پرداخت بدهی دولت با انتشار ۸۴۰۰ میلیارد تومان اوراق

مهدی بنانی از پرداخت ۸۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت در قالب اوراق خبر داد. به گزارش فارس، مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبه اخیر هیأت وزیران در مورد انتشار اوراق تسویه بدهی اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی این موضوع تهیه شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و مطالبات با […]

مهدی بنانی از پرداخت ۸۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت در قالب اوراق خبر داد.

به گزارش فارس، مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبه اخیر هیأت وزیران در مورد انتشار اوراق تسویه بدهی اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی این موضوع تهیه شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و مطالبات با این اوراق تا پایان سال تسویه خواهد شد.

مهدی بنانی افزود: با توجه به حکم بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۴، دولت اجازه دارد برای تسویه بدهی و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی اوراق تسویه خزانه پرداخت کند.

این مقام مسؤول با بیان بدهی‌ها از طریق اوراق تهاتر و تسویه خواهد شد، عنوان کرد: پیش‌بینی شده در این راستا در وزارت اقتصاد کمیسیون صدور اوراق تسویه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد و نمایندگان طلبکار و بدهکار تشکیل شود.

وی افزود: مطالبات و بدهی‌ها در صورتی که مستند باشد، توسط وزارت اقتصاد تأیید شده و در دستور کار تسویه قرار می‌گیرد.

بنانی با بیان این‌که اوراق تسویه بدهی قابلیت نقدشوندگی ندارد، گفت: اگر فردی از وزارت نیرو طلب دارد و به سازمان مالیات نیز بدهکار است، به ازای بدهکاری اوراق تسویه بدهی صادر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بدهی دولت ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است، به دو شرط تسویه بدهی پرداخت و عنوان کرد: بدهی این اشخاص باید تا پایان سال ۹۲ ایجاد شده باشد و این‌که همه درآمد‌ها قابل تهاتر نیست، فقط درآمدهایی که ماهیت درآمد هزینه دارند، مشمول می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بدهی و تعهدات عمومی دولت در وزارت اقتصاد در مورد انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه خاطر نشان کرد: ۴ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی عملیاتی شده و بخش پنجم نیز در دست بررسی است و ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بند «ب» تبصره ۶ قانون بودجه ۹۴ منتشر شده است.

وی ادامه داد: ۲۴۰۰ میلیارد تومان دیگر از اوراق مشارکت هم در دست بررسی برای انتشار است. سهم اسناد خزانه در بودجه ۵ هزار میلیارد تومان و اوراق مشارکت نیز ۵ هزار میلیارد تومان است.

 

بنانی در مورد انتشار اوراق صکوک اجاره نیز گفت: هنوز نتوانستیم کار را به جایی برسانیم که عملیاتی شود و مقدمات آن شروع شده و موضوع پشتوانه اموال در دست بررسی است و سعی بر این بوده، بخشی از آن را تا پایان سال عملی کنیم.