معاون وزیر نفت خبر داد

پلاک سوم؛ راهکار کوتاه‌مدت تأمین امنیت انرژی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: پلاک سوم به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت تأمین امنیت انرژی عنوان شده که براین اساس خودرو با کارت آن تطبیق داده شده و فردی که سوخت‌گیری می‌کند قابل شناسایی بوده تا از این طریق سنجش پیمایش نیز انجام شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلیل سالاری؛ با بیان اینکه […]

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: پلاک سوم به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت تأمین امنیت انرژی عنوان شده که براین اساس خودرو با کارت آن تطبیق داده شده و فردی که سوخت‌گیری می‌کند قابل شناسایی بوده تا از این طریق سنجش پیمایش نیز انجام شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلیل سالاری؛ با بیان اینکه یکی از چالش‌‌ها در این حوزه، موضوع سرور و ذخیره‌سازی اطلاعات است، اظهار کرد: این موضوعی است که در سطح حاکمیتی باید تعیین‌تکلیف شود و دولت و شورای‌عالی امنیت ملی هم به موضوع ورود کرده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. وی با بیان این‌که داده‌ها و اطلاعات باید در اختیار وزارت راه باشد چرا که رصد و پایش خودرو‌ها از سوی این وزارتخانه صورت خواهد گرفت، گفت: اموری که در حوزه شرکت ملی پالایش و پخش بوده آغاز شده و تا به نتیجه رسیدن سامانه اقدامات به صورت دستی و خارج از مکانیزم نرم‌افزاری در حال انجام است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سامانه سپهتن تصریح کرد: حجم زیادی از نفت گاز کشور عملاً مسیر پیمایش را حل نمی‌کند و پیش‌بینی این است که در حد هشت تا ۱۰ میلیون لیتر میزان آن باشد. سالاری؛ افزود: تلاش ما برای مدیریت مصرف سوخت این است که سامانه اجرا شود به همین دلیل هرگاه موضوع تفاهم‌نامه‌ای مطرح شده شرکت پالایش و پخش از آن استقابل کرده، مجموعه وزارت نفت نیز همواره برای تأمین منابع اعلام آمادگی کرده است. وی با اشاره به راهکار پیشنهادی کوتاه‌مدت شرکت پالایش و پخش برای تأمین سوخت و امنیت انرژی، گفت: راه‌حل پلاک سوم به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت عنوان شده که براین اساس خودرو با کارت آن تطبیق داده شده و فردی که سوخت گیری می‌کند قابل شناسایی بوده تا از این طریق پیمایش نیز انجام شود. پلیس راهور از این طرح استقبال کرده که نیاز است اطلاعات و داده‌های خودرو‌ها به سامانه کارت هوشمند متصل شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، خاطرنشان کرد: قانون تکلیف کرده تا پایان سال ۶۰ تا ۹۰ درصد خودرو‌ها به این سامانه متصل شوند که امیدواریم این مهم با تسریع و همکاری سایر دستگاه‌ها محقق شود. گفتنی است؛ پلاک سوم چیپی است که زیر شیشه جلو و زیر آینه باید نصب و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود روی این چیپ به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.