بی‌سوادی نسل آینده؛ بیخ گوش مسؤولان!

مینا زمانیان- بازماندگی از تحصیل و ترک‌تحصیل یکی از اصلی‌‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش است که در سال‌های اخیر به ویژه پس از همه‌گیری کووید۱۹ و غیرحضوری شدن آموزش‌ها رشد چشمگیری داشته است. پوشش كامل تحصیلی كودكان الزم‌التعلیم و جذب افراد بازمانده از تحصیل در یكصد سال گذشته یكی از اهداف قوانین و اسناد […]

مینا زمانیان- بازماندگی از تحصیل و ترک‌تحصیل یکی از اصلی‌‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش است که در سال‌های اخیر به ویژه پس از همه‌گیری کووید۱۹ و غیرحضوری شدن آموزش‌ها رشد چشمگیری داشته است. پوشش كامل تحصیلی كودكان الزم‌التعلیم و جذب افراد بازمانده از تحصیل در یكصد سال گذشته یكی از اهداف قوانین و اسناد مرتبط با حوزه آموزش و پرورش است كه همواره برای تحقق این هدف، سیاست‌گذاری شده است. اما بررسی وضعیت آماری دو شاخص ترك‌‌تحصیل و بازماندگی از تحصیل نشان از عدم تحقق این اهداف در اسناد و قوانین مذكور دارد.

بیش از ۹۱۱۰۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل!

طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ترک‌تحصیل دانش‌آموزان، بیش از ۹۱۱ هزار نفر در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل بازمانده‌اند و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک‌تحصیل کرده‌اند! کودکان کار و خیابان، کودکان آسیب‌دیده و کودکان ترک‌تحصیل‌کرده همگی با بازماندگی از تحصیل مرتبطند و عمدتاً به دلایل اقتصادی امکان ادامه تحصیل را ندارند. هم‌اکنون ترک‌تحصیل و از سوی دیگر، اُفت تحصیلی یا به عبارتی دیگر کاهش سطح سواد دانش‌آموزان حاضر در مدارس موجودیت آموزش و پرورش کشور را با چالش جدی مواجه کرده است که اگر نظام حکمرانی کشور چاره‌ای جدی برای آن نیندیشد، نظام آموزش طبقاتی در جمهوری اسلامی ایران رسماً پذیرفته خواهد شد و هر سال شاهد حذف جمعیت بیشتری از طبقات فرودست جامعه از چرخه آموزش خواهیم بود.

کم‌توجهی به آموزش و پرورش؛ ضربه به آینده کشور

معاون اول رئیس‌جمهور، کم‌توجهی به آموزش و پرورش را کم‌توجهی و ضربه به آینده کشور دانست و تصریح کرد: اجرای عملیاتی و زمان‌بندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گامی مهم و اساسی در کاهش و یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان در حال ترک‌تحصیل است. محمد مخبر؛ در جلسه‌ای درخصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش و پرورش و مسؤولان پژوهشکده‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، افزود: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان می‌شود که جبران نیروی تحصیل کرده امکان ‌ذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامه‌ریزی منظم و کمک اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند. وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استان‌ها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالش‌های این استان‌ها در حوزه آموزش و پرورش تأکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد، برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود. مخبر؛ با تأکید بر ضرورت مهارت‌آموزی در دوره دانش‌آموزی، گفت: باید برای عقب‌ماندگی مهارتی دانش‌آموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود. همچنین درخصوص کاهش و به‌صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک‌تحصیل پیشنهادهایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقه‌ای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پساکرونا ارائه و تأکید کرد؛ در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروه‌های جهادی و محوریت آموزش و پرورش در حدود ۲۶ هزار دانش‌آموز بازجذب نظام آموزشی و کلاس‌های درسی شدند.