«شرکت ملی صنایع مس» تأثیرگذار‌‌‌‌ترین شاخص بورس

«شرکت ملی صنایع مس» تأثیرگذار‌‌‌‌ترین شاخص بورس معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد حجم گرفتن بازار سهام با پیشرو شدن گروه معدنی‌ها، فلزات اساسی و البته پتروشیمی‌‌‌‌‌ها بود؛ بازاری که به نظر می‌رسد خود را برای روزهای بهتری آماده می‌کند، شاخص کل بازار با رشد ۱۰۴۱ واحدی رو به رو شد. به گزارش فارس، شاخص کل […]

«شرکت ملی صنایع مس» تأثیرگذار‌‌‌‌ترین شاخص بورس

معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد حجم گرفتن بازار سهام با پیشرو شدن گروه معدنی‌ها، فلزات اساسی و البته پتروشیمی‌‌‌‌‌ها بود؛ بازاری که به نظر می‌رسد خود را برای روزهای بهتری آماده می‌کند، شاخص کل بازار با رشد ۱۰۴۱ واحدی رو به رو شد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات این روز با افزایش ۱۰۴۱ واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۳۴۰ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن اما با افزایش ۱۳۳ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۸۴۸ واحد دست یافت؛ همچنین شاخص سهام آزاد شناور با ۱۲۴۰ واحد افزایش با رقم ۸۹ هزار و ۳۰۸ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۹۸۴ واحدی به عدد ۵۶ هزار و ۶۲۹ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۷۵۸ واحد افزایش روی رقم ۱۷۳ هزار و ۲۵۵ واحد ایستاد؛ روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ۱۰ واحد افزایش عدد ۸۳۹ واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش معاملات سهام نیز در نماد معاملاتی ۳ شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۰۵ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با ۹۸ واحد و فولاد مبارکه با ۹۶ واحد افزایش، بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت مخابرات ایران با ۱۷ واحد، پالایش نفت تبریز با ۱۱ واحد و گروه صنعتی بارز با ۱۰ واحد کاهش، بالا‌‌‌‌ترین تأثیر منفی را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانه‌های صنعتی آزمایش، مجتمع معادن مس تکنار، معدنی کیمیای زنجان گستران، تولید خودروی ساپیا کاشان، کارخانه‌هاب کابل‌سازی ایران، سبحان دارو، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، سیمان هرمزگان، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی خراسان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، کشتیرانی ج.ا.ا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، اوراق اجاره نفت پارس، سیمان مازندران، تولیدی کاشی تک‌سرام‌، لیزینگ ایرانیان، ملی صنایع مس ایران، خوراک دام پارس و معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم بازگشایی شدند.

همچنین در نماد معاملاتی بیمه رازی ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش ۱۰ میلیارد تومان از کد شخص حقیقی به کد شخصی حقوقی در راستای معاملات درون گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد.

در نماد معاملات معدنی و صنعتی چادرملو نیز ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۹ میلیون سهم به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد.

شرکت آهن و فولاد ارفع اما کم‌تر از ۳۶ میلیون ۳ به ارزش بیش از ۱۱٫۵ میلیارد تومان را به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال داد.

همچون روزهای گذشته دیروز نیز ۱۶ میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.۸ میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش ۱۲ میلیون تومان میان سهامداران عمده انتقال داده شد.

براساس این گزارش، روز گذشته بازار سهام در میان گروه‌های شاخص‌ساز بازار همچون گروه فولادی و معدنی‌‌‌‌‌ها همزمان با انتشار گزارش‌های خوش‌بینانه پس از عملکرد ۶ ماهه شاهد حضور پرتعداد معامله‌گران و بازیگران حرفه‌ای تالار شیشه‌ای و معاملات به نسبت پرحجم در این گروه‌ها بود.

 

در عین حال دیروز گروه پتروشیمی‌‌‌‌‌ها نیز همسو با حمایت حقوقی‌های خود شاهد تعادل قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود. همچنین سهام بازاری پرتحرک، پویا و به نسبت پرحجم‌تر از روزهای قبل بود که توانست فضایی شاداب را به پشتوانه گروه فلزات اساسی، معدنی‌‌‌‌‌ها و پتروشیمی‌‌‌‌‌ها بر کلیت معاملات امروز حاکم کند. بازاری که به دلخوشی‌های سیاسی پیش روی خود امیدوارتر شده است.