آیا واقعاً شاپرک در جایگاه بیطرفی قرار گرفته که هدف خود را رشد صنعت پرداخت کشور قرارداده است؟ به گزارش مهر تاریخ ۱۴ مهر سال ۱۳۹۵ بیشک یک روز تاریخی در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران بود در این روز تاریخی سرانجام صدای اعتراض شرکت شاپرک به گوش رسید. اما نکته جالب این رویداد بیسابقه آن […]
آیا واقعاً شاپرک در جایگاه بیطرفی قرار گرفته که هدف خود را رشد صنعت پرداخت کشور قرارداده است؟
به گزارش مهر تاریخ ۱۴ مهر سال ۱۳۹۵ بیشک یک روز تاریخی در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران بود در این روز تاریخی سرانجام صدای اعتراض شرکت شاپرک به گوش رسید. اما نکته جالب این رویداد بیسابقه آن است که این اعتراض در مورد یک سرویس جدید و به روز بینالمللی انجام شد. بله سرویس پرداخت از طریق NFC!! همان سرویسی که چند سال است در کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده است و رقابت شدیدی را حتی بین برندهای معروف تلفن همراه ایجاد نموده است.
در این روز شاپرک رسماً اعلامکرد هیچ شرکتی مجوز ارایه خدمات NFC ندارد و شاپرک تذکرات لازم برای تکمیل مراحل قانونی دریافت صدور مجوز را به شرکتهای ارایهدهنده خدمات پرداخت داده است. در این که بایستی قانون رعایت شود و مجوز هر فعالیتی دریافت شود شکی نیست اما در این آشفته بازار پرداخت الکترونیکی، شنیدن صدای اعتراض شاپرک در این مورد خاص جالب است. جالبی این موضوع از آن منظر است که این شرکت در برخی مقاطع تاریخی و نقاط عطف مهم همواره ساکت بوده است.
مثالهای بیشماری از این سکوت کشنده وجود دارد، مانند همین موضوع روز که بدون ارایه دلیل قابلتوجهی توقف سرویس پرداخت بر روی بستر ناامن و پوسیده USSD را به تأخیر میاندازد (البته این موضوع هیچ ربطی به فعالیتهای بورسی هم ندارد!) و یا اینکه شاپرک درمورد باجدهی برخی شرکتها به دارندگان پایانههای فروش و یا شرکتهای نرمافزاری ارایهدهنده نرمافزارهای فروشگاهی اعتراض ندارد و تذکر نمیدهد و یا در مورد تخلفات بیشمار درمورد شایعهپراکنیها و سمپاشیها سکوت میکند و یا در سال گذشته و در بحبوحه تصویب پرداخت کارمزدها توسط فروشندگان روزه سکوت میگیرد.
و یا اینکه در مقابل تلنبار پایانههای فروش در مغازهها اعتراضی ندارد و نسبت به عدمرعایت استانداردها امنیتی توسط برخی شرکتها خنثی است اما حالا رسماً و از طریق رسانهها به سرویسی اعتراض دارد که نیاز اصلی پیکره عقب مانده پرداخت الکترونیکی کشور است و به جای آنکه خود پرچمدار این تحول عظیم شود انرژی خود را صرف ادامه بیدلیل سرویس قدیمی و ناامن USSD میکند. همه اینها علامتهای سؤالی است که ذهن همه متولیان صنعت پرداخت را به خود مشغول کرده است.
آیا واقعاً شاپرک در جایگاه بیطرفی قرار گرفته که هدف خود را رشد صنعت پرداخت کشور قرارداده است؟ با این فرض میتوان این شنیدن صدای اعتراض را به فال نیک گرفت و منتظر یک تحول تازه در صنعت عقبمانده پرداخت کشور بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.