پرداخت، وگرنه سوار کردن موتورهای الکتریکی روی خودروهای ایرانی برقی‌سازی محسوب نمی‌شود. کریمخان؛ با اشاره به پتانسیل‌های بالای قطعه‌سازان ایرانی، خاطرنشان‌کرد: چنانچه نقشه‌راهی در این زمینه تعریف شده و از قطعه‌سازان درخواست شود که در این مسیر حرکت کنند، باید به تأمین امکانات، ماشین‌آلات و خطوط تولید برای تحقق این مهم بپردازیم. پیش‌تر منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در گفت‌وگویی درخصوص اینکه آیا زیرساخت‌های استفاده از خودروی برقی در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع در گام نخست به یک راهبرد و مطالعه جامع و کامل نیاز دارد که خوشبختانه این مطالعات از پنج سال قبل در معاونت علمی و فناوری شروع شده است. وی افزود: همه ذی‌نفعان این موضوع مانند وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاه‌ها، قطعه‌سازان و صنایع در همه جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد شرکت کردند و در نهایت به یک جمع‌بندی و نقشه‌راه اولیه رسیدند. منطقی؛ با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته استفاده از خودروهای برقی را از خودروهای عمومی شروع می‌کنند، گفت: هم‌اکنون نقشه‌راه این موضوع در کشورمان تهیه شده و برای خودروهای عمومی نیز تصمیم‌گیری شده است. این مقام مسؤول، ادامه ‌داد: شهرداری تهران داوطلب شده که برای داشتن هوای پاک، این کار را انجام دهد و برای پیاده‌کردن این مدل ایستگاه‌هایی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و هم اکنون در حال ورود به کارهای اجرایی است. همچنین پیش از این عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، اظهار داشت: با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو، برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰‌هزار موتورسیکلت و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.