بازار ۱۰ میلیارد دلاری تایر منطقه را دریابیم

بازار ۱۰ میلیارد دلاری تایر منطقه را دریابیم ارزش بازار تایر در منطقه خاورمیانه ۱۰ میلیارد دلار است که با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید می‌توان علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه ۵۰۰ میلیون ارز بابت واردات تایر به کشور سهم مهمی از بازار منطقه را نیز به خود اختصاص دهیم. به گزارش […]

بازار ۱۰ میلیارد دلاری تایر منطقه را دریابیم

ارزش بازار تایر در منطقه خاورمیانه ۱۰ میلیارد دلار است که با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید می‌توان علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه ۵۰۰ میلیون ارز بابت واردات تایر به کشور سهم مهمی از بازار منطقه را نیز به خود اختصاص دهیم.

به گزارش تسنیم، میزان مصرف سالیانه تایر در کشور ۳۵۰ هزار تن است.۲۲۰ هزار تن از این مقدار، توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود. با توجه به کمبود ظرفیت تولید تایر در کشور، سالانه ۴۰۰–۵۰۰ میلیون دلار، صرف واردات این محصول به کشور می‌شود.

در حالی‌که طی سال‌های اخیر، میزان مصرف تایر در کشور افزایش یافته است، حجم تولید کارخانه‌های موجود در حدود ۲۰۰ هزار تن باقی مانده است. در نتیجه، افزایش تدریجی نیاز بازار، از مسیر واردات تأمین شده است. پیش‌بینی می‌شود، مصرف تایر طی سال‌های آینده نیز افزایش داشته باشد. این افزایش منحصر به ایران نیست و کشورهای مختلف به صورت عمده، با این افزایش نیاز مصرفی مواجه می‌شوند.

در حال حاضر، بازار مصرفی تایر در منطقه خاورمیانه به همراه کشور روسیه که در همسایگی ایران قرار دارد، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که به جز روسیه و ترکیه که در زمینه تولید تایر فعال هستند و پاکستان که تولید محدودی دارد، بقیه کشورهای منطقه خاورمیانه، هیچ کارخانه تولید تایری در اختیار ندارند و واردکننده مطلق تایرهای مورد نیاز خود می‌باشند. کشور عراق به تنهایی قریب به ۵۰۰ میلیون دلار واردات رسمی تایر در سال ۲۰۱۴ داشته است. کشورهای تولیدکننده تایر نظیر روسیه و ترکیه نیز، واردات ۱٫۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده‌اند. بنابراین امکان حضور در این بازار بزرگ منطقه‌ای، برای کشورهای تولیدکننده تایر فراهم می‌باشد.

علی‌رغم وجود ۸ شرکت تایرسازی در کشور که در زمینه تولید تایرهای سواری و باری مشغول به فعالیت هستند، مجموع صادرات تایر کشور، در حدود ۳۰ میلیون دلار می‌باشد که می‌توان ادعا کرد، عملاً هیچ سهمی از بازار منطقه‌ای در اختیار جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد. این درحالی است که کشورهای مختلف دیگری نیز، خارج از منطقه خاورمیانه وجود دارند که می‌توانند، هدف بازار صادراتی ایران باشند.

تایر، از مواد اولیه‌ای نظیر کائوچوهای طبیعی و مصنوعی، انواع روغن، دوده، مواد شیمیایی و… تشکیل می‌شود که بخش قابل توجهی از این مواد، پایه نفت و گاز هستند. بنابراین، تولید تایر و صادرات آن به عنوان یک محصول پایه پتروشیمی، خام‌فروشی نفت را کاهش می‌دهد و کشور را به سمت افزایش صادرات غیرنفتی، سوق می‌دهد.

یکی از مشکلات فعلی صنعت تایر که حضور در بازار سایر کشور‌‌‌‌‌ها را بسیار محدود کرده است، پایین‌ بودن ظرفیت تولید به میزان‌ کمتر از نیاز کشور می‌باشد. با توجه به وضع تعرفه‌ واردات ۳۲درصد برای تایرهای سواری و ۲۰درصد برای انواع باری، بازار کشور، هدف ارایه محصول تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و انگیزه‌های صادراتی را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است. این در حالی‌ است که حضور در بازارهای جهانی، مستلزم رعایت استانداردهای مختلفی است که بر کیفیت تولید و کیفیت مواد اولیه به‌کار گرفته شده، اعمال می‌شوند.

 

حرکت در مسیر افزایش ظرفیت تولید به بیش از نیاز مصرفی کشور، در صورتی که با الزام قانونی داخلی به رعایت استانداردهای بین‌المللی همراه باشد، منجر به تولید کالای رقابت‌پذیر خواهد شد که از حیث رقابت‌پذیری کیفی محصول، تسهیل در امر صادرات ایجاد خواهد کرد.