مدیر روابطعمومی شورایرقابت، با تأکید بر اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است، گفت: ایرانخودرو موظف است دناپلاس را با توجه به قیمت شورایرقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند. به گزارش ایسنا، سپهر دادجویتوکلی؛ با تأکید بر اینکه همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه […]
مدیر روابطعمومی شورایرقابت، با تأکید بر اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است، گفت: ایرانخودرو موظف است دناپلاس را با توجه به قیمت شورایرقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند. به گزارش ایسنا، سپهر دادجویتوکلی؛ با تأکید بر اینکه همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمتهای قبل ارائه شود، اظهار کرد: دستگاههای نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری میکنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم میتوانند شکایتهای خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند. وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبتنام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمتهای قبلی شامل حال فرد میشود. تا قبل از ۱۷ تیر قیمتهای ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکتهای خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورایرقابت مطرود و باید طبق قیمتهای قبل فروش رود.
اضافه شدن هزینههای جانبی به قیمت پایه طبق قانون
مدیر روابطعمومی شورایرقابت، با بیان اینکه قیمتهای اعلامی شورایرقابت پایه است، توضیح داد: بنابراین به این قیمتها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شمارهگذاری، هزینه بیمه و… اضافه میشود؛ بهطور کلی براساس قانون بین ۱۳ و در برخی موارد نادر تا ۱۶ درصد به قیمتهای پایه اضافه میشود. توکلی؛ در ادامه با اشاره به قیمتهای خودروهای مونتاژی که از سوی شورایرقابت اعلام شده است، گفت: قیمتهایی که شورا اعلام کرده از یک تا ۳۰ درصد به نسبت قیمتهای کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشته است، هیچ قیمت خودروهای مونتاژی جدیدی با افزایش نسبت به قیمت کارخانه همراه نبوده است. وی با تأکید بر اینکه قیمتها رقابتی است، توضیح داد: این موضوع مطرح میشود که قیمتها با همان خودرو در خارج کشور محاسبه شده است، صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژی در گرید Gبرچسب رقابتی شورایرقابت قرار گرفتهاند که طبق مصوبه شرکتهای خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند، در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت. مدیر روابطعمومی شورایرقابت، افزود: اگر افزایش قیمتی هم صورت گرفته به دلیل هزینه حملونقل و تعرفه است. هزینههای مذکور در هر قطعهای متفاوت است. توکلی؛ با تأکید بر اینکه گرید Gپایینترین سطح رقابتپذیری را دارد، عنوان کرد: دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با همکاری حملونقل وزارت صمت این موضوع را بررسی و اعلام کردند.
قیمت دناپلاس در دست بررسی است
وی در ادامه، با اشاره به خودروی دناپلاس، اظهار کرد: ایرانخودرو قیمتی اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را برداشت اشتباه از مصوبه شورا تشخیص داد و نسبت به آن اعتراض کرد، قیمت در ایرانخودرو تعدیل شد و این شرکت مستندات جدیدی ارائه داد. این مستندات در سازمان حمایت در حال بررسی است و به محض اینکه جزئیات قیمتگذاری با توجه به تغییراتی که خودروساز اعمال کرده است در سازمان حمایت بررسی شود، در کارگروه خودروی شورایرقابت مصوب خواهد شد و پیچیدگیهای آن در شورا مرتفع و قیمت اعلام خواهد شد.
اختلاف قیمت دناپلاس با مردم محاسبه میشود
مدیر مرکز روابطعمومی شورایرقابت، افزود: بنابراین ایرانخودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورایرقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با آن کد از زمانی که اعلام شده است باید طبق مصوبه شورا فروش رفته باشد و برود. زمانی که قیمت در سازمان حمایت بررسی و اختلافاتی که در آپشنهای خودرو وجود دارد تأیید شود، عدد نهایی ملاک است؛ عددی که شورایرقابت تأیید کند ملاک است. اگر فرد خودرو را با هر قیمتی خریده باشد قیمت شورایرقابت ملاک است؛ خودروساز در جریان این موضوع است و مشکلی ندارد.
تصمیمات شورایرقابت فردی نیست
توکلی؛ در ادامه، در مورد رویه بررسی قیمت خودرو در شورایرقابت، توضیح داد: در کارگروه خودرو از کارشناسان و ذینفعان دعوت به عمل آمده و شنیدن حرفهای ذینفعان و تولیدکنندگان دلیلی بر لابیگری نیست. تصمیمات شورا، شورایی است نه فردی. کارگروه شورا هم صرفاً پیشنهاددهنده نظرات کارشناسی است. وی ادامه داد: قیمتهایی که در ۱۶ اردیبهشت اعلام شد، براساس اطلاعات خودروسازان بود و خودروسازان اطلاعات قدیمی خود ارائه داده و حضور شورایرقابت را جدی نگرفته بودند، بعد که با مقاومت دستگاههای نظارتی مواجه شدند اطلاعات دقیقتر ارائه کردند و در کنار اعلام قیمت خودروهای جدید قیمتهای خودروهای دیگر نیز بررسی و اعلام شد.
حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت
مدیر روابطعمومی شورایرقابت، با تأکید بر اینکه نتیجه عملکرد شورا و دستگاههای ذیربط باعث حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شده است، گفت: زمانی که قیمتهای بازار با قیمتهای کارخانه با نظارت دستگاهای نظارتی واقعیسازی میشود شاهد این هستیم که بسیاری از متقاضیان کاذب بازار ناپدید میشوند و مصرفکننده واقعی باقی میماند. دست افرادی که به دلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبتنام میکردند در حال کوتاه شدن است، البته در این روند نقص هم وجود دارد که سعی میشود برطرف شده تا فرآیند شفافتر شود. توکلی؛ در پایان تأکید کرد: یکی از حلقههای مفقود تعادل بازار و رقابتی کردن آن انجام واردات است. در این امر غفلت شده و واردات طبق وعدههای وزیر سابق صمت باید صورت بگیرد. شورا برای این منظور نیز پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد داد.
دیدگاه بسته شده است.