ارایه طرح توجیهی در حوزه فناوری فضایی

سازمان برنامه و بودجه با توجه به الزامات برنامه ششم توسعه خواستار شد ارایه طرح توجیهی در حوزه فناوری فضایی غلامرضا‌شافعی، معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه از پژوهشگاه فضایی ایران و مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی و پژوهشکده سامانه‌های ماهواره این پژوهشگاه بازدید کردو گفت: با توجه به محورهای […]

سازمان برنامه و بودجه با توجه به الزامات برنامه ششم توسعه خواستار شد

ارایه طرح توجیهی در حوزه فناوری فضایی

غلامرضا‌شافعی، معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه از پژوهشگاه فضایی ایران و مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی و پژوهشکده سامانه‌های ماهواره این پژوهشگاه بازدید کردو گفت: با توجه به محورهای پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه، لازم است پژوهشگاه فضایی ایران طرح توجیهی در حوزه فناوری فضایی را با اشاره به اولویت‌ها و برنامه‌های کلیدی تهیه و ارایه کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این بازدید شافعی در نشست با رییس و مدیران ارشد پژوهشگاه گفت: برای مطالبات، ساختار‌ها و نهادهای مرتبط به بخش فضایی کشور باید فعالیت مناسب انجام گیرد و مطالبات این حوزه باید در حوزه فرهنگ نهادینه شود تا پذیرش آن از سوی عموم و نهادهای تصمیم گیرنده آسان شود.

وی از مسؤولان پژوهشگاه فضایی خواست تا در جایگاه کارشناسی و تخصصی به گونه‌ای در حوزه فضا برنامه‌ریزی کنند که منافع ملی مد نظر قرار گیرد و پیشنهاداتی ارایه شود که در آینده فضایی کشور کارگشا باشد.

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه افزود: با عنایت به محورهای پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه، لازم است پژوهشگاه فضایی ایران طرح توجیهی در حوزه فناوری فضایی با اشاره به اولویت‌ها و برنامه‌های کلیدی تهیه نموده و به سازمان برنامه بودجه ارسال نماید.

در ادامه، شافعی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه باحفظ استقلال خود، در پی تعامل منطقی و دوطرفه با دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها است.

در این دیدار، حدادپور رییس پژوهشگاه فضایی ایران گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه‌هایی مأموریتی خود ارایه و اظهار امیدواری کرد این پژوهشگاه بتواند پاسخگوی مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه ماهواره‌ها باشد.

حدادپور همچنین به برنامه‌های پژوهشگاه فضایی ایران تا افق ۱۴۰۴ در حوزه ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌های مخابراتی، زیرساخت‌ها و دیگر مأموریت‌های محوله پرداخت و گفت: این پژوهشگاه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که فعالیت‌های پیش‌بینی شده تا پایان برنامه توسعه ششم به تحقق برسد.

وی با اشاره به برنامه‌های ماهواره‌ای ابراز امیدواری کرد، پژوهشگاه فضایی ایران با برنامه‌ریزی مناسب، کمک همه دست‌اندرکاران و پشتکار متخصصان خود بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و در ۶ سال آینده نیازهای کشور در حوزه ماهواره‌ای را برطرف نماید.

حدادپور در بحث توسعه زیر ساخت‌های فضایی که توسط پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است به مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی اشاره کرد و گفت: در حوزه فناوری‌های نوظهور نیز پژوهشگاه فضایی ایران طرح سامانه بالن مخابراتی را به اجرا درآورده که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه و هیأت همراه در بازدید از مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی سامانه‌های فضایی و پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران از نزدیک در جریان آزمون‌های مرتبط با ماهواره سنجشی ناهید یک، مراحل کار پروژه‌های ماهواره‌ای ناهید۲ و پارس یک قرار گرفت.