امکان اظهار کالا قبل از ورود به مرز با کمک گمرک الکترونیک

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد‌ امکان اظهار کالا قبل از ورود به مرز با کمک گمرک الکترونیک مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی را اقدام مهمی در کاهش معطلی کامیون‌های حامل کالا در مرزهای زمینی کشور دانست و گفت: اجرای طرح‌هایی همچون اظهار کالا قبل […]

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد‌

امکان اظهار کالا قبل از ورود به مرز با کمک گمرک الکترونیک

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی را اقدام مهمی در کاهش معطلی کامیون‌های حامل کالا در مرزهای زمینی کشور دانست و گفت: اجرای طرح‌هایی همچون اظهار کالا قبل از ورود و تیر الکترونیکی سبب جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه صاحبان کالا در مرز‌‌ها خواهد شد که بسترهای این اقدامات با استفاده از پیاده‌سازی گمرک الکترونیک فراهم شده است.

به گزارش ایلنا، عطرچیان در نشست مدیران ستادی و گمرکات مرزی ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های رییس کل گمرک در راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی، گفت: هدف اصلی همه ما در مرز‌‌ها خدمت به مردم است و در این راستا باید تلاش کنیم تا عبور کالا و مسافر در سریع‌‌‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه انجام شود.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی در برخی از مرزهای کشور افزود: ساخت تأسیسات و امکانات در مرز‌‌ها به منظور انجام امور گمرکی کالا‌‌ها و مسافران لازم است، اما نه به شکلی که موجب ازدحام و شلوغی بیش از حد مرز شود و دشواری‌هایی را برای کنترل و نظارت بر عملکرد عبور و مرور در مرز به وجود آورد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این‌که به زودی سالن مسافری در مرز شلمچه راه‌اندازی خواهد شد، اظهار کرد: مرز‌‌ها ویترین‌های کشور هستند و ما سالانه مبالغ زیادی را صرف نگهداری ساختمان‌ها و تأسیسات احداث شده در مرز‌‌ها می‌کنیم که به نظر می‌رسد باید در این زمینه و اساساً تأسیسات زیربنایی تجدیدنظر کنیم.

عطرچیان با بیان این‌که نقش گمرک در مبادی ورودی مرزی بیش از ۷۰ درصد است، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه کامیون حامل کالا و نزدیک به ۱۴ میلیون مسافر از مرزهای کشور تردد کردند که ارایه خدمات به این حجم توسط گمرک و پایانه‌های مرزی و سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است.

وی تأکید‌کرد: دلیل بسیاری از مشکلات در مرز‌‌ها ناهماهنگی و بعضاً ضعف همکاری سازمان‌های مستقر در مرز است که امیدواریم با دستورالعمل جدید ساماندهی مبادی ورودی مرزی و به خصوص تدبیر و مدیریت مدیران گمرک شاهد رفع مشکلات و افزایش رضایتمندی مردم در عبور از مرز‌‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این‌که گمرک طی چند سال گذشته با الکترونیکی کردن امور دست به شفاف‌سازی زده است، اظهار کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط دیگر می‌توانند از نتایج اقدامات گمرک استفاده کنند به‌طور مثال کامیون‌های حامل کالا می‌توانند قبل از رسیدن به مرز اطلاعات محموله را جهت بررسی‌های قانونی به روش الکترونیکی اظهار کنند که این امر موجب کاهش وقت و هزینه صاحبان کالا و رانندگان خواهد شد و در این صورت مرز‌‌ها فقط محل کنترل نهایی اسناد خواهند بود.

 

عطرچیان با تأکید بر این‌که مناطق آزاد و ویژه باید همکاری بیش‌تری را با گمرک و سایر سازمان‌ها به عمل آورند، گفت: به نظر من لازم نیست که ما در مرز این همه ساختمان و همچنین دستگاه و سازمان مستقر نماییم و یک ساختمان کوچک که در طبقه پایین آن امور مسافری و در طبقه بالا امور گمرکی و سایر فعالیت‌های کنترلی و نظارتی انجام شود کفایت می‌کند.