امکان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی تهران

امکان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی تهران جزییات معافیت‌های بیمه‌ای برای دانش‌بنیان ها سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: براساس توافقات با شهرداری تهران شرکت‌های دانش‌بنیان درصورتی که معارض نداشته باشند می‌توانند در واحدهای مسکونی مشغول به فعالیت شوند. به گزارش ایسنا دکتر سیدمحمد صاحبکار با […]

امکان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی تهران

جزییات معافیت‌های بیمه‌ای برای دانش‌بنیان ها

سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: براساس توافقات با شهرداری تهران شرکت‌های دانش‌بنیان درصورتی که معارض نداشته باشند می‌توانند در واحدهای مسکونی مشغول به فعالیت شوند.

به گزارش ایسنا دکتر سیدمحمد صاحبکار با بیان این‌که ۱۴ هزار شرکت برای قرار گرفتن در فرایند دانش‌بنیان شدن در سامانه معاونت علمی ثبت نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند و تعداد دو هزار و ۷۴۴ شرکت دانش‌بنیان شده‌اند و اخیراً این آمار به دو هزار و ۷۵۷ شرکت افزایش یافته است.

وی با تأکید بر این‌که از ۲ هزار و ۷۵۷ شرکت ۱۶۲ شرکت در حوزه مواد پیشرفته هستند، خاطرنشان کرد: حوزه مواد پیشرفته در فهرست کالا و خدمات قرار دارد، چون اعتقاد داریم این حوزه بسیار مهم است.

به گفته وی بیش از ۵۰ درصد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و ۱۰ درصد فعالیت شرکت‌های صنعتی ناشی از فرایندهای فناورانه است، یادآور شد: هدف ما افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان است از این رو دریافت سطح فناوری برای محصولات دانش‌بنیان بسیار مهم است و محصولات مونتاژ شده پیشرفته برای ما قابل‌قبول نیست.

صاحبکار، با بیان این‌که شرکت‌هایی می‌توانند در فرایند دانش‌بنیان شدن قرار گیرند که نمونه اولیه ساخته شده باشند، اضافه کرد: شرکت‌هایی که دانش‌بنیان بودن آن‌ها احراز می‌شوند مشمول مزایایی خواهند شد که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. در سال ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، در سال ۹۳ تعداد ۹۳ شرکت و در سال ۹۴ تعداد دو هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی از سوی معاونت علمی معرفی شده‌اند.

وی معافیت گمرکی را از دیگر مزایا نام برد که این معافیت مشمول ماشین‌آلات خط تولید، تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه قابل استفاده برای تست نمونه اولیه می‌شود و این حمایت مشمول موادی که در داخل کشور به آن ترکیباتی اضافه و به فروش برسد نخواهد شد.

سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استقرار شرکت‌ها در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: با همکاری سازمان محیط‌زیست شرکت‌های دانش‌بنیان براساس میزان آلایندگی آن‌ها رده‌بندی زیست‌محیطی شدند و شرکت‌ها توانستند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مستقر شوند.

به گفته وی این طرح در تهران اجرایی شده است و قرار است در شهرهای بزرگ مانند مشهد، اصفهان و البرز نیز اجرایی شود.

حمایت از تولید داخل

صاحبکار با تأکید بر ضرورت حمایت از محصولات دانش‌بنیان ساخت داخل گفت: لیستی از محصولات ساخت داخل تهیه شده و براساس مصوبه هیأت وزیران دستگاه‌های دولتی در صورتی که تجهیزاتی در داخل کشور تولید می‌شود، مجاز به خرید خارجی نخواهند بود.

رفع مشکلات بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به توافق حاصل شده میان معاونت علمی و سازمان تأمین اجتماعی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای بند «ه» ماده ۳ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، این شرکت‌ها از تسهیلات ذیل ماده ۴۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برخوردار می‌شوند.

به گفته صاحبکار اگر قراردادی از سوی شرکتهای دانش‌بنیان با نیروی انسانی منعقد و حق بیمه وی پرداخت شد، این شرکت‌ها از اعمال ضریب حق بیمه قرارداد‌ها که ۱۶٫۶۷ درصد است، معاف خواهند شد ضمن آن‌که ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه نیز در هر قراردادی کاهش مییابد.

توافق با شهرداری تهران

سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به جزییات تسهیلات سربازی با تأکید بر این‌که تاکنون ۲۰۰ شرکت از این تسهیلات برخوردار شده‌اند، اضافه کرد: علاوه بر آن توافقی با شهرداری تهران صورت گرفته است که براساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی که معارضی نداشته باشند می‌توانند در واحدهای مسکونی نیز فعالیت داشته باشند.

 

به گفته وی تاکنون ۴۰ شرکت برای بهره‌مندی از این مزایا به شهرداری تهران معرفی شده است و قرار است این طرح در شهرهایی چون مشهد و اصفهان نیز اجرایی شود.