۷ محور ترافیکی تهران روی گسل قرار دارد

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران ۷ محور ترافیکی تهران روی گسل قرار دارد رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: ۷ محور مواصلاتی مهم پایتخت از روی گسل عبور کرده است و حدود ۱۸۰ دستگاه پل روگذر سواره‌رو در تهران وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون در نظر گرفتن معیارهای مقاوم‌سازی در مقابل […]

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران

۷ محور ترافیکی تهران روی گسل قرار دارد

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: ۷ محور مواصلاتی مهم پایتخت از روی گسل عبور کرده است و حدود ۱۸۰ دستگاه پل روگذر سواره‌رو در تهران وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون در نظر گرفتن معیارهای مقاوم‌سازی در مقابل زلزله ساخته شده است.

مجتبی شاکری در گفت‌وگو با فارس در تشریح مشکلات و چالش‌های عملکرد سازمان مدیریت بحران شهر تهران اظهارداشت: اگرچه تکالیف جامع سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که در برنامه‌های ۵ ساله اول و دوم تصریح شده و با وجود قرارگیری تهران در منطقه فعال از نظر لرزه خیزی، بیش از ۷۰ درصد از مفاد برنامه‌های مذکور بر زمین مانده است که این موضوع عمدتاً ناشی از محدودیت‌های منابع سازمان مذکور و عدم همراهی سایر دستگاه‌ها بوده است.

نسبت یک به ۱۰ اعتبارات و نیازهای مدیریت بحران

وی خاطرنشان‌کرد: نکته قابل توجه اینجاست که میان اعتبار مصوب ابلاغی در سال ۹۵ با برآورد اعتبار مورد نیاز برای انجام تکالیف و مأموریت‌های مصوب، تفاوت فاحشی وجود دارد به نحوی که اعتبار مصوب امسال معادل یک دهم نیاز این سازمان است. افزون بر این، ۶۹ درصد از اعتبار ابلاغی امسال مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه‌های نگهداشت سازمان است و با این وصف اعتبارات تخصیص یافته به هیچ وجه برای اجرای برنامه‌های مؤثر کافی نیست.

به گفته شاکری، یکی دیگر از خلأهای جدی در امر مدیریت بحران تهران، قدیمی بودن نسخه‌ای است که مدیریت شهری در این حوزه پیچیده است. به نحوی که طرح جامع مدیریت بحران از سال ۱۳۸۰ تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته و این در حالی است که برنامه ۵ ساله اول شهرداری که بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ اجرا شد، شهرداری را مکلف کرده بود طرح مذکور را به روز کند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از کوتاهی در امر شناسایی گسل‌های شهر تهران، گفت: مطالعات مربوط به این مأموریت از سال ۸۴ آغاز شد اما هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که طرح‌های جامع و تفصیلی جدید تهران که در سال‌های ۸۵ و ۹۰ مبنای عمل قرار گرفت، به دلیل آماده نبودن نقشه گسل‌های شهر فاقد هرگونه ضوابط ساخت و ساز متفاوت در پهنه‌های لرزه‌خیز شهر هستند.

شاکری با بیان این‌که ۷ محور مواصلاتی مهم پایتخت از روی گسل عبور کرده است، گفت: با توجه به محل قرار‌گیری بزرگراه‌های شهید بابایی، صدر، نیایش، شهید چمران، آزادگان و امام علی (ع) در صورت وقوع زلزله به نحوی آسیب می‌بینند که امکان امدادرسانی از این مسیر‌ها در صورت وقوع زلزله وجود ندارد. همچنین در حال حاضر حدود ۱۸۰ دستگاه پل روگذر سواره‌رو در تهران وجود دارد که برخی از آن‌ها در دهه ۵۰ شمسی و بدون در نظرگرفتن معیارهای مقاوم‌سازی در برابر زلزله ساخته شده است.

وی، فقدان نقشه جامع از شریان‌های حیاتی شهر نظیر آب، برق و گاز را یکی دیگر از مشکلاتی برشمرد که برای آن راهکاری جست و جو نشده است و افزود: به‌طور کلی همکاری بین دستگاهی در حوزه مدیریت بحران بسیار ضعیف است و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز نتوانسته در این زمینه اقدام مؤثری انجام دهد و هماهنگی‌‌ها صرفاً در حد برگزاری جلسات است.

شاکری در ادامه به ذکر چند پیشنهاد برای گنجاندن در برنامه آتی شهر به ویژه احیای بندهای ناظر بر تکالیف سازمان مدیریت بحران تهران پرداخت و گفت: لازم است سازمان مدیریت بحران نسبت به تدوین برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت متناسب با مأموریت‌ها و تکالیف خود اقدام کند و این برنامه‌ها را به تصویب شورای شهر برساند.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در طرح جامع مدیریت بحران تهران که طی ۱۵ سال گذشته تغییر نکرده است، گفت: برای این منظور باید یک شورای راهبردی تشکیل شود و طرح مذکور را با رویکرد همه مخاطرات احتمالی که پایتخت را تهدید می‌کند مورد بازنگری قرار دهد.

 

شاکری با اشاره به تکرار سریالی فرونشست در تهران طی ماه‌های اخیر، یادآور شد: با توجه به تهدیدهای جدی حاصل از فرونشست زمین در تهران امکان بروز حوادث خطرناک و غیرقابل جبران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران باید با بررسی و شناسایی نقاط در معرض آسیب ناشی از فرونشست، تمهیدات فوری برای پیشگیری و مقابله با این پدیده را اتخاذ کند چراکه تکرار فرونشست‌ها شهروندان تهرانی را نگران کرده است.