معمای VAR؛ از برگزاری مناقصه تا رویای استفاده از آن در لیگ برتر فوتبال

گروه اجتماعی- هنوز ۷۲ ساعت از وعده سجادی؛ وزیر ورزش، برای آغاز بازی‌های لیگ برتر با استفاده از VAR نگذشته است که نگرانی‌ها نسبت به تحقق چنین امری آغاز شده است. سجادی؛ در حاشیه بازدید از بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی، گفت که بحث مربوط به کمک‌داور ویدیویی را به رئیس فدراسیون محول کرده‌ام و در […]

گروه اجتماعی- هنوز ۷۲ ساعت از وعده سجادی؛ وزیر ورزش، برای آغاز بازی‌های لیگ برتر با استفاده از VAR نگذشته است که نگرانی‌ها نسبت به تحقق چنین امری آغاز شده است. سجادی؛ در حاشیه بازدید از بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی، گفت که بحث مربوط به کمک‌داور ویدیویی را به رئیس فدراسیون محول کرده‌ام و در این مدت هم اقدامات خوبی انجام داده و به نتایج خوبی هم دست یافته‌اند. به‌طوری که قول‌های خوبی به من از طرف این عزیزان داده شده است. ظاهراً در فصلی که پیش‌رو داریم قرار شده از VAR استفاده شود، اگر مجدد به مشکل برنخوریم. حال ۷۲ ساعت بعد از سخنان وزیر ورزش، تردید‌ها درباره اجرای این امر به گوش می‌رسد. در اینکه VAR سیستم به‌روز کمک‌داروی در دنیاست که می‌تواند باعث آرامش بخش اعظمی از مشکلات داوری ما باشد، اما سؤال این است که آیا این سیستم به فصل جدید فوتبال ایران که کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز خواهد شد، می‌رسد؟

برگزاری مناقصه برای ورود VAR

برای اولین‌بار بحث ورود این سیستم کمک‌داوری در دوران تاج مطرح شد، اما در دوران ریاست عزیزی‌خادم بر مسند فدراسیون فوتبال بود که وی از برگزاری مناقصه برای این مهم خبر داد. وی تقریباً تیرماه دو سال قبل در یک برنامه تلویزیونی از موانع راه‌اندازی VAR در ایران صحبت و تأکید کرد که فدراسیون فوتبال پیش از دوران ریاست او، با یک شرکت داخلی که برنده مناقصه شده، باید کار پیاده کردن کمک‌داور ویدیویی را پیش ببرد. عزیزی‌خادم؛ با بیان اینکه قیمت راه‌اندازی VAR در شرکت‌های مختلف متفاوت است، گفت: به‌خاطر سرویس‌دهی و کیفیت VAR قیمت‌ها متفاوت است. مثلاً شرکت‌های روسیه قیمت متفاوتی با چک و بلژیک دارند. ما به کمک همراه‌اول کارهای مقدماتی را در ورزشگاه آزادی پیش بردیم و طی یکی، دو هفته آینده باید تست‌گیری به عمل بیاید، اما لازم است؛ شرکتی که طرف قرارداد با ما خواهد بود، در مناقصه برنده شود. در وضعیت موجود، قیمت راه‌اندازی VAR در ورزشگاه‌های ایران حدود دو تا دوونیم مییلون دلار است، اما برای هر بازی حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار دلار نیز دریافت می‌کنند. در واقع از زمان ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم؛ رئیس قبلی فدراسیون فوتبال بود که شرکت‌هایی برای ورود این سیستم به ایران مطرح شدند و البته جنجال اسراییلی بودن این شرکت‌ها باعث شد تا این پروژه تا انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال جدید به تعویق بیفتد.

VAR به لیگ برتر بیست‌وسوم نمی‌رسد

همانطور که گفته شد؛ یکی از مهم‌ترین سؤالات این است که آیا این سیستم به فصل جدید فوتبال ایران خواهد رسید یا نه؟ با وجود اینکه مهدی تاج؛ گفته بود فدراسیون فوتبال در تلاش است که سیستم کمک‌داور ویدیویی را در لیگ برتر بیست‌وسوم مورد استفاده قرار دهد، یک عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تأکید کرد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. علی خسروی؛ عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درخصوص سیستم VAR و اینکه آیا این سیستم به لیگ فوتبال ما در این فصل خواهد رسید یا خیر؟ اظهار کرد: در این خصوص وزیر تأکید کرد که این سیستم به لیگ برتر خواهد رسید اما من صادقانه می‌گویم که این مسأله امکان‌پذیر نیست و به لیگ نخواهد رسید. خسروی؛ در ادامه گفت: این سیستم یک پروسه ۹ ماهه دارد و بعد از آموزش باید به صورت آفلاین آن را تمرین کنیم. بنابراین با زمان محدود به نیمه دوم لیگ امسال نخواهد رسید و به اعتقاد من نباید مردم را امیدوار کرد و باید با صراحت و شفافیت صحبت کرد. سیستم VAR از پنج کشور وارد ایران می‌شود که با توجه به تحریم این موضوع هنوز نامشخص است.